Warszawa, 29.11.2024 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 25-29 listopada.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Wyroby tytoniowe: Polska jest liderem produkcji wyrobów tytoniowych w Unii Europejskiej, odpowiadając za 39% wspólnotowego rynku, zaś w zakresie produkcji surowca tytoniowego zajmuje trzecie miejsce w UE, odpowiadając za 18,1% unijnej produkcji, wynika z raportu Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE).
Podatek rolny: Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, której deklarowanym celem ustawy jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie obowiązujących przepisów i tym samym zapewnienie prawidłowego ich stosowania, podała Kancelaria Prezydenta.
Ubezpieczenie upraw rolnych: Sejm znowelizował ustawę ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, poszerzając katalog upraw, do których będą stosowane dopłaty do składek ubezpieczenia płaconych przez rolników. Chodzi m.in. o słonecznik, facelię, len, czy konopie włókniste. Za nowelizacją głosowało 413 posłów, przeciw było pięciu, a 11 wstrzymało się od głosu.
Handel międzynarodowy: Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie negocjacji umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Wspólnym Rynkiem Południa (Mercosur) i wyraziła sprzeciw wobec dotychczasowych wyników negocjacji w obszarze rolnictwa. Dotyczy to w szczególności podwyższenia kontyngentów celnych na mięso, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zastrzega swój sprzeciw wobec porozumienia, które nie uwzględnia przedstawionych postulatów, podkreślono.
Produkcja piwa: Otrzymanego ze słodu wzrosła o 0,1% r/r do 2,7 mln hl w październiku br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W okresie styczeń-październik br. odnotowano spadek produkcji piwa o 0,1% r/r do 30,07 mln hl.
Produkcja wódki czystej: (w przeliczeniu na 100%) wzrosła o 1% r/r do 96,45 tys. hl w październiku, a w okresie styczeń-październik br. odnotowano spadek produkcji wódki o 0,5% r/r do 667,58 tys. hl.
Produkcja piwa bezalkoholowego: Wzrosła o 13,7% r/r do 143,74 tys. hl w październiku br. W okresie styczeń-październik br. odnotowano wzrost produkcji piwa bezalkoholowego o 10,2% r/r do 2,31 mln hl, podał też GUS.
Produkcja win owocowych: Spadła o 8,9% r/r do 60,14 tys. hl w październiku br. W okresie 10 miesięcy br. odnotowano wzrost produkcji win o 3,2% r/r do 482,81 tys. hl.
Ceny skupu podstawowych produktów: Rolnych wzrosły o 2,1% r/r oraz wzrosły o 1,9% m/m w październiku br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Owoce i warzywa: Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dla handlowców dotyczące owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów. Wystawiając świeże owoce i warzywa na sprzedaż, należy stosować obowiązujące unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania żywności. Szczegółowe informacje wymagane zgodnie z normami handlowymi powinny być wyraźnie widoczne na opakowaniu lub etykiecie. Aby uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd w odniesieniu do klasy, szczegółowe informacje wymagane na etapie sprzedaży detalicznej nie powinny zawierać takich określeń jak „najwyższa jakość”, „premium” lub podobnych sformułowań. Aby uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd co do pochodzenia produktów, oznaczenie państwa pochodzenia powinno być lepiej widoczne niż oznaczenie państwa, w którym produkt zapakowano.
Ubój: Produkcja produktów uboju bydła i cieląt spadła o 7,9% r/r do 151 tys. ton w okresie styczeń-październik br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Mięso: Produkcja mięsa wołowego i cielęcego spadła o 3,7% r/r do 494 tys. ton w okresie styczeń-październik br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja mięsa wieprzowego zwiększyła się o 8,9% r/r do 1,41 mln ton, a drobiowego – wzrosła o 5,6% r/r do 2,9 mln ton.
Nabiał: Produkcja mleka i śmietany w postaci stałej spadła o 13,6% r/r do 158 tys. ton w okresie styczeń-październik br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja masła zmniejszyła się o 3% r/r do 212 tys. ton; serów świeżych – wzrosła o 6,3% r/r do 459 tys. ton, zaś serów podpuszczkowych dojrzewających – o 4,8% do 337 tys. ton.
Pieczywo: Produkcja pieczywa świeżego spadła o 1,6% r/r do 880 tys. ton w okresie styczeń-październik br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja pieczywa pszennego spadła o 1,7% r/r do 408 tys. ton, zaś pieczywa z mąki mieszanej pszennej i żytniej spadła o 1,3% r/r i wyniosła 400 tys. ton.
Produkcja cukru i słodyczy: Produkcja cukru wzrosła o 28,2% r/r do 1,54 mln ton w okresie styczeń-październik br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych spadła o 1,6% r/r i wyniosła 414 tys. ton.
Eksport wołowiny do Tajlandii: W wyniku negocjacji ze służbą weterynaryjną Tajlandii uzgodnione zostało świadectwo dla mięsa wołowego i jadalnych podrobów wołowych eksportowanych do Tajlandii, podał Główny Inspektorat Weterynarii (GIW). Jednocześnie według informacji otrzymanych z Ambasady RP w Bangkoku, 11 zakładów mięsa wołowego zostało zatwierdzonych do eksportu przez tajlandzki Department of Livestock Development (DLD), ale przed rozpoczęciem eksportu muszą one uzyskać przez tajlandzkiego kontrahenta tzw. Import notification number (numer powiadomienia o przywozie) wydanego przez służbę właściwą Tajlandii (DLD).
HANDEL I DYSTRYBUCJA
E-commerce: Rosnąca popularność Black Week znajduje swoje odzwierciedlenie we wzroście wyszukiwań tego hasła w Google o 31% r/r, a 75% ankietowanych rozpoczyna proces zakupowy od researchu danego produktu, z czego 98% wykorzystuje do tego wyszukiwarkę Google, wynika z badania Google.
Sprzedaż detaliczna: (w cenach stałych) wzrosła o 1,3% r/r w październiku 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 7,8%.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 9,1% w październiku br. z 9% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 2,5% r/r.
Piwo: Jest najczęściej wybieranym pierwszym napojem alkoholowym, regularnie spożywanym przez 33% konsumentów piwa przynajmniej raz w tygodniu, wynika z badania IBRiS. Za całkowitym zakazem reklamy alkoholu opowiedziało się 51% respondentów.
Handel w Wigilię: Oszacowanie rzeczywistego wpływu wprowadzenia wolnej Wigilii od 2025 r. na gospodarkę jest niemożliwe, ocenia Business Centre Club (BCC). Ponadto zwrócił uwagę na zbyt krótkie vacatio legis i brak wystarczających konsultacji społecznych, a tak ważne zmiany nie powinny być wprowadzane jako projekty poselskie, tylko rządowe.
Niedziele handlowe: Lewica złoży w Senacie poprawkę do nowelizacji ustawy o dniach Wolnych, która oprócz wolnej Wigilii wprowadza także trzecią niedzielę handlową w grudniu, wynika z wypowiedzi wicepremiera, ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Celem poprawki ma być m.in. wykreślenie kolejnej niedzieli handlowej.
Handel w Wigilię: Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP) zgadza się na wolną Wigilię pod pewnymi warunkami i zaznacza, że dodatkowa niedziela handlowa zrekompensuje mikroprzedsiębiorcom i rzemieślnikom straty, jakie wynikną z dłuższego świętowania, poinformował prezes ZRP Jana Klimek.
Handel w Wigilię: Sejm przyjął nowelizację ustawy o dniach wolnych, która wprowadza wolną Wigilię, a jednocześnie dodatkową, trzecią niedzielę handlową w grudniu. Nowa regulacja ma wejść w życie od przyszłego roku. Za nowelizacją głosowało 403 posłów, przeciw było 10, a 12 wstrzymało się od głosu.
Black Friday: Płatności kartami w sklepach stacjonarnych i internetowych zwiększyły się o 65% w ciągu ostatnich 5 lat, a BLIK-iem wzrosły niemal trzykrotnie, wynika z analizy transakcji w Black Friday kartami debetowymi i kredytowymi oraz BLIK-iem, które wykonali klienci PKO Banku Polskiego w latach 2019-2023.
Centra handlowe: Szybko zmniejsza się różnica w dochodach między gospodarkami Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), które mogą pochwalić się solidną ekspansją gospodarczą, a krajami Europy Zachodniej, znajdującymi się obecnie w stagnacji, a zjawisko to zwiększa skala wydatków konsumenckich na takich rynkach, jak Polska czy Rumunia, wynika z raportu NEPI Rockcastle. To zaś przyciąga międzynarodowych i regionalnych detalistów do dużych, nowoczesnych centrów handlowych, które dominują w regionie CEE, oferując wyższe marże i niższe koszty.
Black Friday: Co dziesiąty respondent Polsce (13,5%) kupuje w trakcie Czarnego Piątku ze strachu, że okazja już się nie powtórzy, wynika z danych Revolut. Jest to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia wyniosła 2,4%.
Niedziele handlowe: Sejmowe Komisje Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny proponują wprowadzenie trzeciej niedzieli handlowej w grudniu, wynika z projektu nowelizacji ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw przedłożonym do drugiego czytania.
Handel w Wigilię: Koszt wprowadzenia wolnej Wigilii to według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) od 300 mln zł do 1 mld zł, podała minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
Black Friday: Przyspieszenie inflacji i wyższe ceny energii sprawiają, że wśród polskich konsumentów dominuje trend odkładania wydatków w czasie, co oznacza, że “na chwilę” przed Czarnym Piątkiem próżno szukać oznak optymizmu, ocenia analityk XTB Eryk Szmyd.
Spożycie alkoholu: W Polsce spada, a większość Polaków ogranicza spożycie alkoholu w Święta – czterech na dziesięciu ankietowanych zgłosiło, że ostatnio ograniczyło spożycie alkoholu, jeden na dziesięciu całkowicie zaprzestał picia alkoholu, a dla 36% osób ilość spożywanego alkoholu pozostała niezmieniona, wynika z badania SW Research na zlecenie fritz-koli. Z kolei 16% respondentów nie piło wcześniej alkoholu.
E-commerce: Efektywność dostaw ma znaczący wpływ na działalność firmy zdaniem 90% polskich MŚP – w porównaniu do 86% w UE, wynika z badania opracowanego przez Geopost (do której należy DPD Polska). Z tego powodu wybór dostawcy usług logistycznych jest kluczową decyzją biznesową – dla co drugiego polskiego MŚP to główne wyzwanie, w porównaniu do 37% w UE. Jednocześnie 74% polskich przedsiębiorstw podkreśla potrzebę samodzielnego wyboru przewoźników, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi.
Black Friday: Najwięcej polskich konsumentów chciałoby w Black Friday skorzystać z rabatów rzędu 40-50% i 50-60%, czyli nieco wyższych niż poszukiwali rok temu, wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista.
Black Week: 47% Polaków odkłada zakupy z powodu wysokich cen i braku środków, wynika z badania zleconego przez VeloBank. Black Week to szansa, by złowić wymarzone produkty ze znaczną obniżką.
Black Friday: Z twierdzeniem, że ceny w Black Friday są znacząco niższe niż w ciągu całego roku zgadza się 30% Polaków, wynika z Barometru Providenta. 46,4% przepytanych respondentów uważa, że to okazja do tańszego kupienia prezentów świątecznych.
Wydatki na Święta: Tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą droższe dla 42% Polaków odwiedzających platformę oferującą płatności “kup teraz zapłać później” (BNPL), wynika z badania przeprowadzonego przez Twisto. Udział tych, którzy przewidują ograniczenie swoich świątecznych wydatków w porównaniu do roku ubiegłego, wynosi niemal dwa razy mniej: 22%.
Wydatki na dobra trwałe: planuje w IV kw. 2024 r. 54,9% respondentów, czyli o 2,2 pkt proc. więcej r/r i o 1,6 pkt. proc. więcej kw./kw., wynika z cyklicznego badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Podczas zakupów dóbr trwałych 45,5% Polaków przynajmniej częściowo skorzysta z kredytu lub pożyczki.
Centra handlowe: Najważniejsze kwestie dla klientów odwiedzających centra handlowe to: czystość toalet (91% wskazań) i brak opłat za nie (89%), łatwość dostępu do toalet (85%), wybór sklepów w galerii handlowej (89%), komfort cieplny (79%), oznaczenia i nawigacja w obiekcie (74%), funkcjonowanie parkingu (73%) oraz łatwy dojazd samochodem (74%). Nieistotne natomiast są takie elementy, jak: rodzaj posadzek w sklepach, sposób pozyskiwania energii elektrycznej, widoczność instalacji podsufitowych czy rodzaj szkła w witrynach sklepowych, wynika z badania Omnisense zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH).
DeFood: Ponad 60 gruzińskich farmerów zarejestrowało się w bazie dostawców międzynarodowej giełdy B2B wspierającej handel żywnością: DeFood. Czterech z nich obsługiwać będzie jedną z wiodących sieci handlowych w Polsce. To rezultaty projektu aktywizacji gruzińskich farmerów, realizowanego przez polski startup DeFood w ramach Polish Challenge Fund. Inicjatywa transferu wiedzy i innowacji finansowana jest przez polski MSZ i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Preferencje konsumenckie: W przedświątecznym okresie, respondenci badań coraz mocniej potwierdzają rosnącą popularność trendu “przeżywanie nad posiadaniem”. Szacuje się, że wydatki na doświadczenia wzrosną w tym roku o 16% r/r. Zmiana preferencji konsumentów odzwierciedla ich rosnącą świadomość w kontekście wpływu na środowisko i własnych potrzeb. 39% badanych deklaruje, że planuje podarować bliskim prezenty w formie doświadczeń. “Wraz ze wzrostem świadomości, konsumenci coraz częściej poszukują odpowiedzialnych i zrównoważonych rozwiązań. Wynajem zyskuje na popularności jako część gospodarki doświadczeń i współdzielenia; pozwala korzystać z produktów tak długo, jak są nam potrzebne, a następnie przekazać je kolejnym użytkownikom. Dzięki temu tworzymy cykl dzielenia się doświadczeniami, redukując jednocześnie marnotrawstwo zasobów” – skomentował Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery, polskiej platformy do wynajmowania sprzętu online.
Przedświąteczne wyprzedaże: Blisko 70% amerykańskich konsumentów zakupy świąteczne zamierza robić w okresach promocyjnych, wynika z raportu Deloitte. Zdaniem samych detalistów, kwestie cenowe mogą mieć większe znaczenie niż lojalność wobec marek, co może stanowić wyzwanie dla branży. Mimo obaw dotyczących wysokości kosztów przeciętny konsument planuje wydać blisko o jedną dziesiątą więcej niż rok temu.
Przedświąteczne wyprzedaże: Badanie EY, które objęło 13 tys. konsumentów na całym świecie, wykazało, że 69% respondentów chce skorzystać z przedświątecznych wyprzedaży (odsetek rośnie do 76% wśród osób poniżej 27. roku życia i 79% wśród osób posiadających dzieci). Jednak prawie dwie trzecie (64%) jest sceptycznych wobec świątecznych wyprzedaży, kwestionując rzeczywistą wartość promocji, a podobna liczba (58%) uważa, że produkty, które chcą kupić, nie są de facto objęte promocją.
ROZWÓJ BIZNESU
Stock Polska: Otworzył destylarnię w Lublinie, a inwestycja – warta ponad 50 mln euro – była jednym z największych projektów przemysłowych w regionie w 2023 roku i stanowi kluczowy element strategii Stock Spirits Group, koncentrującej się na innowacjach i zrównoważonym rozwoju, podała spółka.
Shoper: cyber_Folks zawarł z Modhaus, K&K Fundacją Rodzinną, R&E Fundacją Rodzinną, KFF Holding SCSp oraz V4C Poland Plus Fund S.C.A. SICAV FIAR przedwstępną umowę kupna 14 039 145 akcji Shoper, stanowiących 49,9% kapitału, podały cyber_Folks i Shoper. Łączna cena sprzedaży akcji wynosić będzie 547,53 mln zł.
Carrefour Polska i Uber Eats: Nawiązały współpracę w zakresie dostaw artykułów spożywczych do domu, podał Carrefour. Na pierwszym etapie projektu usługa obejmie 17 miast, klienci tej platformy będą mogli skorzystać w swojej aplikacji z oferty ponad 15 tys. produktów, dostępnych do zamówienia z 40 sklepów sieci w Polsce.
Studenac Group: oraz główny akcjonariusz sprzedający podjęli decyzję, by nie kontynuować pierwszej publicznej oferty akcji spółki z powodu niekorzystnych warunków rynkowych, podała spółka.
Mex Polska: Odnotował 1,81 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 2,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 2,95 mln zł wobec 3,28 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 30,47 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 28,76 mln zł rok wcześniej.
Allegro: Dzięki współpracy z DHL eCommerce Polska, które dołączyło do programu logistycznego Allegro Delivery, sieć Allegro powiększy się do 27 000 punktów odbioru na terenie całej Polski i obejmie – obok usług Orlen Paczka i Allegro One – także automaty paczkowe DHL BOX 24/7, punkty odbioru DHL POP oraz usługi kurierskie DHL, podało Allegro.
Allegro: Allegro sp. z o.o. – spółka pośrednio zależna od Allegro.eu – podpisała umowę z DHL Parcel Polska, oferującym usługi dostaw DHL, podało Allegro. Umowa została zawarta do końca września 2029 r.
InPost: Jest najlepiej rozpoznawalną marką dostarczającą przesyłki według badań Kantar – otrzymał 99% wskazań, podał InPost. Ponadto 93% polskich internautów robiących zakupy online wybiera Paczkomat InPost jako formę dostawy, a 85% jako formę wysyłki.
Allegro: Rada dyrektorów Allegro.eu zdecydowała o wdrożeniu programu skupu akcji własnych w celu zrealizowania nagród w ramach pracowniczego programu motywacyjnego, podała spółka. Maksymalna kwota przeznaczona na nabycie akcji to 156,32 mln zł; maksymalna cena zakupu za jedną akcję: 45 zł; maksymalna liczba nabywanych akcji: 3,473,726; czas trwania programu: od 1 grudnia 2024 r. do 31 maja 2025 r.
Trei RE: Vendo Park Szczecin jest dostępny dla klientów od 28 listopada. To największy park handlowy w portfolio Trei Real Estate Poland, a jednocześnie największy tego typu projekt zrealizowany w tym roku w Polsce. Dostarczył on na lokalny rynek łącznie około 24 tys. m2. powierzchni handlowej, na której swoje sklepy otworzy 21 marek.
Grupa Muszkieterów: 28 listopada br. miało miejsce otwarcie supermarketu spożywczego Intermarché w Chojnowie. Nowo otwarta placówka, zarządzana przez Macieja Olejnika, przedsiębiorcę Grupy Muszkieterów, znajduje się przy ul. Jana Kilińskiego 24. Jest to 28. punkt sprzedaży Intermarché w województwie dolnośląskim.
Carrefour Polska: Poszerzył asortyment marki własnej o ponad 150 nowych produktów przygotowując ofertą spożywczą na Święta Bożego Narodzenia. Sieć rozbudowała linię Carrefour Extra, czyli produktów z segmentu średniego oraz premium, o tradycyjne polskie wyroby świąteczne, a także takie, które charakterystyczne są dla Świąt obchodzonych w innych krajach europejskich. Asortyment oferowany jest w cenach do 30% niższych niż produktów brandowych oraz w specjalnych świątecznych opakowaniach. Wśród nowości znalazły się zarówno produkty świeże, jak i pakowane.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
BDO: Sejm znowelizował ustawę o odpadach, która m.in. zwiększa środki na finansowanie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) w latach 2025-2027. Nowelizację poparło 401 posłów, przeciw było 16, jedna wstrzymała się od głosu. Nowelizacja zakłada, że w latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie bazy danych o odpadach i odpadach opakowaniowych (BDO). W tym też okresie wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych będą stanowiły bezpośredni przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)i dofinansowanie BDO. Jednocześnie nowelizacja zakłada umożliwienie finansowania BDO ze środków, które są przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.
Raporty ESG: Rozszerzenie obowiązku sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju od początku 2025 r. obejmie większość dużych i część średnich przedsiębiorstw, w tym ok. 450 firm z sektora rolno-spożywczego oraz handlu hurtowego i detalicznego żywnością w Polsce, szacuje Bank Pekao. Według analityków, rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy CSRD w tym względzie może mieć spore znaczenie dla polskiego eksportu.
Biedronka: Paczki świąteczne dla pracowników i ich dzieci oraz zasilenia e-kodów pracowniczych to tradycyjne benefity świąteczne, które sieć Biedronka prezentuje swoim pracownikom przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym roku firma przygotowała rekordową liczbę 165 360 paczek, w tym 84 700 tysięcy dla pracowników i 80 660 tysięcy dla dzieci. Łącznie na pakiety świąteczne, w skład których dodatkowo wchodzą przyjęcia świąteczno-noworoczne, największa sieć handlowa w kraju przeznaczy ponad 106 mln zł.
Wedel: Wraz z Marioinex marka Wedel postanowiła wspólnie stworzyć nową linię klocków Mini Waffle. Zestawy które przedstawiają Plantację Kakao, Słodką Furgonetkę oraz Fabrykę Czekolady E.Wedel. Wszystkie zestawy oprócz zabawy uczą też o procesie produkcji czekolady. Zestawy są dostępne na stronie marioinex.pl, w dobrych sklepach z zabawkami oraz w gift shopie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel na Warszawskim Kamionku.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)