UCE/WSB: Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 2,9% r/r w maju

Warszawa, 11.06.2024 (ISBnews) – Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 2,9% r/r w maju 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 2,4% i 2,1% r/r.

“Analiza przeszło 68,4 tys. cen detalicznych wykazała, że w maju br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 2,9% r/r. Wyniki z trzech ostatnich miesięcy wyraźnie pokazują, że powróciło przyspieszenie dynamiki podwyżek. Ponadto tym razem więcej kategorii niż w kwietniu czy w marcu wykazało jednocyfrowy wzrost r/r – dwanaście na siedemnaście monitorowanych. Do tego dwucyfrowa podwyżka r/r objęła jedną grupę produktów” czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Najbardziej poszły w górę ceny słodyczy i deserów (12,9% r/r). W top5 wzrostów znalazły się też chemia gospodarcza (9,7%), napoje bezalkoholowe (6,3%), dodatki spożywcze (5,9%) oraz pieczywo (4,9% r/r), wymieniono w materiale.

“Wyniki z trzech miesięcy wskazują na zmianę trendu – z hamowania na przyspieszenie dynamiki wzrostu cen w sklepach detalicznych. Powodów tej sytuacji jest wiele. Z jednej strony są to rosnące koszty produkcji i wynagrodzenia, a z drugiej – zaburzenia w łańcuchach dostaw oraz sezonowe wahania. Niekorzystne prognozy też mają znaczenie. Gdy na rynku panuje przekonanie, że koszty prowadzenia działalności będą nadal rosły, sprzedawcy mogą podnosić ceny, by zabezpieczyć się przed ich wzrostem” – skomentowała Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito, cytowana w komunikacie.

Analitycy z UCE Research przypominają, że wśród retailerów mówi się, iż przez walkę na ceny wśród dyskontów w kolejnych miesiącach po odmrożeniu VAT-u na żywność ceny będą wolniej wracały do właściwego stanu. Jednak ich wzrost o stawkę tego podatku jest nieunikniony.

Badanie “Indeks cen w sklepach detalicznych” dotyczyło 17 kategorii i 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono przeszło 68,4 tys. cen detalicznych z ponad 31,7 tys. sklepów należących do 56 sieci handlowych.

(ISBnews)