Polska na 31. miejscu w obejmującym 38 państw OECD rankingu Tax Competitiveness Index 2024

Warszawa, 21.10.2024 (ISBnews) – Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw uwzględnionych w corocznym badaniu konkurencyjności i neutralności systemów podatkowych krajów OECD Tax Competitiveness Index 2024, awansując o dwa miejsca w stosunku do ub.r., wynika z raportu. Najbardziej konkurencyjny system podatkowy wśród państw objętych badaniem ma Estonia, Łotwa, Nowa Zelandia i Szwajcaria, a najmniej konkurencyjny: Kolumbia, Włochy i Francja.

Tax Competitiveness Index ( ITCI ) ma na celu zmierzenie stopnia, w jakim system podatkowy danego kraju uwzględnia takie aspekty polityki podatkowej: konkurencyjność i neutralność. Analizie poddawane są mocne i słabe strony polityki podatkowej państw, objętych badaniem.

W raporcie za mocne strony polskiego systemu podatkowego uznano fakt, że:

– Polska ma niższą od średniej stawkę podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącą 19% (średnia OECD wynosi 23,9%).

– Polska posiada szeroką sieć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, obejmującą 87 krajów.

– W Polsce obowiązuje ulga na kapitał korporacyjny, która ogranicza preferencję opodatkowania opartą na zadłużeniu.

Za słabe strony polskiego systemu podatkowego uznano fakt, że:

– W Polsce obowiązują liczne podatki od nieruchomości, obciążając osobno transakcje dotyczące nieruchomości, majątków, aktywów bankowych i transakcji finansowych.

– Przedsiębiorstwa są poważnie ograniczone pod względem kwoty strat operacyjnych netto, które mogą przeznaczyć na pokrycie przyszłych zysków, i nie mogą wykorzystać strat do obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu w przeszłości.

– Przedsiębiorstwa mogą odliczyć od podatku zaledwie 33,8% realnych kosztów budynków przemysłowych (średnia OECD wynosi 47,2%).

Według badań OECD, najbardziej szkodliwe dla wzrostu gospodarczego są podatki korporacyjne, mniej szkodliwe – podatki dochodowe od osób fizycznych i podatki konsumpcyjne. Najmniejszy wpływ na wzrost gospodarczy mają podatki od nieruchomości.

Natomiast neutralne przepisy podatkowe to takie, które nie faworyzują konsumpcji kosztem oszczędzania, jak to się dzieje w przypadku podatków inwestycyjnych i majątkowych. Nie wprowadzają też ulg podatkowych ukierunkowanych na konkretne działania prowadzone przez firmy lub osoby fizyczne, albo wprowadzają ich bardzo niewiele.

W miarę jak przepisy podatkowe stają się bardziej złożone, stają się również mniej neutralne, podkreślono w raporcie.

W ocenie Warsaw Entreprise Institute (WEI), wdrożenie kompleksowych reform podatkowych pozwoliłoby Polsce znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu i wywindować ją na 14. Miejsce, podał WEI w komunikacie.

Propozycje zawarte w przygotowanym przez WEI raporcie “Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” obejmują m.in. ujednolicenie stawek VAT, zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) jednolitym podatkiem od funduszu płac oraz zastąpienie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) podatkiem od przychodów firm.

“Dodatkowo dzięki przebudowie PIT, CIT i VAT, zwiększyłyby się wpływy fiskalne do budżetu państwa, co w dłuższej perspektywie wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową kraju” – podsumował WEI.

(ISBnews)