Warszawa, 08.11.2024 (ISBnews) – S&P Global Ratings prognozuje, że Polska odnotuje deficyt w sektorze rządowym i samorządowym (tzw. general government) w wysokości 5,7% PKB w 2024 r., 5,5% PKB w 2025 r., 4,7% PKB w 2026 r. i 4,2% PKB w 2027 r. (wobec -5,3% PKB w ub.r.).
“Prognozujemy, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie w tym roku do 5,7% PKB. Rząd planuje znowelizować budżet na 2024 r., odzwierciedlając zmiany w alokacjach samorządowych i niedobory dochodów, na przykład w zakresie podatku od wartości dodanej. Wzrost deficytu w stosunku do 2023 r., który sam w sobie wyniósł ponad 5% PKB, odzwierciedla rosnące wydatki na wynagrodzenia w sektorze publicznym, odsetki, emerytury, a przede wszystkim na obronę. Jednocześnie wpływ fiskalny niedawnych powodzi zostanie prawdopodobnie ograniczony w ramach zmienionej puli środków budżetowych” – czytamy w komunikacie.
“Na 2025 r. prognozujemy deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 5,5%, zgodnie z celem rządu na przyszły rok. Uważamy, że realizacja obietnic wyborczych i unikanie znaczących działań konsolidacyjnych będzie kształtować politykę fiskalną przynajmniej do przyszłorocznych wyborów prezydenckich. Stopniowe kroki w kierunku konsolidacji są bardziej prawdopodobne po wyborach prezydenckich, ale problemy mogą ponownie wzrosnąć w okresie poprzedzającym wybory parlamentarne w 2027 roku” – czytamy dalej.
Agencja przypomniała, że średniookresowy plan fiskalny rządu nakreśla ścieżkę redukcji deficytu do poziomu poniżej 3% PKB do 2028 roku. Nakreśla on również ścieżkę konsolidacji zgodnie z nowymi zasadami fiskalnymi UE, określonymi przez limity wydatków netto. Chociaż S&P ocenia, że unijna procedura nadmiernego deficytu zapewni kotwicę dla konsolidacji fiskalnej, wskazuje, że nastroje rynkowe i inwestorskie mogą odgrywać ważną rolę w zachęcaniu do konsolidacji, ponieważ polityka fiskalna reaguje na zmienność rynku.
“Rząd podjął ograniczone środki w celu zmniejszenia deficytu w 2025 r., na przykład zwiększając akcyzę na wyroby tytoniowe. Inne rozważane środki obejmują brak indeksacji świadczeń lub utrzymanie progów podatkowych, ale uważamy, że będą one raczej wspierać cykliczną dynamikę fiskalną w miarę rozwoju gospodarki. Uważamy, że aby osiągnąć średnioterminowe cele rządu, należałoby zdefiniować znaczące środki. Przewidujemy również niższy wzrost PKB niż plan fiskalny rządu. Dlatego też uważamy, że redukcja deficytu w latach 2026-2027 będzie niższa od celów rządu” – napisano także w materiale.
S&P oczekuje, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych po odliczeniu aktywów płynnych wzrośnie do około 55% PKB w 2025 r. z nieco poniżej 50% w 2024 r.
“Gwałtowny wzrost zadłużenia odzwierciedla również pożyczki związane z planem odbudowy UE, a także naszą prognozę umiarkowanej deprecjacji złotego w stosunku do euro. Prognozujemy, że do 2027 r. dług netto sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnie 59% PKB, co nadal jest umiarkowanym poziomem w porównaniu globalnym. Nasze szacunki fiskalne konsolidują operacje Polskiego Funduszu Rozwoju i banku BGK. Rząd zaczął wykorzystywać te instytucje do celów fiskalnych od 2020 r., a wydatki na zakup sprzętu wojskowego będą częściowo alokowane za pośrednictwem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w ramach Banku BGK. Polska ma korzystny profil długu publicznego, ze średnim okresem spłaty zadłużenia Skarbu Państwa wynoszącym ponad pięć lat i zadłużeniem denominowanym w walutach obcych na stosunkowo skromnym poziomie 22% całości” – oceniono w informacji.
Według prognoz agencji zamieszczonych w komunikacie, zadłużenie sektora “general government” (ogółem) wyniesie 55% PKB w br. (wobec 49,7% PKB w ub.r.), a następnie wzrośnie dalej do 59,6% PKB w 2025 r., do 62,6% w 2026 r. i do 63,3% w 2027 r.
(ISBnews)