Po sukcesie wakacyjnego biletu za 9 euro, Niemcy postanowili kontynuować walkę o klimat i niższą inflację. Chcą wprowadzić miesięczny abonament w wysokości 39 euro, w ramach którego będzie można poruszać się dowolną komunikacją miejską i międzymiastową w Niemczech. Hiszpanie poszli jeszcze dalej i podróże poniżej 300 km koleją Renfe, które są do końca tego roku bezpłatne, będą bezpłatne również w 2023 r.
Wprowadzony w wakacje w Niemczech bilet za 9 euro, który przez miesiąc uprawniał do wszystkich przejazdów transportem miejskim i międzymiastowym (oprócz pociągów expressowych), okazał się tak dużym sukcesem, że teraz rządy federalne i stanowe w Niemczech uzgodniły, że będą kontynuować program. Nowy bilet ma kosztować 49 euro i być miesięcznym abonamentem uprawniającym do wszystkich przejazdów metrem, pociągami, autobusami i tramwajami na terenie całych Niemiec. Nowy ogólnokrajowy bilet komunikacji miejskiej musi zostać teraz uchwalony przez Bundestag i potwierdzony przez Bundesrat. Jednak są spore szanse, że uda się go wprowadzić od 1 stycznia 2023 r.Bilet miesięczny za 49 euro to bardzo korzystna oferta. Wystarczy przypomnieć, że do tej pory korzystając z miesięcznego karnetu w Berlinie trzeba było zapłacić 86 euro, w Kolonii 81,20 euro, w Hamburgu 71,30 euro, a w Monachium 59,10 euro. Bilet za 49 euro będzie obowiązywał we wszystkich miastach i będzie łatwo dostępny, w formie cyfrowej.
Zdecydowany ruch Hiszpanów
Nieco inaczej do transportu podeszła Hiszpania. Od 1 września do końca roku 2023 r. wszystkie pociągi podmiejskie oraz średniodystansowe operatora kolejowego Renfe są bezpłatne. Dotyczy to tylko podróży, które są krótsze niż 300 km. Zniżka nie obejmuje podróży innymi rodzajami pociągów i innych firm. Renfe oferuje bezpłatne przejazdy na kartach Cercanías, Rodalíes i kartach na podróże miesięczne; istnieje również 50% zniżka na pociągi Avant i AVE.
Co dał Niemcom wakacyjny bilet za 9 euro?
Stowarzyszenie Przewoźników Niemieckich podkreśla sukces taniego biletu. Przez 3 miesiące sprzedano ich łącznie 52 miliony, co stanowi ponad 60% populacji Niemiec. Do liczby tej należy doliczyć 10 milionów podróżnych, którzy posiadają bilety abonamentowe i w oparciu o nie mogli korzystać bezpłatnie z rozszerzonej oferty. Według badań aż 56% pasażerów zdecydowało się na zakup taniego biletu z uwagi na cenę a 43% zrezygnowało dzięki niemu przynajmniej z jednej podroży samochodem.
Oszacowano również, że w okresie trwania oferty udało się zaoszczędzić około 1,8 mln ton emisji CO2. Niemieccy eksperci uważają również, że dzięki tej ofercie udało się powstrzymać wzrost inflacji.