Projekt noweli rozporządzenia dot. wskazania beneficjenta środków z EDIPRA w konsultacjach

Warszawa, 02.07.2024 (ISBnews) – Projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów ws. środków publicznych, którego celem jest wskazanie beneficjentów środków pochodzących z instrumentu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez zamówienia realizowane na zasadzie współpracy (EDIRPA) trafił do konsultacji.

“Beneficjentem tych środków będzie Agencja Uzbrojenia lub inna państwowa jednostka budżetowa podległa Ministrowi Obrony Narodowej występująca jako pełnomocnik do spraw zamówień, koordynator ze strony konsorcjum lub członek konsorcjum uczestniczący w zamówieniu oraz inne podmioty, występujące w umowach zawartych przez te państwowe jednostki budżetowe jako strony, a także Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych” – czytamy w uzasadnieniu.

Przyczyną podjęcia prac legislacyjnych jest konieczność umożliwienia wykorzystania środków pochodzących z instrumentu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez zamówienia realizowane na zasadzie współpracy (EDIRPA).

W przypadku środków pochodzących ze wskazanego instrumentu ich przepływy na realizację projektów przez dedykowane do tego konsorcja nie są jeszcze dookreślone, a rozliczenia tych środków będą na poziomie międzynarodowym.

W przypadku gdy pełnomocnikiem do spraw zamówień lub koordynatorem ze strony konsorcjum będzie podmiot z Polski część otrzymanych środków zobowiązany będzie przekazać na rzecz pozostałych beneficjentów danego konsorcjum, którymi będą podmioty spoza Polski (państwa członkowskie i stowarzyszone np. Norwegia).

Pula środków finansowych na realizację instrumentu w obowiązującym okresie wynosi ok. 300 mln EUR w cenach bieżących.

Postanowienia rozporządzenia EDIRPA przewidują możliwość zróżnicowania poziomu wkładu Unii Europejskiej w odniesieniu do poszczególnych działań w oparciu o czynniki takie jak: złożony charakter zamówienia realizowanego na zasadzie współpracy, cechy charakterystyczne współpracy lub liczba uczestniczących państw członkowskich lub państw stowarzyszonych czy też fakt włączenia dodatkowych państw członkowskich lub państw stowarzyszonych do istniejącej współpracy.

Wkład finansowy Unii Europejskiej w każde działanie co do zasady nie może przekraczać 15 % całkowitego budżetu instrumentu i jest ograniczony do 15 % szacowanej wartości zamówienia realizowanego na zasadzie współpracy na dane konsorcjum państw członkowskich i państw stowarzyszonych.

W przypadku, gdy jednym z odbiorców dodatkowych ilości produktów związanych z obronnością w ramach działania w zakresie zamówienia jest Ukraina lub Mołdawia lub gdy co najmniej 15% szacowanej wartości zamówienia realizowanego na zasadzie współpracy przydziela się MŚP lub spółkom o średniej kapitalizacji jako wykonawcom lub podwykonawcom wkład finansowy Unii Europejskiej w każde działanie nie może przekraczać 20% całkowitego budżetu instrumentu i 20% szacowanej wartości zamówienia realizowanego na zasadzie współpracy na dane konsorcjum państw członkowskich i państw stowarzyszonych.

(ISBnews)