Pepco Group, europejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, ocenia, że w czasach rosnącej inflacji klienci coraz mocniej kontrolują wydatki, jednak sprzedaż żywności i odzieży pozostaje odporna. Popyt na produkty grupy pozostaje silny, choć niepewność makroekonomiczna jest znacząca i wzmagana dodatkowo sytuacją geopolityczną. Grupa zauważa też poprawę w zakresie zaopatrzenia
– Inflacja utrzymuje się na rekordowo wysokich poziomach, jednak na naszych podstawowych rynkach: w Polsce, na Węgrzech i w Rumunii wzrost cen w kategorii produktów odzieżowych i obuwniczych stanowi ledwie jedną trzecią wartości inflacji CPI. Sprzedaż odzieży, jak i żywności, pozostaje więc odporna pomimo inflacji zarówno w Polsce, jak i w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Perspektywy dla rynku w Wielkiej Brytanii są złożone, z uwagi na ograniczony dochód rozporządzalnych konsumentów. W tych trudnych czasach nasza oferta ma dla klientów jeszcze większe znaczenie i nadal przyciąga nowych konsumentów do naszych sklepów, poszerzając nasz rynek docelowy w całej Europie – informuje Grupa Pepco.
Grupa zauważa też poprawę w zakresie zaopatrzenia.
– Ceny bawełny, choć pozostają podatne na wahania, znajdują się poniżej niedawnych szczytów cenowych. Spadły nieco ceny frachtu, choć wciąż pozostają wysokie w porównaniu do wcześniejszych okresów, zaś sytuacja w zakresie łańcuchów dostaw wciąż nie wróciła do poziomu sprzed pandemii – podaje grupa.
Grupa wskazuje, że choć warunki handlowe nadal będą wyzwaniem, to będzie kontynuować rozwój, a zmienność panująca na rynku jest dla grupy szansą na zwiększenie udziału w rynku i obecności marki w Europie.
Grupa zdecydowała też, wskazując na dużą rentowność jej sklepów, o przyspieszeniu programu rozbudowy sieci placówek. Będzie zwiększać obecność w Europie Zachodniej i kontynuować program modernizacji sklepów, a jej roczne wydatki inwestycyjne wzrosną do 350-400 mln euro.
– Przyspieszamy nasz program rozbudowy sieci placówek, stanowiący najważniejszy czynnik wzrostu Grupy. Rozwijamy program modernizacji sklepów, co pomaga nam zwiększać sprzedaż LFL. Zachęceni sukcesem, jakimi były otwarcia sklepów na kolejnych rynkach, wprowadzimy markę PEPCO do Grecji i Portugalii w roku finansowym 2023. Testujemy również naszą pełną ofertę odzieży, asortymentu wielobranżowego i towarów szybkozbywalnych pod szyldem PEPCO w kilku sklepach w Irlandii – mówi Trevor Masters, dyrektor generalny (CEO) Pepco Group.
Grupa będzie też obniżać koszty.
– Chodzi o to by działać wyraźnie taniej i bardziej wydajnie, upraszczać naszą strukturę i usprawniać procesy wewnętrzne. Strategia ta pozwalała nam dotąd zwiększać sprzedaż, poprawiać wynik EBITDA i generować gotówkę. Przyspieszamy realizację naszej strategii, by wykorzystać rynkowe szanse jakie pojawiają się w warunkach obecnej zmienności. Nasze dotychczasowe postępy dają nam pewność, że ciągła rozbudowa naszej sieci pozwoli nam osiągnąć większe korzyści skali w całej Grupy, a większa efektywność przyniesie dalsze oszczędności. Jesteśmy pewni, że dzięki realizacji tej strategii, nasz wynik EBITDA może nadal rosnąć w dotychczasowym tempie, o ile nie dojdzie do dalszego pogorszenia warunków makroekonomicznych wpływających na handel – mówi Trevor Masters.
Grupa Pepco, właściciel marek PEPCO i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała właśnie wybrane wyniki za rok obrotowy kończący się 30 września 2022 r. Wstępne wyniki finansowe za cały rok obrotowy zostaną opublikowane 13 grudnia. Przychody Grupy za cały rok wyniosły 4,82 mld euro, czyli o 17,4% więcej niż rok wcześniej. Firma przewiduje się, że przy stałym kursie walutowym bazowy wynik EBITDA znajdzie się w przedziale 735-750 mln euro. O wynikach grupy piszemy TUTAJ.
Rozwój sieci sklepów Grupy Pepco
W całym 2022 r. grupa otworzyła 516 placówek (więcej niż planowane 450). W ramach marki PEPCO otworzono 446 nowych sklepów (więcej niż planowane 400), z czego 163 to nowe sklepy na strategicznie kluczowych rynkach Europy Zachodniej: we Włoszech, w Hiszpanii, w Austrii i w Niemczech. W ramach Grupy Poundland otworzono 70 nowych sklepów (wyłączając zamknięcie 59 sklepów Fultons), z czego większość to sklepy Dealz w Polsce.
Celem Grupy na rok finansowy 2023 r. jest otwarcie przynajmniej 550 nowych sklepów netto. W roku finansowym 2023 planuje też wejście marki PEPCO na nowe rynki – do Grecji i Portugalii.
Grupa Pepco w tym roku zmodernizowała 727 placówek (598 PEPCO, 129 Poundland).
– W ten sposób zakończyliśmy program rozbudowy oferty wielobranżowej PEPCO i kontynuujemy program modernizacji sklepów Poundland, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży LFL, osiągnięcia ekonomii skali i poszerzenia oferty dla naszych klientów. Jak podawaliśmy w lipcu, w ślad za udaną operacją przekształcenia w Hiszpanii sklepów Dealz w placówki PEPCO, dzięki czemu pod jednym dachem dostępna jest pełna oferta ubrań i artykułów wielobranżowych PEPCO oraz artykuły szybkozbywalne z oferty Poundland, Grupa zdecydowała się na wycofanie marki Dealz z Hiszpanii i realizację strategii wzrostu dla marki PEPCO. W ślad za tym pilotażem, konwersje sklepów Dealz w sklepy marki PEPCO prowadzone są w kolejnych placówkach, a wyniki są zgodne z naszymi oczekiwaniami – podaje Grupa Pepco.
Grupa prowadzi obecnie na małą skalę pilotaż sklepów pod marką PEPCO w Republice Irlandii, co oznacza przekształcenie istniejących sklepów Dealz w sześciu lokalizacjach w placówki pod szyldem PEPCO i sprzedaż pod jednym dachem wszystkich trzech kategorii produktowych grupy.
W Polsce grupa przeprowadziła programy pilotażowe dotyczące zmiany wyglądu i nowej oferty sklepów PEPCO.
– Poza istniejącymi programami modernizacji sklepów, przeprowadziliśmy programy pilotażowe dotyczące nowej oferty i wyglądu sklepów PEPCO w 16 placówkach we Wrocławiu i 47 w Warszawie. Pozwoliło to na zwiększenie powierzchni sprzedażowej o 4%-12%. Sklepy zyskały lepszy rozkład i wystrój, produkty są lepiej wyeksponowane, co przyczynia się do poprawy wyników finansowych. Sukces w tym zakresie zdecydował, że podjęliśmy decyzję, iż program modernizacji obejmie w ciągu kolejnych 2-3 lat pozostałe sklepy PEPCO – informuje Pepco.
Grupa Pepco istnieje od 2015 r. a w jej skład wchodzą dwie dyskontowe sieci detaliczne – PEPCO i Poundland – ta druga prowadzi działalność na arenie międzynarodowej pod marką Dealz. Sieci zaopatrywane są przez globalną firmę PGS, także z Grupy Pepco. Grupa ma obecnie około 3 900 sklepów w 18 krajach, w tym w Wlk. Brytanii, Irlandii, Hiszpanii i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, zatrudniając około 41 000 pracowników.
W Polsce pierwszych 14 sklepów PEPCO otwarto w 2004 r. W 2013 r. PEPCO rozszerzyło swoją działalność na Czechy i Słowację, a w 2015-2017 otworzyło sklepy w Chorwacji, na Węgrzech, Litwie, w Rumunii i Słowenii. Od 2018 r. spółka ma sklepy na Łotwie, w Estonii, Bułgarii, Włoszech, Serbii i Hiszpanii oraz w Austrii i w Niemczech. Poundland – od otwarcia w 1990 r. pierwszego sklepu w Burton-upon-Trent na północ od Londynu, zbudował sieć około 800 sklepów w Wlk. Brytanii i Irlandii. Od otwarcia pierwszego sklepu marki Dealz w 2011 r., zbudowano sieć ponad 200 sklepów w Irlandii, Hiszpanii i Polsce.