UCE Resarch/Grupa BLIX: Zakupy na tydzień przed Wielkanocą zrealizuje 30,1% Polaków

Warszawa, 03.04.2023 (ISBnews) – Najwięcej osób zrealizuje zakupy świąteczne tydzień przed Wielkanocą – 30,1% (w 2022 roku – 32%), wynika z raportu pt. “Świąteczne wydatki Polaków na żywność. Edycja Wielkanoc 2023”, autorstwa UCE Research i Grupy BLIX. Na dwa tygodnie przed świętami postanowiło nabyć potrzebne produkty 26,6% ankietowanych (poprzednio – 25,6%).

“Polacy najczęściej robią świąteczne zakupy na ostatnią chwilę głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, wielu osobom zależy na świeżym mięsie czy warzywach. Po drugie, w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą konsumenci liczą na dodatkowe rabaty, bo nauczyło ich tego doświadczenie. I w tym roku, z uwagi na wysoką inflację, to będzie najczęstszą przyczyną odkładania wizyt w sklepach. Niektórzy mogą tylko obawiać się dużych kolejek do kas. Jednak rodacy będą wyjątkowo oszczędzać, przez co ich zakupy będą skromniejsze, a więc szybsze” – powiedział współautor badania i główny ekonomista Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, cytowany w komunikacie.

Analitycy z UCE Research podają też, że 81,5% badanych zamierza zrobić świąteczne zakupy w promocjach (rok wcześniej – 83,4%). Dla 7% ankietowanych ta kwestia nie ma znaczenia (poprzednio – 7,6%). 5,2% respondentów kupi produkty w regularnych cenach (rok temu – 5,5%). W dniu sondażu 3,4% uczestników jeszcze tego nie wiedziało (przed rokiem – 3,5%), a 2,9% nie umiało się określić (rok temu – brak takiej odpowiedzi).

Zakupy stacjonarnie zrobi 92,6% konsumentów (poprzednio – 94,3%). 5,1% shopperów kupi część produktów w fizycznych placówkach, a resztę – w sklepach internetowych (poprzednio – 4,1%). Nie ma to znaczenia dla 1% ankietowanych (wcześniej – 1%), wskazano również.

“Udział zakupów online z roku na rok rośnie, ale w przypadku art. spożywczych nadal stanowi niewielki procent. Wynika to z kilku względów. Wiele osób chce obejrzeć żywność i osobiście dokonać wyboru. Osobisty kontakt z towarem jest decydującym czynnikiem zakupowym, zwłaszcza w przypadku produktów świątecznych. Ponadto sklepy stacjonarne kuszą konsumentów wieloma promocjami. W fizycznych placówkach dużo łatwiej przekonać klienta do produktu niż przez internet. Niewielka część shopperów rozdziela zakupy na robione online i offline. I uważamy, że ten trend będzie się utrzymywać” – skomentowali analitycy z UCE Research.

Z badania wiadomo też, w jakiego typu placówkach stacjonarnych Polacy głównie planują zrobić świąteczne zakupy – zdecydowanie pierwsze miejsce zajęły dyskonty – 94,8% (poprzednio – 98,7%). Dalej w zestawieniu są hipermarkety – 22% (wcześniej – 24%), supermarkety – 18,9% (20%), targowiska, bazary – 13,8% (19%), a także sklepy osiedlowe – 5,9% (8%).

“Ankietowani wskazują też, co w tym roku szczególnie wpłynie na ich decyzję o wyborze produktów spożywczych podczas świątecznych zakupów. Przede wszystkim będzie to cena – 74,1% (rok temu – 86,4%). […] W następnej kolejności decydujące znaczenie na świątecznych zakupach będą miały takie kwestie, jak jakość produktu – 53,3% (poprzednio – 65,5%), a także promocja – 48,4% (rok temu – 54,4%). Dalej w rankingu widać własne doświadczenie konsumenta – 29,7% (przed rokiem – 29,2%), dostępność towaru – 18,4% (14%), jak również bliskość miejsca zakupu – 11,5% (4,2%). Należy wskazać, że w tym przypadku każdy konsument mógł zaznaczyć kilka opcji” – zakończono.

Badanie zostało przeprowadzone w drugiej połowie marca 2023 roku metodą CAWI przez UCE Research i Grupę BLIX na próbie 1400 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za codzienne zakupy.

(ISBnews)