Rząd chce przyjąć w II kw. 2025 r. ramy dot. rozwoju rynku paliw alternatywnych

Warszawa, 02.09.2024 (ISBnews) – Rząd chce przyjąć w II kw. przyszłego roku ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Konieczność przygotowania dokumentu oraz jego zakres wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

„Treść dokumentu obejmuje ocenę istniejącego stanu i przyszłego rozwoju rynku, w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu, oraz planowane i przyjęte środki w tym zakresie. Zawarte analizy dotyczą transportu drogowego, wodnego, szynowego, lotniczego oraz intermodalnego” – czytamy w wykazie.

W zakresie transportu drogowego, dokument dotyczy:
– oceny stanu obecnego w zakresie: liczby pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem, stanu rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego LNG i wodoru, oraz rynku gazu LPG,
– prognoz rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i wodorowych, planów rozwoju infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami rozporządzenia AFIR,
– wskazania przepisów i programów wsparcia stymulujących rozwój zeroemisyjnego nisko i zeroemisyjnego transportu.

W zakresie transportu morskiego, dokument dotyczy:
– działań w celu zapewnienia w portach morskich należących do sieci TEN-T minimalnego poziomu zasilania energią elektryczną z lądu na potrzeby statków,
– wskazania portów morskich sieci bazowej TEN-T, które oferują dostęp do punktów tankowania skroplonego metanu,
– przeglądu stanu prowadzonych prac i planów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w portach morskich, innej niż infrastruktura skroplonego metanu i zasilania energią elektryczną.

W zakresie żeglugi śródlądowej, dokument dotyczy:
– podjętych i planowanych działań dotyczących oddania do użytku instalacji przeznaczonych do zasilania energią elektryczną z lądu statków żeglugi śródlądowej w portach sieci TEN-T.

W zakresie transportu lotniczego, dokument dotyczy:
– informacji nt. działań w celu zapewnienia, we wszystkich portach lotniczych w sieci TEN-T zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju na wszystkich stanowiskach kontaktowych i oddalonych,
W zakresie transportu szynowego, dokument dotyczy:
– informacji nt. działań w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, w odniesieniu do pociągów napędzanych wodorem lub zasilanych akumulatorami na kolejowych odcinkach sieci TEN-T, które nie mogą być zelektryfikowane – w odniesieniu do infrastruktury kolejowej, która nie jest objęta rozporządzeniem (UE) nr 1315/2013.

Załącznik do dokumentu stanowi plik zawierający proponowane lokalizacje infrastruktury ładowania i tankowania wodoru zgodnie z wymogami rozporządzenia, podano także.

(ISBnews)