Koszty zabijają drobny handel

Branża detaliczna, na którą składa się bezpośrednia sprzedaż do klienta produktów i usług, boryka się z problemami natury wewnętrznej, jak i międzynarodowej – wynika z Barometru Retail. Dla ponad połowy firm z sektora handlu sytuacja geopolityczna oraz niepewność gospodarcza stanowi kluczowy problem na nadchodzące miesiące.

Przyszłość branży jest najwyraźniej bardzo niepewna, skoro nawet eksperci nie są mocno podzieleni w swoich prognozach na drugą połowę 2024 roku. Ponad 40% z nich jest nastawionych optymistycznie wierząc, że sytuacja ulegnie poprawie, podczas gdy 30% spodziewa się pogorszenia warunków. Podobny podział można zaobserwować w planach inwestycji technologicznych. Ponad cztery na dziesięć firm zakłada utrzymanie inwestycji w rozbudowę infrastruktury IT na takim samym poziomie. Co czwarta planuje w najbliższym czasie przeznaczyć na nią dodatkowy nakład finansowy, a 18% zamierza go ograniczać.

W obliczu znacznej niepewności społeczno-gospodarczej oraz wysokiego wskaźnika inflacji, optymalizacja kosztów jest aktualnie dla retailerów (angielskie określenie na sprzedawców detalicznych – red.) priorytetem. Pozwala ona nie tylko na utrzymanie rentowności, ale również na alokację środków w rozwój oraz dywersyfikację źródeł przychodu.

„Firmy, które są w dobrej kondycji finansowej mogą wykorzystać obecne warunki do pozyskiwania nowych źródeł przychodu i powiększania swojej konkurencyjnej przewagi. Natomiast dla tych, które doświadczają spadków sprzedaży lub trudności finansowych, kluczowe mogą okazać się negocjacje z dostawcami, optymalizacja zarządzania zapasami oraz inwestycje w technologie poprawiające efektywność operacyjną” – komentuje Izabela Franke, head of advisory w Future Mind.

Respondenci wskazali, że ich organizacje planują największe inwestycje w obszarach zarządzania danymi, analityki i AI – aż 42% retailerów zamierza zwiększyć nakłady w tych dziedzinach. Pozostałe filary działalności takie jak platformy e-commerce, aplikacje mobilne, technologie chmurowe oraz zrównoważony rozwój, mają pozostać na obecnym poziomie inwestycji.

Eksperci biorący udział w badaniu Future Mind upatrują największych szans na poprawę sytuacji branży w wykorzystaniu AI do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej – 52% ankietowanych wskazało ten kierunek jako kluczowy. Jednocześnie, ponad 40% respondentów chce dodać funkcję transakcyjną do swojej aplikacji mobilnej, a prawie jedna trzecia planuje wdrożenie płatnej subskrypcji oferującej dodatkowe funkcje i korzyści.

„Branża retail musi odnaleźć równowagę między optymalizacją kosztów, a inwestycjami w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wykorzystanie danych konsumenckich i cyfrowych punktów styku z klientami, jak na przykład Retail Media, może stać się kluczowym elementem strategii wzrostu. Przykładem jest Walmart, który w 2023 roku osiągnął 3,4 mld dolarów przychodu z reklam i planuje podwoić ten wynik do 2025 roku, co przełoży się na około 10% całkowitego przychodu firmy” – podsumowuje Emil Waszkowski, head of strategy w Future Mind.