ESG – jak to robią w Biedronce

Sklep Biedronka

Biedronka rozpoczyna dużą kampanię kierowaną do 80 tys. swoich pracowników, której celem jest uświadomienie, jak kluczowe jest oszczędzanie energii niezbędnej do funkcjonowania sklepów sieci. Dobra energia – oszczędzanie mamy w planie! Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu sklepy będą bardziej przyjazne środowisku

W ramach programu zostały zebrane obowiązujące wytyczne. Oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy sklepów, w czasie towarowania jest przygaszane, a oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku. Poza godzinami pracy sklepu i towarowania jest wyłączane. Kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane. Systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania będą działały w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia. Drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.

– Przygotowaliśmy dla pracowników wytyczne oraz dedykowane szkolenia, które określają konkretne zachowania, wskazówki oraz standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronkach, a także wprowadziliśmy szereg technicznych optymalizacji. Warto wiedzieć, że zmiana przyzwyczajeń w używaniu energii pozwala ograniczyć jej koszty od 5% do 15% rocznie – uważa Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.

We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45% bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. W wyniku remontów sklepów w 2021 r. sieć zaoszczędziła 813 megawatów energii. Sieć każdorazowo w czasie prac remontowych montuje także nowoczesne systemy BMS, których pracę można ustawić zgodnie z harmonogramem uwzględniającym godziny otwarcia sklepu i analizę zużycia mediów. Takie rozwiązanie pozwala na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi.

W 2019 r. sieć rozpoczęła instalacje pierwszych paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych przy sklepach. Obecnie posiada już 118 takich instalacji. Aktualnie panele fotowoltaiczne są montowane na dachach placówek. W planach jest rozwój fotowoltaiki i implementacja tego zielonego źródła energii do miksu energetycznego sieci. W czerwcu br. Biedronka zawarła umowę, w wyniku której do końca 2025 r. 2 tysiące sklepów zostanie wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, a do końca br. zostanie zamontowane przynajmniej 500 nowych kompletnych instalacji. Średnio na każdym dachu umieszczonych zostanie 110 paneli.