Warszawa, 09.12.2022 (ISBnews) – Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w październiku 2022 r. o 0,3% wyższa niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Obroty centrów handlowych we wrześniu 2022 r. były o 18% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
“Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika PRCH Turnover Index wynika, że we wrześniu 2022 r. wzrosły o 18% w porównaniu do września 2019 r. Dla branży ważne jest, by dobre wyniki utrzymały się także w ostatnim kwartale roku, kluczowym dla handlu. Z uwagą obserwujemy wpływ wysokiej inflacji i kosztów utrzymania na postawy konsumentów. Te czynniki oraz hamująca gospodarka bezpośrednio wpływają na trendy zakupowe” – skomentował dyrektor zarządzający Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) wzrost wyniósł 20,9%. Duże obiekty (40-60 tys. m2 GLA) notowały wzrosty o 13,3%, średnie (20-40 tys. m2 GLA) o 14,6%, a najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o 10,9%, podano także.
Podobnie jak w czasie wakacji, również we wrześniu klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o ponad 30% pokazuje, że dla klientów ważny pozostaje aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych.
“Polacy nadal chętnie kupują też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 27-proc. wzrost w tej kategorii, we wrześniu. Z kolei moda, podobnie jak miesiąc wcześniej, odnotowała 12% wzrost dynamiki obrotów, w porównaniu do sierpnia 2019 r.” – zakończono.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. Dane o odwiedzalności pochodzą z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m2, co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce.
(ISBnews)