Warszawa, 31.10.2022 (ISBnews) – Odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu wzrosła we wrześniu br. o 0,7% w porównaniu do września 2019 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Obroty według danych z sierpnia były o 19,9% wyższe w stosunku do analogicznego miesiąca 2019 r.
“Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w sierpniu 2022 r. wzrosły o blisko 20% w porównaniu do sierpnia 2019 r. Liczymy, że podobne wyniki utrzymają się także w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Z uwagą obserwujemy wciąż rosnącą inflację i w konsekwencji wzrastające koszty utrzymania, na które dodatkowo wpływają jeszcze ponadnormatywne koszty energii. Z pewnością są to czynniki, które mogą wpływać na postawy konsumentów” – skomentował dyrektor zarządzający Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) wzrost wyniósł 26,2%. Duże obiekty (40-60 tys. m2 GLA) notowały wzrosty o 14,6%, średnie (20-40 tys. m2 GLA) o 13,6%, a najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o12,6%.
W czasie wakacji klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o blisko 39% pokazuje jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi po okresie zamknięcia, który wymusiła pandemia. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych. Polacy chętnie kupują sprzęt RTV i AGD oraz artykuły wyposażenia domu w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 28% wzrost w tej kategorii w sierpniu. Z kolei moda odnotowała ponad 12% wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do sierpnia 2019 r., podano także.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. Dane o odwiedzalności pochodzą z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m2, co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce.
(ISBnews)