Po polski patent technologiczny eLeader Shelf Recognition AI usprawniający pracę przedstawicieli handlowychsięgnął Danone, a wdrożenie rozwiązania na terenie całej Polski powierzono lubelskiej firmie eLeader. Dzięki tej innowacji firmy mogą znacznie szybciej identyfikować potrzeby konsumentów i skuteczniej na nie odpowiadać
Technologia rozpoznawania obiektów na fotografiach stosowana w aplikacji eLeader Shelf Recognition AI, jest obecnie najszybszym na rynku narzędziem do analizowania i podejmowania decyzji w zakresie zarządzania ekspozycją oraz dostępnością produktów na półkach sklepowych.
Wynalazek znacząco usprawnia pracę przedstawicieli handlowych w terenie m.in. poprzez liczenie i pomiar kluczowych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową ekspozycję produktów w sklepach. Informacje dostarczane w czasie rzeczywistym pozwalają lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów i dzięki temu, pozytywnie wpływać na wielkość sprzedaży. Ponadto, dane pozyskane dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji usprawniają zarządzanie łańcuchem sprzedaży i umożliwiają szybką reakcję na zmiany w otoczeniu biznesowym.
Technologia analizuje zdjęcie wykonane przez przedstawiciela handlowego, a następnie wylicza udział w półce, weryfikuje obecność, facing (ułożenie produktów na półce), braki i informacje o produktach w całej kategorii. Zdjęcia przetwarzane są w ciągu zaledwie kilku minut. Szybkość obiegu danych umożliwia korektę ekspozycji jeszcze w trakcie wizyty przedstawiciela, co w bardzo łatwy sposób eliminuje szansę na wszelkie nieprawidłowości analiz w tzw. trybie ręcznym.
– Rynek, szczególnie produktów FMCG, od dawna szukał narzędzi, które dostarczą precyzyjnych informacji, związanych z obecnością produktów na półkach sklepowych. Dostępność takich danych ma ogromne znaczenie, bo aż przeszło 75% decyzji zakupowych jest podejmowanych w sklepie. Jeśli więc produkt nie jest dostępny lub jego ekspozycja nie spełnia oczekiwań kupującego, może to przełożyć się na rezygnację z zakupu lub wybór konkurencyjnej oferty. Dlatego zapewnienie wysokich standardów ekspozycji produktów ma ogromny wpływ na wyniki sprzedaży, co doceniają firmy, korzystające już z zaawansowanych rozwiązań analizy danych – wskazuje Rafał Melanowicz, szef departamentu AI w eLeader.
– Wdrażając eLeader Shelf Recognition AI chcieliśmy przede wszystkim skrócić czas ręcznego raportowania naszych przedstawicieli handlowych. Zależało nam na wprowadzeniu innowacyjnego narzędzia, które zapewni stały dostęp do szybkiej, automatycznej oraz kompletnej informacji o sytuacji na rynku – w sklepie, a naszym przedstawicielom, już podczas ich wizyty w punkcie sprzedaży, wskaże kluczowe obszary działania. Aplikacja od eLeader umożliwia nam zwiększenie liczby badanych wskaźników, a co istotne – nie wymaga to zwiększania czasu pracy przedstawicieli handlowych. Wdrożone narzędzie przyczynia się również do wzrostu dostępności naszych produktów na półkach i jakości ich ekspozycji. W swoich działaniach stawiamy na innowacyjność, dlatego jesteśmy jedną z pierwszych firm w naszej kategorii, która wdrożyła rozwiązanie eLeader Shelf Recognition AI – komentuje Łukasz Pawłowski, starszy kierownik zespołu analiz sprzedaży i rozwoju systemów w Danone.
– Rozwiązanie jest w pełni zintegrowane z SFA i dane płynnie zasilają inne systemy informatyczne. Ułatwia to zarządzanie całością, a także pozwala skalować to rozwiązanie na inne kraje, w których funkcjonuje Danone – zauważa Dariusz Radzimirski, starszy kierownik ds. rozwiązań biznesowych w grupie Danone.
Projekt objął swym zasięgiem pracę 170 przedstawicieli handlowych na terenie całej Polski. Każdego miesiąca eLeader przetwarza ponad 120 tys. zdjęć, na których rozpoznaje 460 produktów w 14 kategoriach produktowych.