Warszawa, 27.10.2022 (ISBnews) – Sejm przyjął nowelizację ustawy o prawach konsumenta, której celem jest poprawa niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów przy dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki. Za nowelą głosowało 452 posłów, nikt nie był przeciwny, jeden wstrzymał si ę od głosu.
Wcześniej posłowie odrzucili zaproponowane poprawki.
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do unijnych dyrektyw dotyczących ochrony konsumentów, wprowadzając do polskiego porządku prawnego nowe definicje m.in. produktu, plasowania oraz internetowej platformy handlowej i określając obowiązki informacyjne dla dostawcy internetowej platformy handlowej w przypadku umów zawartych za ich pośrednictwem.
Stanowi, że przedsiębiorca w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi podaje obok informacji o obniżonej cenie również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka była stosowana w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Doprecyzowuje przesłanki, które należy uwzględnić przy nakładaniu kar za naruszenie przepisów w zakresie informowania o cenach, w tym o ich obniżkach.
Nowela zmienia także zapisy dotyczące umów, zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa. Konsument, który w związku z nieumówioną wizytą przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub wycieczką zorganizowaną przez przedsiębiorcę, zawarł z tym przedsiębiorcą umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, będzie mógł – zgodnie z nowelizacją – w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.
Wprowadzono także prawo do odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (tzw. umowy abonamentowe). Dotyczy to w szczególności sytuacji swoistego przymuszania pewnych grup konsumentów (np. osób starszych) do zawierania umów o tzw. abonamenty medyczne, które często oferowane są na tzw. pokazach.
W nowelizacji znalazł się zakaz świadczenia usług finansowych na pokazach oraz podczas wyjazdów zorganizowanych przez przedsiębiorcę, np. pielgrzymek, wycieczek itp. W przypadku zawarcia takiej umowy jest ona nieważna z mocy prawa. Jednocześnie regulacja taka nie będzie mieć zastosowania do pokazu zorganizowanego na wyraźne zaproszenie konsumenta, w jego miejscu zamieszkania czy pobytu.
Wprowadzono także zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy (w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów albo w terminie 30 dni w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki). W sytuacji gdyby konsument dokonał wpłaty w terminie na odstąpienie od umowy, przedsiębiorca powinien dokonać zwrotu tej płatności.
Nowela ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
(ISBnews)