Rekordowe wyniki Cyber Monday i Black Friday w USA

Według szacunków Adobe Analytics kupujący w Cyber Monday i Black Friday wydali odpowiednio ok. 11,6 mld dol. i 9,12 mld dol. Obie kwoty są rekordowe

Według raportu Adobe Analytics wydatki Amerykanów w Cyber Monday „mieszczą się w przedziale 11,2-11,6 mld dolarów, ale raczej jest to ta druga kwota”. Stanowi to wzrost o 8,5% w porównaniu z rokiem 2021. Zniżki na wszystko, od piżam po słuchawki AirPods, ułatwiły zdecydowanie zakupy, zwłaszcza, że konsumenci z powodu inflacji odkładali je, licząc na silne przeceny po Święcie Dziękczynienia.

Adobe Analytics, który mierzy poziom wydatków e-commerce poprzez analizę transakcji na stronach internetowych, dokonał szacunków poprzez dostęp do danych dotyczących zakupów u 85% ze 100 największych sprzedawców internetowych w Stanach Zjednoczonych. Nie stanowi to całej sumy wydanej przez klientów w Cyber Monday czy Black Friday ponieważ niewielka, ale istotna część zakupów jest wciąż dokonywana w sklepach stacjonarnych, gdzie także są przeceny, np. w Black Friday. Warto zauważyć, że w 2021 r. sprzedaż w Black Friday spadła o 1,4% w porównaniu z 2020 r. ponieważ detaliści rozkładali oferty promocyjne już od października, z racji wyraźnego wtedy niedoboru towarów.

Najwięksi amerykańscy detaliści jak Target, Macy’s i Best Buy czekają na ostateczne wyniki sprzedaży, ale z pierwszych obserwacji wynika, iż konsumenci wrócili do wzorców zakupów sprzed pandemii.

Witryna Target w poniedziałek reklamowała zniżki do 40% na zabawki Hot Wheels i dekoracje świąteczne, podczas gdy Amazon oferował do 70% zniżki na głośniki Echo. Witryny Walmart i Best Buy również pokazały zniżki warte setki dolarów na wysokiej klasy laptopy i telewizory. Rekordowe  były też rabaty na komputery, sięgające 27% ceny katalogowej oraz dwucyfrowe zniżki na takie przedmioty jak odzież, zabawki i meble. Analitycy Bloomberg stwierdzili iż w Black Friday i Cyber Monday praktycznie nie było poza artykułami motoryzacyjnymi i samochodami kategorii towarowej nie objętej promocjami.

„Kupujący czekają do końca sezonu w oczekiwaniu na większe rabaty i są mniej podatni na błyskotki. Dzięki zamknięciu sklepów Walmart i Target w Święto Dziękczynienia, Cyber Monday stanowi punkt odniesienia dla każdego” – powiedziała agencji Reuters Carol Spieckerman, prezes firmy konsultingowej Spieckerman Retail.

Według danych Adobe Analytics, kupujący w USA wydali także rekordową kwotę 9,12 mld dol. w Black Friday. Ta kwota mogła by być wyższa, ale ze względu na intensywne lokalne opady deszczu w niektórych stanach USA, w sklepach stacjonarnych i centrach handlowych było mniej ludzi niż zwykle.