PMR: Rynek spożywczy będzie rósł średniorocznie o 5% w latach 2024-2029

Warszawa, 22.10.2024 (ISBnews) – Rynek spożywczy w Polsce odnotuje stabilny wzrost na poziomie 5% nominalnie średniorocznie w latach 2024-2029, prognozuje firma badawcza PMR. Będzie to możliwe dzięki m.in. wyższemu dochodowi rozporządzalnemu Polaków, poprawie kondycji rynku pracy i realizacji programów powyborczych; duże znaczenie ma także obniżająca się inflacja.

“Wzrost rynku spożywczego w Polsce w 2023 roku (podobnie jak w 2002 roku) był napędzany głównie przez inflację, co przyczyniło się do nieznacznego spadku jego wartości w ujęciu realnym. Aktualnie prognozujemy stabilny wzrost wartości rynku na poziomie 5% nominalnie średniorocznie w latach 2024-2029. Jest to możliwe dzięki m.in. wyższemu dochodowi rozporządzalnemu Polaków, poprawie kondycji rynku pracy i realizacji programów powyborczych. Duże znaczenie ma także obniżająca się inflacja” – czytamy na blogu PMR.

Z raportu PMR “Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2024” wynika, że wzrost cen w coraz mniejszym stopniu wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, podkreśliła firma.

“Polacy coraz rzadziej podczas zakupów spożywczych szukają oszczędności w postaci tańszych zamienników (od innych producentów czy takich wśród marek własnych) oraz promocji (szukanie produktów z najniższą ceną, wyszukiwanie produktów promocyjnych w gazetkach sklepowych, przygotowywanie posiłków z tych produktów, które aktualnie znajdują się w promocji)” – czytamy dalej.

Jak wynika z badania PMR, wzrost inflacji, a zatem rosnących cen, powoduje ograniczenie zakupów u 72% Polaków. Podczas gdy w kwietniu 2023 taką deklarację złożyło 82% respondentów.

“Postanowiliśmy zbadać, jakimi strategiami w celu zaoszczędzenia gotówki podczas zakupów kierują się Polacy. Około 42% kupujących przyznało, że poszukuje tańszych zamienników produktów, a 47% aktywnie szuka promocji. W porównaniu do 2023 roku, odsetki te spadły o 11 pkt proc., co pokazuje, że inflacja ma coraz mniejszy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów” – powiedziała Retail Business Unit Director Agnieszka Skonieczna, cytowana w komunikacie.

Wśród innych, mniej dominujących strategii radzenia sobie ze wzrostem cen jest zmiana częstotliwości zakupów czy kupowanie mniejszych opakowań produktów, podano także w materiale.

“Kluczowe dla konsumentów czynniki decydujące o wyborze miejsca zakupu produktów spożywczych pozostają niezmienne na przestrzeni ostatnich lat:

* 91% badanych wskazuje świeży, wysokiej jakości towar,

* 89% – szeroki asortyment produktów,

* w pierwszej piątce znalazła się także czystość w obiekcie (87%), dogodna lokalizacja sklepu (85%) oraz niskie ceny (84%)” – czytamy dalej.

(ISBnews)