Warszawa, 15.11.2024 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 12-15 listopada.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Miód: Stowarzyszenie Polska Izba Miodu (PIM) oraz Kujawsko-Pomorskie Centrum Naukowo-Technologiczne im. prof. Jana Czochralskiego (KPCNT) podpisały list intencyjny w sprawie utworzenia klastra EnFoodLife, co otwiera możliwości w zakresie innowacji i rozwoju technologii dla branży miodu, podała PIM. Planowane jest utworzenie laboratorium do badania miodu w Polsce, co umożliwi precyzyjne badanie jego jakości bez potrzeby korzystania z zagranicznych laboratoriów.
Eksport drobiu do Chin: Sekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa Jacek Czerniak oraz główny lekarz weterynarii Krzysztof Jażdżewski wzięli udział w spotkaniu otwierającym audyt inspektorów Generalnej Administracji Celnej oraz Ministerstwa Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Chińskiej Republiki Ludowej. To kolejne działanie podejmowane w celu wznowienia eksportu polskiego mięsa drobiowego do Chin. Celem inspekcji jest weryfikacja stosowania w Polsce zasady regionalizacji w zakresie chorób drobiu (grypa ptaków HPAI, rzekomy pomór drobiu ND). Audyt będzie trwał do 19 listopada.
Maszyny rolnicze: O 77 więcej nowych ciągników niż we wrześniu i o 24 – nowych przyczep zarejestrowano w październiku tego roku, wynika ze sporządzonego na podstawie danych CEPiK zestawienia Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR). Mimo to, w obu tych podstawowych kategoriach maszyn rolniczych 10 pierwszych miesięcy tego roku okazało się gorszych od tego samego okresu 2023. Stały już wzrost widoczny jest natomiast w segmencie maszyn używanych. W przypadku ciągników, w stosunku do pierwszych 10 miesięcy zeszłego roku, wynosi on 7%, a w przypadku przyczep – prawie 7,5%. Lekkie odbicia w dwóch podstawowych kategoriach nowych maszyn rolniczych, czyli w ciągnikach i przyczepach, w październiku wpisują się jednak w stałą już w zasadzie tendencję spadkową w ich rejestracji, czyli de facto sprzedaży. “Jest pod tym względem gorzej niż rok temu. Potencjalnym nabywcom brakuje najwyraźniej pewności, że w nowy sprzęt warto dziś zainwestować, i to pomimo, że np. w minionych miesiącach, dzięki szybkiej nowelizacji, zniknął problem z pozyskiwaniem wkładu własnego na zakup nowych maszyn rolniczych. A przecież jest on konieczny, by móc skorzystać z unijnego dofinansowania na taką inwestycję” – skomentował Hubert Seliwiak z PIGMiUR. W październiku tego roku zarejestrowano 762 nowych ciągników rolniczych, a więc o 77 więcej niż we miesiąc wcześniej, ale o 198 mniej niż w październiku 2023 roku. Od początku całego roku zarejestrowano 6626 nowych ciągników, czyli o 1500 mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek wynosi więc tu 18,5%.
Rynek produktów roślinnych: Jak pokazuje raport Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej, jego wartość w 2023 roku to już 1,08 mld zł. Roślinne zamienniki produktów mlecznych stanowią ponad połowę tej kategorii. Wśród nich prym wiodą przede wszystkim napoje roślinne oraz roślinne alternatywy dla jogurtów. Opublikowany raport to również ciekawe źródło wiedzy o rynku, a także potrzebach przedsiębiorców działających w branży produktów roślinnych.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Powierzchnia handlowa: W XV edycji PRCH Retail Awards członkowie jury, spośród 113 nominowanych projektów, nagrodzili łącznie 45, w tym 14 złotych statuetek oraz 28 srebrnych, w 21 kategoriach biznesowo-strategicznych i marketingowych. Dodatkowo jury strategiczne przyznało 3 nagrody specjalne dla wyróżniających się projektów. Agencja ISBnews była patronem medialnym wydarzenia, które odbyło się w czwartek wieczorem.
Ceny w detalu: Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 5,4% r/r w październiku 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 4,9% i 4,3% r/r.
E-commerce: Jedną z najbardziej obiecujących lokalizacji do prowadzenia operacji e-commerce jest region CEE, wynika z raportu Cushman & Wakefield. Według danych firmy, za ponad połowę obrotu generowanego w regionie odpowiada Polska. Perspektywy dla rozwoju rodzimego rynku handlu elektronicznego są tym większe, że koszty prowadzenia strategicznych dla e-commerce operacji logistycznych są u nas o 18% niższe niż w Czechach i 50% niższe niż w Niemczech.
E-commerce: Firmy kurierskie w Polsce dostarczą łącznie 456 mln przesyłek w okresie od października do grudnia 2024 roku, co oznacza wzrost o 14,2% r/r, znacznie przewyższając średnią europejską, która wynosi 9%, wynika z badania Effigy Consulting opublikowanego przez Federal Express Corporation (FedEx).
Powierzchnia handlowa: Na krajowym rynku handlowym od początku tego roku do użytku oddano 37 nowych obiektów, a 12 rozbudowano, wynika z raportu CBRE. Większość to parki zlokalizowane w mniejszych miejscowościach. W budowie jest 588,1 tys. m2, z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach.
E-commerce: Ostatni piątek listopada, nazywany Black Friday, zaczyna sezon świątecznych wyprzedaży, a 52% respondentów deklaruje, że w tym roku zrobi specjalne “czarnopiątkowe” zakupy, zaś kolejne 38% uzależnia swoją decyzję od tego, jakie pojawią się w oferty, wynika z badania SMSAPI.
Social media & e-commerce: Rola mediów społecznościowych w kształtowaniu zachowań konsumenckich jest coraz istotniejsza i aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej zaangażowanych użytkowników social mediów potrzebne są innowacyjne i przemyślanie strategie marketingowe, wynika z raportu Publicis Groupe Central & Eastern Europe (CEE) oraz GWI. Według raportu na temat zwyczajów korzystania z mediów społecznościowych w regionie CEE, coraz więcej konsumentów sięga po media społecznościowe, aby być na bieżąco z newsami i wydarzeniami. W CEE największy odsetek użytkowników mediów społecznościowych to pokolenie X, następnie Millenialsi, podano. Raport pokazuje, że wśród pokolenia Gen Z (wiek 16-26 lat) najpopularniejszą platformą jest Snapchat oraz Reddit, wśród Millennialsów (27-40 lat) – Reddit i LinkedIn, a wśród pokolenia Gen X (41-59 lat) oraz Baby Boomers (60-64 lata) – Facebook i LinkedIn.
ROZWÓJ BIZNESU
Wawel: Rada nadzorcza powołała na członków zarządu: Rafała Pulita, Joannę Sztefko oraz Tomasza Trelę, podała spółka. Rafał Pulit był dotychczas dyrektorem ds. produkcji, Joanna Sztefko – dyrektorem ds. operacyjnych, zaś Tomasz Trela – kierownikiem dz. controllingu, a od czerwca 2014 r. do 13 listopada 2024 r. był również prokurentem w Wawel.
ZPC Otmuchów: Odnotowały 5,28 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 1,52 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
E-Shopping Group: Wypracowała ponad 1,8 mln zł przychodów netto ze sprzedaży za 3 kwartały br., co stanowi niemal 160-proc. wzrost względem analogicznego okresu w ub.r., w którym uzyskano 0,69 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, podała spółka.
Allegro: Dąży do osiągnięcia wzrostu GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na platformie) z działalności w Polsce w IV kw. br. w górnej granicy przewidywanego zakresu (11-13%) oraz marży EBITDA w wysokości ok. 5,3-5,5% (wobec oczekiwanego zakresu 4-7%), poinformował CFO Allegro i executive director Jonathan Eastick.
Eurocash: Mimo słabości rynku detalicznego i braku pewności co do osiągnięcia przez Frisco 1 mld zł przychodów w 2025 r. jest zadowolony z wyników sprzedaży swojego supermarketu online w III kwartale br., poinformował prezes Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
Eurocash: Grupa Eurocash, która oceniła, że cele finansowe założone w Strategii na lata 2023-2025 mogą nie zostać osiągnięte, nadal jest przywiązana do strategii i ją realizuje, poinformował prezes Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
Eurocash: Wstrzymuje się z nową projekcją na 2025 r. czy na 2026 r. do momentu, gdy będzie miał bardziej przejrzysty obraz rynku, poinformował w wywiadzie dla ISBnews prezes Paweł Surówka.
Allegro: Wartość pożyczek udzielonych za sprawą Allegro Pay – fintechowej gałęzi Allegro – wzrosła o 33% r/r do 2,7 mld zł w III kwartale br., finansując 14,2% GMV platformy, podała spółka.
Allegro: Planuje uruchomić platformy w Słowenii i Chorwacji w nadchodzących kwartałach, poinformował prezes Roy Perticucci.
Allegro: Oczekuje wzrostu GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 11-13% r/r w IV kw. 2024 r., przy wzroście przychodów o 13-16% i skorygowanego zysku EBITDA o 4-7% r/r, podała spółka.
Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 734,8 mln zł w III kw. 2024 r. (wzrost o 8,6% r/r), przy czym dla działalności w Polsce 882,8 mln zł (wzrost o 13,5% r/r), podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 15,46 mld zł (wzrost o 9,9% r/r), zaś w Polsce – 14,71 mld zł (+10,8% r/r).
Eurocash: Zaktualizował cele finansowe w Strategii na lata 2023-2025, a osiągnięcie zakładanych na 2025 r. wyników finansowych, w szczególności EBITDA na poziomie 1 mld zł oraz przychodów Frisco na poziomie 1 mld zł, może nie być możliwe, podała spółka. Zarząd nie planuje też publikacji prognoz wyników na rok 2025.
Eurocash: Odnotował 3,05 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 29,96 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł 14,77 mln zł wobec 43,27 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Żabka: Z początkiem przyszłego roku uruchomi nowe centrum logistyczne w Kątach Wrocławskich (woj. dolnośląskie), podała spółka. Dzięki nowej inwestycji pracę znajdzie blisko 600 osób – zarówno tych zatrudnionych bezpośrednio przez Żabkę, jak i przez współpracujące z nią firmy.
InPost: Uruchomił usługę dostaw bezpośrednich międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem, podała spółka. W dalszej perspektywie planowane jest rozszerzenie usługi o Wielką Brytanię.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Od lat rozwija ofertę, aby odpowiadać na zróżnicowane potrzeby żywieniowe klientów – w tym osób z nietolerancjami pokarmowymi, alergiami oraz różnymi preferencjami dietetycznymi. W 2023 roku sieć wzbogaciła asortyment o 108 produktów bezglutenowych, w tym 7 nowych pozycji, oraz o 26 produktów bez laktozy. W ofercie znalazło się także 156 produktów skierowanych do wegan i wegetarian, z czego aż 13 to nowości, obejmujące zarówno produkty świeże, jak i pakowane. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na produkty wpisujące się w zdrowy styl życia Biedronka wprowadziła na rynek linie wysokobiałkowe, bez dodatku cukrów oraz produkty z dodatkiem błonnika.
Danone: Wspiera swoich partnerów biznesowych, w tym rolników, od wielu lat. “Skłoniły nas do tego zmiany klimatyczne oraz wizja naszej firmy, w której mieści się hasło Jedna Planeta, Jedno Zdrowie. Nie ma planu rezerwowego na żadne z nich. Zatem zmiany klimatyczne, a za tym idące regulacje, które wpływają na producentów. Aby zrealizować bardzo ambitne cele środowiskowe, musimy bardzo konkretnie podchodzić do tego, co dzieje się w całym łańcuchu wartości, aż do tego, w jaki sposób powstają składniki naszych produktów” – powiedział Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój w rozmowie z ISBnews.TV podczas 13. Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. ISBnews było partnerem medialnym wydarzenia. W 2023 r. przeprowadzono audyt wszystkich dostawców i 78% z nich stosuje praktyki rolnictwa regeneratywnego, a w 30% gospodarstw te praktyki są już na poziomie zaawansowanym. Dyrektor podkreślił, że z wieloma z nich współpracują już blisko 20 lat, a w ramach programu DAN-Agri chcieli wnieść rzeczywistą i konkretną pomoc rolnikom chociażby w obszarach ograniczenia emisyjności rolnictwa.
Aldi: 13 listopada sieć uruchomiła trzy nowe sklepy: w Strzegomiu, Środzie Wielkopolskiej oraz Kielcach. W przypadku dwóch pierwszych lokalizacji jest to debiut sieci w danej miejscowości, natomiast w Kielcach to druga placówka. Łącznie w skali kraju dyskonter posiada 339 sklepów.
Carrefour: Do 11 stycznia przyszłego roku mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą otrzymać w sklepach Carrefour 25 groszy za każde zwrócone opakowanie PET po wodzie i napojach marki własnej Carrefour, wodzie Muszynianka oraz Piwniczanka. To najwyższa stawka za zwrot butelek plastikowych w Polsce oraz 5 razy wyższa niż w pierwszym etapie warszawskiego pilotażu systemu kaucyjnego realizowanego przez Carrefour, wspólnie z PolKą – Polską Kaucją, Inpostem oraz Muszynianką od sierpnia tego roku.
Shoper: Wprowadził odświeżoną wersję swojego Programu Partnerskiego, z którego korzysta ponad 4700 partnerów. Zajmują się oni m.in. tworzeniem aplikacji, budowaniem sklepów internetowych z wykorzystaniem Shoper czy tworzeniem szablonów sklepów. Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie czterech poziomów statusów partnerskich: Shoper Partner, Silver Shoper Partner, Gold Shoper Partner, Platinum Shoper Partner. Statusy potwierdzają doświadczenie i wiarygodność partnerów oraz otwierają najbardziej zaangażowanym specjalistom drzwi do dodatkowych korzyści i możliwości współpracy z Shoperem. Oprócz tego, niektóre statusy pozwalają partnerom znaleźć się w Katalogu partnerów, który tworzą tylko specjaliści ze szczególnymi osiągnięciami w swoich dziedzinach i ponadprzeciętną wiedzą.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)