Tramwaje Stadlera najnowszej generacji trafią do Rostocku

Stadler dostarczy 28 tramwajów TINA dla firmy Rostocker Straßenbahnen AG (RSAG). Jest to już trzecie zlecenie na najnowszą generację tramwajów tej firmy

Firmy RSAG i Stadler podpisały umowę na dostawę 28 tramwajów TINA (jest to akronim niemieckiego: „W pełni zintegrowany napęd niskopodłogowy”). W nowym modelu szczególny nacisk położono na komfort pasażerów. Tramwaje te są trzyczłonowe, w pełni klimatyzowane i mogą pomieścić aż do 221 osób, z czego niemalże 80 na miejscach siedzących.

Pojazdy mają około 32 metry długości i charakteryzują się przestronnym wnętrzem, dużymi panoramicznymi oknami oraz zintegrowanym system informacji pasażerskiej. Posiadają ogrzewaną podłogę, bezstopniową konstrukcję, porty USB, a ponadto dają możliwość korzystania z sieci WIFI. Zainstalowane na pokładzie nowoczesne ekrany informacyjne pozwalają na bieżąco sprawdzać etap trasy. W specjalnie wydzielonych strefach znajdziemy także miejsca rowerowe oraz na wózki dziecięce.

Panoramiczne okna z niezakłóconym widokiem tworzą lekką, przestronną atmosferę. Podobnie jak wszystkie pojazdy RSAG, nowe pociągi są wyposażone w monitoring wizyjny oraz biletomat na pokładzie. Cztery specjalnie zaprojektowane wózki gwarantują płynną jazdę pojazdu, a także chronią koła i szyny. Tramwaj posiada zintegrowany system ostrzegania przed kolizją.

Zamówienie zostało przygotowane w ramach ogólnoeuropejskiego przetargu. Zgodnie z umową, pierwsze tramwaje zostaną dostarczone pod koniec 2024 roku, a kursować po Rostocku zaczną już w 2025 roku.

Liczba tramwajów wyprodukowanych przez Stadlera we flocie RSAG zwiększy się do 41 pojazdów, które będą kursować po całej sieci RSAG. Będą one eksploatowane na wszystkich swoich sześciu liniach tramwajowych w mieście hanzeatyckim i uniwersyteckim Rostocku. Tramwaje RSAG pokonują rocznie około 3,2 miliona kilometrów.

Dzisiejszy dzień jest wielkim wydarzeniem dla Rostocker Strassenbahn AG. Dzięki niemu zakupimy 28 najnowocześniejszych tramwajów, w następstwie zakończenia kilkuletniego procesu, który obejmował podjęcie decyzji, ogłoszenie przetargu i przyznanie kontraktu. Cieszymy się, że od 2025 roku będziemy mogli zaoferować mieszkańcom Rostocku jeszcze więcej usług i jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa, dzięki pociągom przyjaznym dla środowiska, wyposażonym w systemy klimatyzacji i bezprzewodowy internet na pokładzie. Pojazdy te będą wyposażone w innowacyjne systemy wspomagania maszynisty, w tym systemy antykolizyjne, które będą wyróżniać nasze nowe tramwaje – skomentowali Yvette Hartmann i Jan Bleis, członkowie zarządu RSAG.

Umowa stanowi silny sygnał dla przyjaznej klimatowi mobilności w Rostocku oraz inwestycję w przyszłość. Dzięki tej rozbudowie, RSAG i my sami możemy po raz kolejny pokazać mieszkańcom Rostocku, co nowoczesne i przyjazne dla środowiska usługi transportu publicznego mogą zaoferować naszemu hanzeatyckiemu i uniwersyteckiemu miastu – podsumował Claus Ruhe Madsen, burmistrz Rostocku. – Jesteśmy dumni z zamówienia Rostocker Straßenbahn AG i cieszymy się, że możemy dostarczać te przyjazne pasażerom tramwaje TINA już po raz trzeci od momentu wprowadzenia tego produktu na rynek, czyli od niedawna. Jesteśmy zadowoleni, że po TINA TRAMLINK, również TRAMLINK wejdzie do ruchu pasażerskiego w Rostocku. Nowe tramwaje będą dostosowane do potrzeb pasażerów w Rostocku, jak również do wymagań sieci i rozkładu jazdy – powiedział Jure Mikolčić, prezes Stadler Niemcy.