Warszawa, 16.05.2025 (ISBnews/ISBtech) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 12-16 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
AI: Wdrożenie sztucznej inteligencji (AI) deklarowało 6,8% jednostek administracji publicznej w 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Dostosowanie strony internetowej do obsługi przez urządzenia mobilne deklarowało 97,4% jednostek administracji publicznej, a posiadanie aplikacji mobilnych z e-usługą – 34,2% w ub.r.
Zaległości wobec telekomów: Łączna wartość zaległości wobec sektora telekomunikacji przekroczyła 1,4 mld zł na koniec marca, wynika z danych BIG InfoMonitor. W rejestrze widnieje niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych.
AI: Administracja USA wycofała limity na sprzedaż kart GPU do trenowania sztucznej inteligencji, poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Usługi cyfrowe: Rada Ministrów wyznaczyła koordynatora do spraw usług cyfrowych – będzie nim prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), podało Ministerstwo Cyfryzacji. Rozwiązanie to ma charakter tymczasowy, ponieważ docelowo funkcję koordynatora określi projekt ustawy, nad którym trwają obecnie prace legislacyjne, zastrzeżono.
Dane cyfrowe: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który uprości dostęp do danych z państwowych rejestrów, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Ustawa m.in. zdejmie z obywateli obowiązek ręcznego zgłaszania zmiany dowodu osobistego w bankach.
E-commerce: Ministrowie finansów Unii Europejskiej (UE) osiągnęli porozumienie ws. rozszerzenia poboru VAT na produkty importowane za pomocą platform e-commerce spoza Unii, podało Ministerstwo Finansów.
Praca w IT: Pracodawcy z sektora IT opublikowali niemal 20% więcej ofert pracy niż w analogicznym okresie rok wcześniej, wynika z danych portalu z ofertami pracy dla branży tech justjoin.it. Zapotrzebowanie na pracowników AI/ML zwiększyło się dwukrotnie – zainteresowanie będzie się utrzymywać na wysokim poziomie.
E-commerce: Sprzedaży zagranicznej nie prowadzi 43% sklepów internetowych, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową, natomiast 57% sklepów prowadzących ekspansję zagraniczną deklaruje, że odpowiada ona nawet za 25% ich przychodów, wynika z raportu Fulfilio.
AI: Polacy urodzeni na przełomie XX i XXI wieku chcą być przygotowani na dynamiczne zmiany na rynku pracy. W tym celu blisko trzy czwarte przedstawicieli generacji Z i ponad połowa badanych z pokolenia Y przynajmniej raz w tygodniu rozwija swoje kompetencje zawodowe, m.in. z zakresu generatywnej AI, wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. Swoich menadżerów młode pokolenia chcą widzieć jako mentorów wspierających w rozwoju zawodowym oraz w samodzielnym realizowaniu powierzonych im zadań.
Elektronika użytkowa: Polacy mają w domu średnio ponad 18 urządzeń elektronicznych, których już nie używają, wynika z badania SW Research dla platformy OLX, cytowanego przez “Rzeczpospolitą”. Niewykorzystany potencjał jest wart 112 mld zł, średnio 6,1 tys. zł na gospodarstwo domowe. Na sprzedaż takich produktów stawia 40% badanych.
IT w Warszawie: Warszawa zyskuje na znaczeniu jako kluczowy rynek dla specjalistów IT w Europie, osiągając rekordowo niski poziom bezrobocia w tym sektorze (1,2%); w Brukseli ten wskaźnik wśród pracowników technologicznych wynosi 10,7%, wynika z raportu CBRE “Global Tech Talent GuideBook 2025”. Eksperci podkreślają, że w Warszawie na osoby z sektora technologicznego czekają atrakcyjne wynagrodzenia i możliwości rozwoju, bo rynek przyciąga nowe inwestycje.
Sprzęt komputerowy: Blisko 8,5 ankietowanych Polaków jest zainteresowana składaniem lub zmianą komponentów sprzętowych w swoich komputerach, robiąc to regularnie. Jak wynika z danych z badania Komputronik, blisko 38% posiadaczy pecetów nigdy nie zmieniło w nim podzespołów, a 6,1% nie wie nawet, jak to zrobić. Na pytanie Komputronika, czy zmieniasz podzespoły w swoim komputerze, 47,43% badanych odpowiada, że robi to tylko, gdy jest to konieczne, a regularnie czyni to 8,46% ankietowanych. Spośród badanych, którzy najczęściej wymieniają podzespoły w swoich komputerach, 43,37% robi to w przedziale od 3 do 5 lat. Od roku do dwóch hardware zmienia 31,51%, rzadziej niż co 5 lat – 15,91%, a co 6-12 miesięcy – 9,2%.
AI: Niemal połowa polskich firm MŚP przyznaje, że AI i nowe technologie mogą zwiększyć potencjał ich biznesów, jednocześnie oferując przestrzeń na nowe, bardziej strategiczne i twórcze zadania, wynika z badania SW Research, wykonanego na zlecenie HP Inc Polska. 44% przedsiębiorców pracuje więcej niż standardowy etat (40-50 godzin tygodniowo). Najbardziej czasochłonne zadania to codzienna komunikacja, zarządzanie e-mailami (co zajmuje nawet 10 godzin tygodniowo), a jako najbardziej uciążliwe wskazywane są zarządzanie finansami i prace administracyjne.
Telekomunikacja: Raport RFBenchmark dotyczący jakości internetu mobilnego w Polsce za kwiecień 2025 roku wskazuje m.in. na wyraźne prowadzenie T-Mobile w kategoriach prędkości przesyłu danych oraz bardzo dobre rezultaty Orange w zakresie najniższych opóźnień. W zestawieniu uwzględniono dane dotyczące średnich prędkości pobierania i wysyłania oraz wartości ping w sieciach 5G i 4G LTE, zebrane na podstawie setek tysięcy pomiarów wykonanych przez użytkowników naszej aplikacji.
Cyberbezpieczeństwo: Skala cyberataków dla okupu osiąga w tym roku rekordowy wzrost: w pierwszym kwartale ujawniono niemal 2300 skutecznych ataków ransomware, aż 126% więcej niż rok temu, wskazują eksperci Check Point Research. Na rynku działa ponad 70 gangów, a ostatnio pojawiła się kolejna niebezpieczna grupa “DragonForce”. Co miesiąc ofiarami tego typu ataków pada ponad 650 publicznie firm (w 2024 tylko 450) a na rynku działają co najmniej 74 grupy, wyspecjalizowane w zastraszaniu i żądaniu okupu – to rekord wszech czasów, uważają eksperci Check Point Research. Wzrost ataków obejmuje praktycznie cały świat. “Krajobraz ataków ransomware w 2025 roku odzwierciedla dynamiczne i coraz bardziej złożone środowisko zagrożeń. Na świecie działa wiele grup, specjalizujących się w tego typu działalności. Wysiłki na rzecz zwalczania ataków są utrudnione przez brak międzynarodowej współpracy, ponieważ są kraje – jak Rosja, Korea Północna i Iran które albo tolerują, albo aktywnie wspierają takie działania” – powiedział Wojciech Głażewski, dyrektor firmy Check Point w Polsce.
PR: Powołana została Komisja Etyki Public Relations. Celem Komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations. Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations, będzie nie tylko oceniać zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także zajmie się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. KEPR będzie działać w oparciu o multidyscyplinarny skład – wśród członków znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego. Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych.
Patenty: Najnowszy raport Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO) wskazuje na rosnący wpływ systemu patentowego na europejską gospodarką i innowacje, tym samym wzmacniając pozycję technologiczną naszego kontynentu na arenie globalnej. Patenty niezbędne do spełnienia norm (SEP) stanowią podstawę kluczowych standardów takich jak 5G, Wi-Fi czy kodeki audio i wideo. Według raportu EPO Patent Index 2024, technologia komputerowa obejmująca obszary sztucznej inteligencji, takie jak uczenie maszynowe i rozpoznawanie wzorców, jest na pierwszym miejscu jeśli chodzi o liczbę wniosków patentowych, podczas gdy komunikacja cyfrowa zajmuje trzecie miejsce.
AI i edukacja: 70% polskich pedagogów dostrzega potrzebę lepszego przygotowania do pracy z AI, wynika z danych Sanoma Learning. To efekt tego, że coraz więcej umiejętności związanych z jej wykorzystaniem wymaga specjalistycznej wiedzy. A tej jak się okazuje przeważnie nikt nie zapewnia, ani w szkołach, ani na uczelniach. Brak wsparcia przy zdobywaniu kompetencji AI odbija się już teraz szczególnie na starszych członkach kadry, którzy częściej czują się przytłoczeni nowinkami technologicznymi. A w całej Europie 22% ankietowanych nauczycieli przyznaje, że ich szkoły organizują dedykowane szkolenia.
AI i dane: 30% wszystkich światowych danych generuje branża medyczna. Właściwe wykorzystanie zgromadzonych informacji zrewolucjonizuje diagnostykę i leczenie pacjentów. Equinix wskazuje, że potrzeba do tego dobrze wytrenowanych algorytmów AI i solidnej infrastruktury cyfrowej. Potwierdza to 72% organizacji z sektora zdrowotnego, które w 2025 roku planują inwestować w architekturę IT, aby rozwijać swoją działalność, wynika z raportu Deloitte. Jednak skuteczna i prawidłowa analiza danych jest bardzo złożonym procesem, który tradycyjnie wymaga znacznych zasobów finansowych i kadrowych. Z tego powodu wiele placówek medycznych posiadających wartościowe dane o chorobach, nie mogła z nich efektywnie korzystać, aby przyspieszyć diagnostykę kolejnych przypadków. Wszystko się zmieniło, kiedy gwałtownie przyspieszył rozwój sztucznej inteligencji – to był kolejny kamień milowy dla sektora zdrowotnego, który przed wieloma nowymi graczami otworzył drzwi do innowacji.
AI: 2024 był rokiem FOMO w kontekście AI, a 2025 to czas skalowania – i konkretnych rezultatów, pokazują wnioski z nowego raportu firmy Asana. W zeszłym roku firmy rzucały się na sztuczną inteligencję z obawy, że zostaną w tyle. Generatywna AI z dnia na dzień awansowała z ciekawostki technologicznej do punktu obowiązkowego w strategiach zarządów. 78% liderów IT przyznało wówczas, że żałuje zbyt wolnego startu z AI – ale dziś to się zmienia. 35% firm już w 2025 roku wycofuje się z nieudanych wdrożeń AI. Rośnie świadomość, że AI to nie narzędzie “do pokazania”, lecz system wymagający integracji, zarządzania i konkretnych efektów. A te widać tam, gdzie AI naprawdę działa: firmy skutecznie skalujące AI mają 43% większą szansę na wzrost przychodów i 40% większe szanse na poprawę produktywności pracowników.
Cyberbezpieczeństwo: Phishing ponownie wysuwa się na prowadzenie jako najczęściej wykorzystywana metoda ataku, wynika z danych zespołu Cisco Talos Incident Response. W analizowanych incydentach odpowiadał za 50% przypadków początkowego dostępu, co stanowi gwałtowny wzrost względem poprzedniego kwartału (poniżej 10%). Wśród form phishingu dominował vishing, czyli oszustwa telefoniczne, które odpowiadały za ponad 60% wszystkich incydentów tego typu. Celem atakujących było nie tylko wyłudzenie danych, ale przede wszystkim przejęcie kont użytkowników i utrzymanie obecności w sieci ofiary. Szczególnym zainteresowaniem cyberprzestępców cieszył się sektor przemysłowy, który odpowiadał za 25% wszystkich zgłoszonych incydentów.
Centra danych: 85% centrów danych w Polsce modernizuje swoją infrastrukturę z myślą o poprawie wydajności i zgodności z przepisami, wynika z badania Kingston. W sektorze data center kluczowe elementy infrastruktury wymieniane są najczęściej co 3-5 lat. Z badania Kingston wynika również, że: przy wyborze nowego sprzętu cena nie jest czynnikiem decydującym – istotniejsze okazują się kompatybilność z istniejącą infrastrukturą, elastyczność dostaw oraz zgodność z normami energetycznymi; 95% operatorów modernizuje rozwiązania w miarę bieżących potrzeb; 90% obiektów wykorzystuje dyski SSD do przetwarzania danych w czasie rzeczywistym.
AI: 34% polskich firm korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI), wynika z raportu przygotowanego przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services (AWS). W ciągu ostatniego roku odsetek firm korzystających z AI zwiększył się w Polsce o 56%, co jest najszybszym wzrostem zanotowanym wśród państw Unii Europejskiej. Oznacza to, że co dwie minuty w ciągu ostatniego roku jedna firma w Polsce zdecydowała się na wdrożenie sztucznej inteligencji.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
mPay: Odnotował 42 tys. zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2025 r. wobec 69 tys. zł zysku netto rok wcześniej, podała spółka.
Legimi: Odnotowało 2,17 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 1,77 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Frisco: Grupa Eurocash ocenia, że Frisco osiągnie przychody ze sprzedaży w wysokości 1 mld zł na przełomie 2026/2027, ale rentowność osiągnie znacznie wcześniej, czyli w następnym roku, poinformował ISBnews prezes Eurocash Paweł Surówka.
Vigo Photonics: Rada nadzorcza ponownie powołała Adama Piotrowskiego do zarządu, powierzając mu pełnienie funkcji prezesa oraz ponownie powołała do zarządu Łukasza Piekarskiego oraz Marcina Szroma, powierzając im pełnienie funkcji członków zarządu, podała spółka.
InPost: Włączy Wielką Brytanię do usług bezpośrednich dostaw międzynarodowych w tym roku, zapowiedział założyciel i prezes InPost Rafał Brzoska.
InPost: Oczekuje wzrostu (wolumenowego) rynku e-commerce w Polsce o blisko 5% w 2025 r., przy czym sam planuje szybszą ekspansję, poinformował założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska.
InPost: Oczekuje wzrostu skorygowanej EBITDA o 20-25%, a przychodów – o 30-40% w 2025 r., podała spółka. W końcu marca oczekiwania te wynosiły odpowiednio: od niskich do średnich dwudziestu procent dla skorygowanej EBITDA oraz od wysokich kilkunastu procent do niskich dwudziestu procent dla przychodów, podała spółka.
InPost: Oczekuje wzrostu wolumenu w Polsce o wysoki jednocyfrowy procent, zaś na rynkach zagranicznych – o 50% r/r w II kw. 2025 r., podała spółka.
InPost: Odnotował 183,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w I kw. 2025 r. wobec 256,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Scanway: Odnotował 1,14 mln zł jednostkowej straty netto w I kw. 2025 r. wobec 1,16 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Microsoft: Iwona Szylar dołączyła do firmy Microsoft, obejmując stanowisko dyrektor generalnej polskiego oddziału, podała spółka.
Atende: Odnotowało 1,91 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 0,98 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Sygnity: Odnotowało 10,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 7,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
DataWalk: Miał 3,14 mln zł skonsolidowanego skorygowanego zysku EBITDA w I kw. 2025 r., podała spółka, powołując się na wstępne dane.
Oponeo.pl: Rada nadzorcza powołała zarząd na kolejną pięcioletnią, wspólną kadencję, rozpoczynającą się w dniu odbycia ZWZ za 2024 r. w następującym składzie: Dariusz Topolewski – prezes zarządu oraz Michał Butkiewicz, Ernest Pujszo, Wojciech Topolewski, Arkadiusz Kocemba – członkowie zarządu, podała spółka.
Allegro: Będzie w tym roku dalej inwestować w intensywny rozwój usług Smart!, które mają obecnie 7 mln klientów w Polsce i ponad 1 mln na pozostałych rynkach – Allegro do tej pory m.in. wydłużyło usługę Smart! Week do dwutygodniowej Smart! Weeks, zamieniło program monetowy Allegro w usługę Smart! Monety i rozszerzy go o nowe wyzwania, poinformowali przedstawiciele spółki.
Cloud Technologies: Planuje publikację założeń nowej perspektywy strategicznej w II połowie roku, poinformował prezes Piotr Prajsnar.
Answear: Ocenia, że jest w dobrej pozycji do dalszych wzrostów, a także poprawy rentowności, poinformował prezes Krzysztof Bajołek. Wierzy, że osiągnięcie parametrów programu motywacyjnego jest jak najbardziej możliwe.
PTWP: Grupa ocenia, że ponad 20-procentowy wzrost organiczny w tym roku jest niezagrożony, poinformował prezes Wojciech Kuśpik.
Creotech Instruments: Po pozyskaniu kontraktów Camila i Mikroglob, staje się “spółką bardzo samowystarczalną” i z potencjałem “dużych marż” na tych projektach, poinformował prezes Grzegorz Brona.
Pointpack: Miał 18,83 mln zł przychodów ze sprzedaży na rzecz klientów zewnętrznych w I kw. 2025 r., co stanowi spadek o 38% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Spyrosoft: Podpisał z amerykańską firmą Cascadia Capital LLC oraz jej polskim współdoradcą – firmą Investsight – odrębne umowy na wspólne świadczenie usług doradczych na rzecz spółki związanych z rozpoczętym procesem przeglądu opcji strategicznych, podał Spyrosoft.
InPost: Grupa podpisała partnerstwo z ASOS – czołowym brytyjskim sprzedawcą modowym online, podała spółka. Ta umowa wprowadza pierwszą w Wielkiej Brytanii usługę dostawy do punktów out of home (OOH) na następny dzień, podkreślono. Obecnie InPost ma największą sieć maszyn Paczkomat oraz punktów PUDO w Zjednoczonym Królestwie, która liczy 12 800 punktów.
Polski Światłowód Otwarty: W kwietniu br. w zasięgu sieci optycznej znalazło się ponad 9 tys. nowych gospodarstw domowych z 33 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Warszawie (1954), Olsztynie (803) i Katowicach (492). Operator przeprowadził też modernizację sieci HFC do standardu FTTH w ponad 31,5 tys. gospodarstw domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o ponad 40 tys. gospodarstw domowych. W zasięgu grupy znajduje się już ponad 4,1 mln gospodarstw domowych, z czego blisko 970 tys. to sieć światłowodowa.
RITS: Do zespołu dołączył Karol Wasilewski, który jako head of recruitment pokieruje strategicznym rozwojem obszarów rekrutacji technologicznej.
FREENOW: Europejska aplikacja multimobilności miejskiej opublikowała „Sustainability Highlights 2024″, przedstawiający stan elektryfikacji rynku taxi w Europie. Jak wynika z raportu prawie połowa wszystkich przejazdów na platformie w 2024 roku została zrealizowana przy użyciu w pełni lub częściowo zelektryfikowanych pojazdów. W Polsce ponad 50% przejazdów FREENOW odbyło się pojazdami częściowo zelektryfikowanymi, głównie hybrydami, z czego najwięcej w Warszawie (66%). Choć rośnie liczba ekologicznych taksówek, pełna elektryfikacja wciąż napotyka bariery, zwłaszcza w Polsce czy Grecji, gdzie udział w pełni elektrycznych pojazdów wynosi mniej niż 1%. Główne wyzwania to wysokie koszty zakupu, ograniczona infrastruktura ładowania oraz brak wystarczających zachęt regulacyjnych. FREENOW apeluje o wsparcie ze strony władz w celu przyspieszenia tej transformacji.
Publicon.AI: Rozpoczął działalność na polskim rynku technologii sztucznej inteligencji, oferując kompleksowe strategie wdrażania AI dla sektora publicznego i prywatnego. Firma wywodzi się z doświadczeń agencji Publicon, ale działa samodzielnie, koncentruje się na dynamicznie rosnącym obszarze AI i łączy usługi doradztwa z wdrożeniami technologicznymi. Organizację rozwija Tomasz Bryja – wcześniej związany z takimi markami jak Microsoft, dobreprogramy, Wirtualna Polska, DOMODI, Diablo Chairs, a obecnie również Executive Chairman w IDEA commerce.
Wolt: “W ostatnich miesiącach obserwujemy, że sezonowe wzrosty w tradycyjnych punktach, np. większa sprzedaż kwiatów w Dzień Kobiet czy właśnie pączków w Tłusty Czwartek znajduje także odzwierciedlenia na Wolt. Ten trend jasno pokazuje, że zamówienia posiłków czy innych produktów z dowozem stają się dla Polaków coraz bardziej popularną formą zakupów. W Tłusty Czwartek najwięcej pączków zamawialiśmy między 10 a 11. Zdecydowanie coraz bardziej doceniamy tę wygodę, że nie musimy stać w kolejkach, żeby dostać ulubione pączki do porannej kawy, gdy mamy szeroki wybór możliwości i dostawę do 30 minut z Wolt” – powiedziała Agata Polityło, dyrektorka generalna w Wolt Polska. Dane Wolt pokazują także, że wyjątkowe okazje Polacy coraz chętniej celebrują w domu. W trakcie tegorocznych Walentynek liczba zamówień z restauracji z dowozem znacząco wzrosła w porównaniu do pozostałych dni lutego. Wśród najchętniej wybieranych dań dominowały te z segmentu premium, jak sushi czy owoce morza. “W I kwartale tego roku obserwowaliśmy ponaddwukrotne wzrosty kategorii związanych zwyczajowo z prezentami, jak kwiaty i słodycze. W lutym miała także miejsce premierę nowej funkcji gifting na Wolt. Dzięki niej możemy za pomocą kilku kliknięć wysłać prezenty bliskim z szybkim dowozem, nawet jeśli mieszkają w innym mieście. Co ważne, obdarowani nie muszą być użytkownikiem Wolt” – dodała Polityło.
Atende: Grupa ogłosiła nową strategię rozwoju Atende Vision 2025-2027. Strategia koncentruje się na wzmacnianiu najbardziej perspektywicznych linii biznesowych, rozwoju usług własnych oraz komercjalizacji innowacyjnych produktów. Kluczowe obszary wzrostu to: cyberbezpieczeństwo, inteligentna energetyka, nowoczesna telekomunikacja, cyfrowa modernizacja służb mundurowych oraz technologie półprzewodnikowe. Strategia zakłada również rozwój produktów software’owych, intensyfikację działań badawczo-rozwojowych, dalsze wzmacnianie kompetencji w usługach zarządzanych oraz selektywne akwizycje zwiększające wartość Grupy.
Ekipa Holding: Skonsolidowane przychody w I kw. wyniosły 14,92 mln zł w porównaniu do 12,65 mln zł 2024 roku. W tym okresie wynik EBITDA wyniósł 1,09 mln zł wobec 2,3 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z kolei zysk netto wyniósł 0,04 mln zł wobec 1,09 mln zł. “To był kolejny kwartał wzrostem przychodów, co potwierdza skuteczność naszego modelu biznesowego. W zeszłym roku zanotowaliśmy rekordowe wyniki finansowe i one pozwoliły nam dzisiaj na zwiększenie nakładów na nowe projekty oraz skalowanie działalności. W tak dynamicznej branży kluczowe jest utrzymanie tempa inwestycji. Chcemy nie tylko reagować na zmiany, ale je wyprzedzać. Dlatego skupiamy się na budowie długoterminowej wartości, a nie chwilowej rentowności. Cieszy mnie to, że ciągle zwiększamy skalę działania oraz potrafiliśmy jako zespół wyprodukować film, który obejrzało ponad milion widzów. Jest to ważne dla naszej spółki Laniakea, która dzięki temu zdobyła unikatowe doświadczenie możliwe do wykorzystania w przyszłości. Dodatkowo zrealizowaliśmy kolejny ogromny projekt – T5M3 – który stanowi ważny krok w naszym rozwoju” – powiedział Łukasz Wojtyca, prezes Ekipa Holding.
LUG: “Nasze przychody w I kwartale 2025 roku zanotowały dwucyfrowy wzrost r/r, ale wciąż działamy w niesprzyjających warunkach. Stan inwestycji, a w konsekwencji całej branży jest wciąż daleki od oczekiwań. Pozytywna dynamika przychodów nie zbilansowała wpływu takich czynników jak presja cenowa czy wzrost kosztów produkcji, co przełożyło się na rentowność zamówień oraz niższy poziom realizowanej marży, a w konsekwencji na stratę netto” – powiedział prezes Ryszard Wtorkowski. “Silna presja cenowa podczas składania ofert w ramach programu ‘Rozświetlamy Polskę’ obniżyła rentowność projektów. Biorąc pod uwagę, że w 2024 roku ilość projektów na rynku była niska, co nakręcało dodatkowo walkę konkurencyjną, optymalizacja marży była uzasadniona. Wielokrotnie jednak udowodniliśmy w minionych okresach, że mamy potencjał ku temu, by przez kolejne lata rosnąć i generować marże na poziomie ponad 40%” – dodał prezes.
Malcom Finance: Czeski fintech działający w również w Polsce, osiągnął kamień milowy, finansując faktury o łącznej wartości 1 mld zł.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
cyber_Folks: Akcjonariusze zdecydowali na zwyczajnym walnym zgromadzeniu o przeznaczeniu 28,31 mln zł z zysku netto za 2024 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 2 zł na akcję, podała spółka. Kwotę 66,5 mln zł przeznaczono na kapitał rezerwowy. Dzień dywidendy ustalono na 4 czerwca, zaś termin jej wypłaty – 6 czerwca 2025 r.
Vigo Photonics: Planowana przez Vigo Photonics transakcja zakupu aktywów amerykańskiego producenta detektorów podczerwieni wpisuje się w strategię ekspansji na rynku amerykańskim, poinformował prezes Adam Piotrowski. Akwizycja istotnie przyspieszy rozwój spółki w Stanach Zjednoczonych, umożliwiając poszerzenie bazy klientów, podkreślono.
Vigo Photonics: Zawarło niewiążący list intencyjny dotyczący nabycia aktywów producenta detektorów podczerwieni i ma wyłączność na ich nabycie przez 90 dni (z możliwością trzykrotnego przedłużenia o 20 dni), podała spółka. Vigo prowadzi analizy dotyczące sposobów sfinansowania transakcji, które mogą obejmować środki własne, pozyskanie finansowania dłużnego lub emisję nowych akcji.
XTB: Akcjonariusze zdecydowali podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 640,75 mln zł z zysku netto za rok 2024, który wyniósł 855,2 mln zł, co oznacza wypłatę 5,45 zł na akcję, podała spółka. Pozostałe 214,45 mln zł zysku przeznaczono na kapitał rezerwowy. Dzień dywidendy ustalono na 16 czerwca, a dzień jej wypłaty – na 25 czerwca. Dywidendą objęte są wszystkie akcje w liczbie 117 569 251.
Asseco Poland: Akcjonariusze zdecydowali podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 268,67 mln zł z zysku netto za 2024 r., wynoszącego 339,03 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 3,94 zł na akcję, podała spółka. Kwotę 70,35 mln zł zdecydowano przekazać na kapitał rezerwowy. Akcjonariusze ustalili dzień dywidendy na 24 czerwca oraz dzień jej wypłaty – na 30 czerwca 2025 roku.
Creotech Instruments: Przewiduje, że jego spółka Creotech Quantum – wydzielona docelowo z obecnych struktur – zadebiutuje na GPW w I połowie 2026 r., poinformował prezes Grzegorz Brona.
MCI: Focus Telecom z portfela MCI Capital połączy się z Systell, a obie firmy będą działać pod nową marką – Welyo, podano w komunikacie.
Eurowag: Europejski dostawca rozwiązań dla transportu i obsługi płatności drogowych, osiągnął kluczowy etap w integracji z WebEye Telematics. Marka WebEye została w pełni włączona do ekosystemu Eurowag – jej strona internetowa i komunikacja zostały przeniesione na Eurowag.com, co symbolizuje zjednoczenie obu firm i otwiera nowy rozdział w cyfrowym rozwoju.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
PZU: Zespół polsko-francuski, w skład którego weszli specjaliści z Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń (PZU), zdobył drugie miejsce w prestiżowych ćwiczeniach cyberobrony Locked Shields 2025, organizowanych przez NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) w Tallinnie, podał ubezpieczyciel. Locked Shields to najbardziej złożone i realistyczne ćwiczenie w dziedzinie cyberobrony na świecie, które od 2010 roku zapewnia państwom sojuszniczym unikalną możliwość wspólnego testowania i udoskonalania zdolności reagowania na zróżnicowane cyberataki, podkreślono.
Asseco: Asseco Data Systems i włoski Aruba PEC zawarły partnerstwo w zakresie wymiany przesyłek elektronicznych w trybie kwalifikowanych e-Doręczeń pomiędzy Polską a Włochami.
Revolut Bank: Wprowadza uproszczone zasady refinansowania hipotek na Litwie. Zapowiada też wprowadzenie kredytów hipotecznych w Polsce, poinformowali przedstawiciele instytucji.
Cellnex Poland, Orange Polska: Podpisały umowę na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Projekty będą realizowane w modelu Build To Lease (w skrócie BTL – model, w którym infrastruktura jest projektowana i budowana z uwzględnieniem wymagań konkretnego, przyszłego najemcy). W jego ramach powstanie ponad sto stacji bazowych, zaprojektowanych zgodnie z wymaganiami Orange Polska. Koszty budowy pokrywa Cellnex Poland. Firma zachowuje prawo do dalszej komercjalizacji wybudowanej infrastruktury, co oznacza możliwość udostępniania jej innym operatorom.
ICEYE: Konsorcjum ICEYE i Wojskowych Zakładów Łączności Nr 1 podpisało umowę z Ministerstwem Obrony Narodowej na dostarczenie Siłom Zbrojnym RP Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi SAR o kryptonimie MikroSAR, podało ICEYE. ICEYE, jako lider, jest odpowiedzialny za dostawę segmentu kosmicznego (3 satelitów). WZŁ-1, jako członek konsorcjum, dostarczy segment naziemny wraz z anteną satelitarną na przyczepie. Kontrakt zawiera również opcję zakupu kolejnych trzech satelitów oraz Mobilnego Segmentu Naziemnego.
Sprzęt dla szkół: Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło ogólnopolski przetarg na zakup 735 tysięcy nowoczesnych urządzeń – laptopów, laptopów przeglądarkowych i tabletów, które trafią do szkół w roku szkolnym 2025/2026, podał resort. Łączna wartość sprzętu wynosi 1,41 mld zł netto.
EIT: Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) podpisało z Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT) porozumienie o uruchomieniu w Polsce pilotażu EIT Regional Innovation Booster, podał resort. Nowy program EIT ma umożliwić wzmocnienie pozycji startupów oraz MŚP na międzynarodowych rynkach.
Medicalgorithmics: Podpisał umowę z koreańskim dystrybutorem Wellysis – spinoffem Samsunga, specjalizującym się w projektach z obszaru monitoringu EKG, analiz predykcyjnych i modeli sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej, podała spółka. Na mocy porozumienia platforma DeepRhythm Platform (DRP) oraz algorytmy sztucznej inteligencji DeepRhythmAI (DRAI) zostaną zintegrowane z flagowym urządzeniem S-Patch Wellysis (dopuszczonym przez FDA w USA) i w rezultacie będą dostępne dla wszystkich obecnych oraz przyszłych klientów obydwu firm, w tym w USA.
Media Expert: Panattoni wybuduje dla marki Media Expert w Łodzi kompleks dwóch hal o łącznej powierzchni ponad 207 000 m2 w formule BTO (built-to-own), a całkowita wartość inwestycji wynosi 500 mln zł, podała spółka Panattoni. Budowa rozpocznie się w III kw. 2025 r.
Raiffeisen Digital Bank: Do oferty depozytowej dołączają lokaty terminowe w walucie euro oferując oprocentowanie stałe wynoszące aż 2.5% w skali roku. Środki zgromadzone na lokatach terminowych i koncie walutowym w euro podlegają ochronie podobnie jak depozyty w złotych do kwoty 100 tys. euro.
Credit Agricole: Rozszerza współpracę z Empikiem. Osoby, które do końca lipca otworzą konto i będą z niego aktywnie korzystać, mogą otrzymać do 2 lat darmowego dostępu do usługi Empik Premium oraz do 700 zł na zakupy.
Signal: Zespoły Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CSIRT) ostrzegają przed próbami oszustwa, które dotyczą użytkowników aplikacji Signal. Za tymi atakami może stać dobrze zorganizowana grupa cyberprzestępców, prawdopodobnie powiązana z państwami wrogimi wobec Polski. Atak polega na wysyłaniu fałszywych wiadomości o rzekomej blokadzie konta. Wiadomości te zawierają link do fałszywej strony, która może wyłudzić dane. Celem ataków są osoby publiczne. Ministerstwo Cyfryzacji oraz CSIRT NASK proszą o zachowanie ostrożności i zgłaszanie takich sytuacji.
X-Code: Firma jako pierwsza pozytywnie przeszła proces certyfikacji produkcyjnej swojego systemu informatycznego (Router PWI 2.0), podały Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Weryfikacja została ukończona pomyślnie dla czterech ról rynkowych: Operator Systemu Dystrybucyjnego, Podmiot Odpowiedzialny za Bilansowanie, Sprzedawca Energii i Użytkownik Uprawniony. Oznacza to, że X-Code Sp. z o.o. może pełnić funkcję Nadawcy Fizycznego, czyli udostępniać swój system podmiotom funkcjonującym w tych rolach, na potrzeby realizacji przez nie procesów rynku energii lub wymiany informacji rynku energii za pośrednictwem CSIRE.
Bank Pocztowy: Jako jeden z pierwszych banków w Polsce, udostępnił klientom możliwość zdalnego odblokowania bankowości internetowej za pomocą aplikacji mObywatel. Nowa funkcjonalność pozwala zarówno klientom detalicznym, jak i mikroprzedsiębiorstwom samodzielnie przywrócić dostęp do konta i ustawić nowe hasło – bez konieczności kontaktu z Infolinią czy wizyty w placówce banku. Po wybraniu opcji “Odblokuj dostęp” na stronie logowania do Pocztowy24, klient może skorzystać z jednej z dwóch metod weryfikacji: odpowiedzi na pytania weryfikacyjne lub potwierdzenia danych w aplikacji mObywatel – poprzez zeskanowanie kodu QR lub wprowadzenie kodu wyświetlonego w serwisie.
Poczta Polska, Grupa Żabka: Poczta Polska podpisała z firmą Żabka Polska nową umowę, która zakłada bezpośrednie partnerstwo biznesowe. Spółki przeprowadziły integrację technologiczną, która ułatwi obsługę klientów odbierających i nadających paczki w sklepach tej sieci handlowej. Żabka jest pierwszym podmiotem, z którym Poczta zintegrowała się technologicznie. Taka współpraca w zakresie obsługi przesyłek – bez udziału podmiotów pośredniczących – docelowo ma stać się standardem obowiązującym we współpracy również z innymi partnerami. W nowym modelu współpracy systemy operacyjne Poczty Polskiej i Żabki będą komunikować się bezpośrednio. Przejście z trójstronnego modelu współpracy na dwustronny (bezpośredni) nie wpłynie na doświadczenie klienta. Wszystkie dotychczasowe procesy związane z nadawaniem i odbieraniem przesyłek będą realizowane w taki sam sposób jak dotychczas.
eToro: Platforma inwestycyjna i tradingowa nawiązała strategiczne partnerstwo z Google w celu przeprowadzenia jednej z pierwszych na świecie kampanii reklamowych – zarówno telewizyjnych, jak i digitalowych – stworzonych w całości z wykorzystaniem Veo 2 – technologii generowania wideo opracowanej przez Google DeepMind.
Kraken: Polscy użytkownicy giełdy mogą już handlować bez opłat transakcyjnych (do 10 tys. USD) – umożliwia to wprowadzony niedawno abonament Kraken+, kosztujący 23,99 zł miesięcznie.
Schneider Electric: Nawiązał strategiczną współpracę z Start Campus w celu stworzenia jednej z największych w Europie, skalowalnej i zrównoważonej infrastruktury dla AI i rozwiązań chmurowych w Portugalii. Projekt opiera się na kampusie centrów danych o mocy 1,2 GW, wykorzystującym know-how Schneider Electric w obszarach energii, przemysłu, budynków i centrów danych. Kluczowy obiekt SIN01 został wyposażony w kompleksowe rozwiązania z portfolio EcoStruxure for Data Centers oraz usługi z zakresu energii i zrównoważonego rozwoju, ustanawiając nowy punkt odniesienia dla odpornych i wydajnych klastrów obliczeniowych.
Snowflake: Rozwija swoją platformę dla sektora automotive, wspierając marki takie jak Nissan, CarMax czy Subaru w wykorzystaniu AI i zaawansowanej analityki danych na każdym etapie cyklu życia pojazdu. Globalne koncerny technologiczne i produkcyjne, takie jak Siemens, już dziś wykorzystują Snowflake do usprawnienia swojej działalności z pomocą AI i zaawansowanej analityki. Od kwietnia 2023 roku Snowflake odnotowuje wyraźny wzrost zainteresowania swoją platformą wśród firm produkcyjnych, m.in. 416-proc. wzrost liczby projektów związanych z tworzeniem aplikacji opartych na danych i współdzieleniu danych, co pokazuje rosnące znaczenie indywidualnych rozwiązań i bezpiecznej wymiany informacji w przemyśle. Ponadto, firma zanotowała 185 proc. wzrost wdrożeń narzędzi analitycznych, dzięki którym producenci mogą uzyskiwać głębszy wgląd w działania biznesowe oraz 188-proc. wzrost zastosowań rozwiązań z zakresu data science, służących do zaawansowanego modelowania predykcyjnego i zastosowań AI.
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy(OPI PIB): System ARBUZ, opracowany przez zespół AI LAB z OPI PIB, to przykład praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy umów B2C pod kątem klauzul niedozwolonych. Wykorzystuje on modele typu transformer i metody wyszukiwania informacji, aby zautomatyzować cały proces – od analizy treści, po generowanie pism. Narzędzie OPI PIB wzbudziło także zainteresowanie Komisji Europejskiej, która rozważa rozszerzenie zastosowania systemu ARBUZ w państwach Unii Europejskiej. Trwają rozmowy i wstępne prace w tym kierunku.
ING Bank Śląski: Udostępnił klientom nową odsłonę Płatności powtarzalnych BLIK. To kolejne udogodnienie dla klientów, które pozwala łatwo i wygodnie zarządzać cyklicznymi opłatami w aplikacji jak np. za subskrypcje czy abonamenty. To również bezpieczeństwo, ponieważ do aktywacji płatności powtarzalnej trzeba podać kod BLIK.
Universal Robots (UR): Zaprezentował nowopowstałego cobota UR15 na targach Automate w Detroit. Urządzenie jest już dostępne w sprzedaży, z terminem dostawy od czerwca br. Polska premiera tego modelu odbędzie się pod koniec maja.
Veeam: Przedstawił nowe funkcje, które umożliwiają systemom AI bezpieczny dostęp do danych przechowywanych w repozytoriach firmy. Działają one na bazie otwartego standardu MCP, opracowanego przez firmę Anthropic. Dzięki tej współpracy klienci Veeam będą mogli wykorzystywać mechanizmy wspierane przez AI do m.in.: wyszukiwania dokumentów bazując na zapytaniach w języku naturalnym, podsumowywania treści rozmów zarchiwizowanych np. w e-mailach, personalizowania agentów AI pod kątem specyfiki konkretnej firmy.
DXC Technology: Udostępnił pakiet rozwiązań ubezpieczeniowych DXC Assure w modelu SaaS w AWS Marketplace. To cyfrowy katalog umożliwiający wyszukiwanie, zakup, wdrażanie i zarządzanie oprogramowaniem, danymi oraz usługami profesjonalnymi od tysięcy dostawców. Dzięki temu klienci korzystający z platformy AWS mogą teraz w prostszy sposób kupować i zarządzać produktami DXC.
Nothing: Londyńska marka nawiązała współpracę z brytyjskim pionierem audio – firmą KEF. KEF w zakresie dźwięku high-fidelity będzie wspierać ekspansję firmy Nothing na nowe kategorie audio.
GlobalLogic: Uzyskał status AWS Premier Tier Services Partner. GlobalLogic, wykorzystując kompetencje posiadane przez zespół ponad 600 inżynierów i konsultantów, skutecznie wspiera przedsiębiorstwa z różnych branż w transformacji chmurowej.
AMD: Przedstawił nowe procesory AMD EPYC 4005, dzięki którym wydajne układy obliczeniowe będą dostępne także na rynku podstawowych rozwiązań serwerowych. Procesory te skonstruowano w oparciu o architekturę “Zen 5” i zaprojektowano w szczególności dla małych firm i dostawców hostowanych usług IT, którym zapewnią funkcjonalność typową dla korporacji przy optymalnej efektywności kosztowej. Dostępność od teraz przy szerokim wsparciu partnerów, takich jak Altos, ASRock Rack, Gigabyte, Lenovo, MSI, OVHCloud, Supermicro.
Schneider Electric: Otrzymał tytuł Vendor Champion – jako lider zarządzania kanałami sprzedaży, a wysoka pozycja to efekt opinii partnerów handlowych na temat współpracy ze Schneider Electric. Zgodnie z metodologią Canalys, status „Championa” otrzymują firmy, które nie tylko wykazują się najwyższymi standardami zarządzania kanałami sprzedaży, ale również stale podnoszą swoją efektywność i inwestują w długofalowy rozwój.
DXC: Firma udostępniła pakiet rozwiązań ubezpieczeniowych DXC Assure w modelu SaaS w AWS Marketplace, czyli cyfrowym katalogu umożliwiającym wyszukiwanie, zakup, wdrażanie i zarządzanie oprogramowaniem, danymi oraz usługami profesjonalnymi od tysięcy dostawców.
AMD, HUMAIN: Ogłosiły nawiązanie współpracy wartej 10 mld USD w celu stworzenia najbardziej otwartej i najbardziej skalowalnej infrastruktury AI na świecie. W tym celu powstanie sieć centrów obliczeniowych AI zlokalizowanych od Arabii Saudyjskiej po Stany Zjednoczone, które będą bazować na technologii dostarczonej przez AMD. Jest to milowy krok w rozwoju sztucznej inteligencji w skali globalnej, ponieważ przełoży się ona na: nawet 500 megawatów mocy obliczeniowej AI, która zostanie uruchomiona w ciągu pięciu lat, i która będzie napędzana przez kompleksowe portfolio rozwiązań AMD, jak procesory, układy graficzne, sieciowe, NPU oraz oprogramowanie AMD ROCm. Otwartą super-strukturę AI, która będzie dostępna dla dużych firm, startupów i innych podmiotów na całym świecie. Prace się rozpoczęły w kluczowych regionach, a współpraca powinna zaowocować aktywacją mocy obliczeniowej na poziomie wielu EksaFLOPS na początku 2026 roku.
Vertiv: Dostarczy kompleksową infrastrukturę przystosowaną do obsługi sztucznej inteligencji dla centrum danych Polar w Norwegii. Modułowe rozwiązanie “pod klucz” będzie w pełni zasilane energią hydroelektryczną, co zminimalizuje ślad węglowy obiektu. Kluczowe informacje o projekcie: rozwiązanie umożliwi obsługę środowisk obliczeniowych o wysokiej gęstości mocy (do 12 kW na szafę); infrastruktura obejmie zasilacz UPS Vertiv EXL S1 i agregat wody lodowej Vertiv Liebert AFC; początkowa konfiguracja pozwala na obsługę obciążenia 12 MW, z opcją rozbudowy do 50 MW.
TomTom: Został wybrany przez firmę IFS – dostawcę oprogramowania w chmurze dla przedsiębiorstw i przemysłowej sztucznej inteligencji. Współpraca ma na celu ulepszenie platformy optymalizacji, planowania oraz harmonogramowania (PSO), dostarczającej precyzyjne obliczenia tras i szacunkowy czas podróży w branżach o dużym zapotrzebowaniu na zasoby i usługi na całym świecie.
Scanfil: Dostawca zaawansowanych usług produkcji elektroniki i integracji systemów, wybrał platformę Comarch EDI KSeF do obsługi wymiany faktur z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF). Założony w Finlandii Scanfil wspiera sektory o dużym zapotrzebowaniu, takie jak m.in. przemysł energetyczny oraz technologia medyczna.
La Mania: Firma przeniosła swoją platformę e-commerce na infrastrukturę OVHcloud. W efekcie zyskała większą stabilność i błyskawiczne działanie platformy nawet przy pięciokrotnym wzroście liczby zamówień.
Hitachi Rail: We współpracy z DP System, wdroży cyfrowy system ETCS poziomu 2 na trasie Warszawa – Radom.
Wrocław: Jako pierwsze miasto w Polsce, uruchomił wirtualnego asystenta opartego na technologii czatu AI, wspierającego rodziców w procesie rekrutacji. Za wdrożenie rozwiązania odpowiada wieloletni partner technologiczny Urzędu Miejskiego Wrocławia – Asseco Data Systems.
Ecophon Saint-Gobain: Udostępnia kalkulator akustyczny online – narzędzie, które pozwala już na etapie koncepcji precyzyjnie zaplanować przestrzeń zgodnie z normą ISO 22955.
Huawei CBG Polska: Wprowadza na rynek nową generację swoich najbardziej zaawansowanych smartwatchy, czyli Huawei Watch 5. Po raz pierwszy w historii serii Watch pojawia się ona w dwóch rozmiarach koperty: 46 mm oraz 42 mm. Huawei CBG Polska zaprezentował też najnowszą generację smartwatchy – Huawei Watch Fit 4 oraz Huawei Watch Fit 4 Pro. Huawei CBG Polska wprowadził na polski rynek Huawei FreeBuds 6 – pierwsze otwarte słuchawki douszne marki z podwójnymi przetwornikami.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)