Japoński właściciel Tyskiego ogranicza emisję CO2, a produkcję opiera tylko na OZE

Asahi Europe and International (AEI), właściciel Kompanii Piwowarskiej, silnie ograniczył emisję dwutlenku węgla w Polsce – aż o 66 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak to zostało osiągnięte? Grupa o korzeniach japońskich, pisze o tym w opublikowanym w sierpniu case study. I wskazuje, że do 2030 r. osiągnie neutralność emisyjną CO2

Asahi podkreśla, że grupa nie pozwoliła, aby wyzwania gospodarcze związane z globalną pandemią odciągnęły ją od postępów w walce ze zmianami klimatycznymi.

– W Asahi Europe and International (AEI) działamy w sposób, który umożliwi przyszłym pokoleniom zaspokojenie ich potrzeb i aspiracji, a robimy to, umieszczając zrównoważony rozwój w centrum naszej strategii biznesowej. Poza wyznaczeniem sobie ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, przyspieszyliśmy również nasze wysiłki na rzecz wprowadzenia zmian w całej naszej działalności i szerszym łańcuchu wartości. Nasze główne długoterminowe zobowiązania do 2030 r. to osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w naszych browarach oraz współpraca z partnerami w celu zmniejszenia naszego śladu węglowego w całym łańcuchu dostaw o 30% – informuje Asahi.

– Na szczęście nie jesteśmy sami, a firmy na całym świecie coraz częściej rozważają długoterminowe strategie, aby stać się bardziej odpowiedzialnymi graczami środowiskowymi, przestawiając się na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Jako liderzy na wielu rynkach europejskich, na których działamy, wierzymy, że musimy dawać przykład i poprzez nasze działania skupiające się na obszarach, w których możemy wywierać wpływ, wykorzystując naszą skalę, łańcuchy dostaw i partnerstwa – wskazuje Asahi.

AEI zdecydował się podzielić przykładem tego, jak osiągnął 100% odnawialnej energii elektrycznej w Polsce, aby pomóc innym osiągnąć podobne cele.

Dlaczego Polska?

Asahi wskazuje, że Polska była dla grupy jasnym wyborem, bowiem nasz kraj ma największy w Europie ślad węglowy pod względem dostaw energii elektrycznej, w dużym stopniu uzależniony od węgla i gazu, co odpowiada za 10% emisji CO2 w Europie.

Asahi Europe & International jest obecna w Polsce poprzez lokalną Kompanię Piwowarską (KP), która ma trzy browary: Tyskie Browary Książęce (1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) oraz Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu ( 1895), które dostarczają takie piwa jak m.in. Żubr, Tyskie, Lech, D`ębowe Mocne, Redd’s czy Książęce special collection. W Polsce AEI zatrudnia ponad 2600 osób i jest największym producentem piwa alkoholowego i bezalkoholowego (odpowiednio 36% i 41,5% udziału w rynku).

– Wiedzieliśmy, że działania polskiego lidera branży piwowarskiej będą miały duży wpływ na środowisko, a jednocześnie pomagają w realizacji szerszego programu zrównoważonego rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej – podaje Asahi.

AEI w Polsce – Kompania Piwowarska kilkanaście faktów

• 36% udział w sprzedaży piwa (1 miejsce)

• 12,6 mln hl piwa sprzedanych w Polsce

• 41,5% udział w sprzedaży piw bezalkoholowych (1 miejsce)

• 100% odnawialnej energii elektrycznej w polskich browarach

• 55% redukcja emisji CO2 w stosunku do roku 2020 (33 752 Mg wobec 75 873 Mg)

• 2644 pracowników

• 106 037 dostawców i partnerów biznesowych

• 2,65 litra wody na litr piwa (już wypełniony cel europejski)

• W 2011 r. zużycie wody wyniosło 3,2 litra wody na litr piwa

• Odpowiedzialna konsumpcja:

– 98,7% odpadów powstających w naszych procesach produkcyjnych jest poddawanych recyklingowi

– 100% naszych opakowań nadaje się do recyklingu

– 43% produktów sprzedawanych w opakowaniach wielokrotnego użytku

Zobowiązania AEI i Kompanii Piwowarskiej

W 2019 roku Kompania Piwowarska podpisała 10-letnią umowę na przejście we wszystkich browarach w 100% na odnawialną energię elektryczną z elektrowni wiatrowych w północnej Polsce. Partnerem w tym przedsięwzięciu jest RWE Renewables (before-innogy), które zbudowało trzy dodatkowe turbiny wiatrowe w Nowym Stawie koło Gdańska, dostarczając 12 MW dodatkowej mocy odnawialnej energii elektrycznej w Polsce.

Asahi podkreśla, że podpisana w 2019 r. umowa przewidywała zakup energii elektrycznej na 10 lat w celu pokrycia 40% zapotrzebowania na energię elektryczną do 2020 r. i 100% do 2021 r. Już po dwóch latach współpracy 100% produkcji KP oparte jest na odnawialnej energii elektrycznej. I choć może to nie zabrzmi imponująco, to jednak ten prosty krok pozwolił browarom Kompanii Piwowarskiej zredukować emisję CO2 o 66% w porównaniu do 2019 roku.

Wyzwania i możliwości

Wspólne ambicje Asahi Europe & International i Kompanii Piwowarskiej w zakresie redukcji emisji to projekt będący efektem współpracy KP i RWE Renewables. Ten wieloletni kontrakt gwarantował zakup energii elektrycznej na 10 lat po stałej cenie od dostawcy, dla którego kontrakt zapewniał stałe przychody pozwalając rozłożyć koszty inwestycji na dłuższy okres i dał firmie „zielone światło” na rozbudowę mocy produkcyjnych poprzez montaż 3 nowych turbin.

Podjęcie tak długoterminowego zobowiązania mogłoby stanowić ryzyko dla KP, ponieważ gdyby ceny energii elektrycznej spadły, KP mogłaby płacić za energię elektryczną więcej niż cena rynkowa. Uznano to jednak zostało za ryzyko warte wsparcia budowy nowych odnawialnych źródeł energii w kraju. Umowa ta pokazuje, że przyjęcie bardziej zrównoważonych praktyk może być korzystne aż do poziomów zysku.

Przyszłość

– Jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy w tak krótkim czasie, ale to nasze zobowiązanie długoterminowe i mamy o wiele ambitniejsze cele na przyszłość. Cele, aby nasze browary były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r., a cały nasz łańcuch dostaw był neutralny pod względem emisji CO2 do 2050 r., zmniejszenie zużycie wody i zwiększenie udziału materiałów pochodzących z recyklingu w naszych opakowaniach, to cele tego samego wyzwania – wskazuje Asahi.

– W nadchodzących latach rozwój zrównoważonego ciepła zostanie ulepszony, aby zakończyć stopniowe przechodzenie. Niedawno ogłoszona współpraca między włoskim browarem Asahi Europe & International – Birra Peroni – i Absolicon Solar Collector AB doprowadzi do zainstalowania paneli słonecznych o powierzchni 660 m2 w celu dostarczania energii słonecznej w naszym browarze w Bari – podaje AEI.

1 na 2 piwa Asahi Europe jest produkowane przy użyciu zielonej energii

Poprzez cel, jakim jest tworzenie ważnych połączeń, Asahi Europe & International koncentruje się na umożliwianiu znaczących kontaktów międzyludzkich, które pomagają widzieć i dokonywać więcej zmian dla dobra planety, ludzi i społeczności.

– To już doprowadziło nas do osiągnięcia 100% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w naszych browarach w Polsce, zmniejszając nasz ślad węglowy o 66% w ciągu zaledwie dwóch lat. W połączeniu z działaniami, które podejmujemy w całej Europie, w tym we Włoszech, Holandii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii, już jedno na dwa piwa produkowane obecnie przez Asahi Europe jest produkowane przy użyciu zielonej energii elektrycznej – podkreśla grupa Asahi.– Ogólny wpływ naszych produktów nie może ograniczać się do samych browarów, ale musi obejmować cały łańcuch dostaw: to jest powód, dla którego dążymy do zmniejszenia wpływu na środowisko również firm, które dostarczają lub dystrybuują nasze produkty. Cieszymy się, że możemy kontynuować wspólnie postępy w kierunku naszych celów zrównoważonego rozwoju i przyczyniać się do rzeczywistej zmiany w przyszłość planety – stwierdza Asahi.