Polska kartami bankowymi stoi

Pixabay
SEG 2025

Pod koniec I kwartału 2022 r. na polskim rynku znajdowało się już ponad 43,5 mln kart płatniczych. Korzystanie z tego kawałeczka plastiku niesie za sobą wiele korzyści i przede wszystkim ogromną wygodę

Jak podaje NBP, na koniec marca 2022 r. na polskim rynku znajdowało się 43,6 mln kart płatniczych. Jest to o 370 tys. kart więcej niż na koniec 2021 r., co daje nam wzrost o 0,9%. Wśród Polaków zdecydowanie dominują karty debetowe, które na chwilę obecną składają się na blisko 83% wszystkich kart w Polsce. Na drugim miejscu natomiast plasują się karty kredytowe (11,7%), których łączna liczba wyniosła 5,09 mln szt. Ich liczba jednak na przestrzeni I kwartału 2022 r. zmniejszyła się o 88,1 tys., co daje nam spadek o 1,7%.

Istotną cechą charakterystyczną na polskim rynku jest dominujący udział zbliżeniowych kart płatniczych. Na koniec marca 2022 r. w Polsce było 40,7 mln szt. takich kart. Na przestrzeni
I kwartału 2022 r. liczba kart zbliżeniowych zwiększyła się o 568,6 tys. szt. Ich udział w ogólnym rozrachunku wyniósł 93,4% i w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększył się o 0,5 p.p. Przeciętny polski klient w roku 2022 skorzystał z karty płatniczej średnio 45 razy do realizacji transakcji zarówno gotówkowych, jak i bezgotówkowych. Według danych od banków w I kwartale 2022 r. przeprowadzono 1,978 mld transakcji kartami płatniczymi o łącznej wartości 243,478 mld zł. W porównaniu do kwartału poprzedzającego był to spadek o 5% liczby transakcji przeprowadzonych przy użyciu kart płatniczych, przy równoczesnym spadku o 4,5% wartości przeprowadzonych transakcji.

W I kwartale 2022 r. przeprowadzono 1,85 mld transakcji bezgotówkowych przy użyciu kart, co w porównaniu do poprzedniego kwartału stanowiło spadek o 5%. Transakcje bezgotówkowe stanowiły już 93,7% łącznej liczby wszystkich transakcji kartami. Pozostałe 6,3% wszystkich transakcji stanowiły transakcje gotówkowe, czyli wypłaty z bankomatów, wypłaty w kasach banków lub wypłaty sklepowe (cash back). Wartość transakcji bezgotówkowych wyniosła 129,1 mld zł, co stanowiło spadek o 6% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Karta płatnicza została wykorzystana do realizacji płatności bezgotówkowych średnio 42 razy (w poprzednim kwartale było to 45 razy). Pojedyncza płatność bezgotówkowa wynosiła średnio 70 zł (analogicznie jak w poprzedzającym kwartale). Odnotowano także wzrost liczby oraz wartości transakcji kartami płatniczymi w Internecie. Według danych od agentów rozliczeniowych w I kwartale 2022 r zrealizowano w Internecie 49,1 mln transakcji kartami płatniczymi, a ich wartość oscylowała na kwotę 7,1 mld zł.

Na koniec marca 2022 r. polski rynek oferował dostęp do 1.164.369 terminali POS (Point of Sale), czyli więcej o 41,3 tys. niż na koniec 2021 r. (wzrost o 4%). W tym okresie nastąpił także wzrost liczby punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji kart płatniczych. Punktów tego typu było 854,4 tys., czyli więcej o 35,9 tys. w porównaniu z rokiem 2021 r. Liczba działających akceptantów wyposażonych w terminale POS zwiększyła się do poziomu 545,8 tys., czyli więcej o 32,6 tys. niż na koniec 2021 r. (wzrost o 6%).

Warto również zwrócić uwagę, że w Polsce zaczęło się pojawiać coraz więcej placówek oferujących usługę cash back (pozwalającą otrzymać niewielki procent od kupna z powrotem do naszego „portfela”). Na koniec marca 2022 r. placówek oferujących tę usługę było 278,8 tys. Na przestrzeni I kwartału 2022 r. zarejestrowano 5,2 mln takich wypłat na łączną kwotę 747,7 mln zł.