Warszawa, 01.08.2023 (ISBnews/ISBtech) – SAP Polska, po rekordowym 2022 roku, ma duże oczekiwania co do bieżącego roku, z dynamicznym wzrostem biznesu chmurowego, oraz ambitne plany rozwoju w polskim segmencie firm średniej wielkości, poinformował ISBtech prezes Piotr Ferszka.
“Po pierwsze, rok 2022 był dla nas rekordowy. Zdecydowana większość biznesu jest już biznesem chmurowym, czyli przychody z rozwiązań cloud są wyższe od przychodów z on-premise. Pipeline projektów na najbliższe kwartały i lata też pokazuje, że dyskusja o chmurze jest w tej chwili dominująca. Wzrost przychodów SAP Polska z chmury w roku 2022 w porównaniu do 2021 to 66%. W roku 2022 przychody z chmury są ponad trzy razy większe aniżeli z licencji. Tymczasem w 2021 roku przychody z chmury były ponad dwukrotnie niższe niż z licencji. A 2023? Mamy duże, aczkolwiek realne oczekiwania na ten rok” – powiedział ISBtech Ferszka.
Nadal istotna część działalności SAP Polska to wsparcie serwisowe starszych rozwiązań oraz tzw. installed-base.
“To naturalne źródło naszego przychodu. Na liście firm, które wspieramy, znajduje się większość największych polskich przedsiębiorstw. Tutaj mimo dużego nasycenia tradycyjnymi rozwiązaniami SAP ERP koncentrujemy się na projektach transformacyjnych oraz na projektach, które wychodzą poza zakres klasycznego ERP, czyli na przykład na obszarach Customer Experience, strategicznego HR, obsłudze kontraktów i zakupów czy też licznych rozwiązaniach branżowych. Drugą nogą, którą zdecydowanie budujemy, jest to, co nazywamy ‘net new name’, czyli klienci, którzy nie używali wcześniej produktów SAP. Dzięki precyzyjnej segmentacji klientów mamy odpowiednią propozycję zarówno dla sektora średnich firm, tak zwanego MidMarket, czy dla tych naprawdę dużych. Nasza oferta GROW with SAP czy rozwiązanie Business One to propozycja dla firm, których obroty są na poziomie kilku milionów euro. Co do zasady, ‘środek rynku’ to obszar, którym się interesujemy i który już adresujemy” – wskazał prezes SAP Polska.
Jak zaznaczył, polski segment MidMarket stanowi obecnie ok. 1/3 przychodu SAP Polska, z ambicjami na znacznie większy udział w stosunku do dużych przedsiębiorstw.
“Nowy biznes jest kluczowym napędem rozwoju. Gdy spojrzymy na miejsce, w jakim znajduje się polska gospodarka i polscy przedsiębiorcy, okazuje się, że wiele firm przez trzy dekady urosło do takiej skali, że są w obszarze naszego zainteresowania rynkowego. Z kolei firmy te zaczynają interesować się kompleksowymi, niezawodnymi rozwiązaniami, pozwalającymi obsługiwać bardziej złożony biznes. Poszukują rozwiązań umożliwiających ekspansję produktową i zagraniczną. Widzą, że w oparciu o systemy, z którymi zaczęły swoją przygodę biznesową, nie są w stanie się dalej rozwijać. Specyfiką Polski jest efekt transformacji lat 90. oraz tego, że od tego czasu zaczęły rosnąć duże, prężne biznesy. Rozmawiamy z wieloma firmami, które mają apetyt na ekspansję i rozwój – a do tego potrzebują SAP. To nas odróżnia od takich krajów jak Niemcy i Francja, gdzie przez dziesięciolecia czy nawet wieki nastąpiła kumulacja i konsolidacja kapitału i działają wielkie firmy, które stały się w wielu przypadkach korporacjami. W Polsce często spotykamy się ze specyfiką lokalnego, odważnego biznesu. Fenomenalnie rozmawia się z ludźmi, którzy stworzyli biznes od zera, przeżyli jego rozwój w różnych czasach, a obecnie wchodzą w fazę ekspansji i mają ogromny apetyt na więcej” – zaznaczył Ferszka.
SAP stoi ponadto przed migracją starszych systemów ERP SAP do najnowszych rozwiązań RISE with SAP czy GROW with SAP opartych o SAP S/4HANA.
“W Polsce obejmuje to ponad setkę klientów, którym w 2025 roku kończy się wsparcie dla niektórych starszych systemów i kolejnych kilkuset, którzy mają czas na migrację do nowych rozwiązań do końca 2027 roku. Są to przeważnie duże, a często ogromne firmy, które wykorzystują rozwiązania SAP do swoich kluczowych procesów – czy to logistyki, transportu, produkcji, obszarów finansowo- księgowych, czy HR. Dla nas i dla tych firm to poważna decyzja. Stąd uzupełniamy aspekt ludzki o fachowców. Bez kluczowej decyzji i odpowiedzialnych kroków nie da się tej transformacji przeprowadzić w sposób zorganizowany, bezpieczny i efektywny dla klientów. Dług technologiczny w połączeniu z deadline’em wsparcia dla starszych produktów to tylko niektóre z motywatorów naszych klientów” – podsumował prezes SAP Polska.
SAP to globalny koncern rozwijający oprogramowanie dla przedsiębiorstw.
Sebastian Gawłowski
(ISBnews/ISBtech)