mBank chce obsługiwać 4,1 mln aktywnych klientów w Polsce do 2030 r.

Warszawa, 23.09.2025 (ISBnews) – Strategia mBanku zakłada, że do 2030 roku będzie obsługiwać 4,1 mln aktywnych klientów w Polsce, podał bank. W przeciwieństwie do konkurencji, która koncentruje się na agresywnym pozyskiwaniu nowych klientów, mBank oprze swój model wzrostu na lojalizacji i pogłębianiu relacji z obecnymi użytkownikami usług, zapowiedział. 

Strategia pod hasłem “Cała naprzód!” stawia na budowanie trwałych relacji z klientami, prostotę i doskonałość organizacyjną dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, przy uwzględnieniu celów zrównoważonego rozwoju.

“Wracamy do naszych korzeni – mamy wymarzoną klientelę, chcemy rozwijać się z myślą o nich. Odpowiedzialnie i mądrze. Jesteśmy na to gotowi. Po czasie na wzburzonych wodach dotarliśmy do miejsca, w którym jesteśmy gotowi, by rozwinąć żagle i ruszyć całą naprzód!” – powiedział prezes Cezary Kocik, cytowany w komunikacie.

W poprzednich latach mBank pokazywał, że potrafi rosnąć organicznie. Posiada także unikatową bazę klientów, bo 67% z nich to osoby z pokolenia Z (Gen Z) i Y (Millenialsi), a ta grupa to w całej populacji Polski 45%. Jest również zaufanym i cenionym partnerem dla przedsiębiorstw. Dowodem na to jest wskaźnik NPS, który mierzy lojalność klientów i ich skłonność do polecania marki na poziomie 56%, co znacząco przekracza średnią rynkową, podano również.

“mBank stawia sobie ambitny cel – 10-proc. udział w rynku kredytów i depozytów, zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej. Do 2030 roku chce obsługiwać 4,1 mln aktywnych klientów w Polsce. Inwestorzy również będą zadowoleni – w nowej strategii mBank planuje powrócić do wypłaty dywidendy z zysku netto za 2026 rok, a wskaźnik wypłaty ma być zwiększony docelowo do 75% w 2030 roku” – czytamy dalej.

Bank będzie dążył do osiągnięcia zwrotu z kapitału materialnego (ROTE) na poziomie wyższym niż 22% oraz utrzymania wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) na poziomie poniżej 35%, co ma plasować go wśród liderów sektora. Stabilność działalności ma wspierać niski koszt ryzyka (CoR) na poziomie około 0,8%. mBank planuje także coroczne zaangażowanie w finansowanie zrównoważonego rozwoju na poziomie 1 mld zł oraz zapewnienie pełnej dostępności usług bankowych 24/7.

“W przeciwieństwie do konkurencji, która koncentruje się na agresywnym pozyskiwaniu nowych klientów, mBank oprze swój model wzrostu na lojalizacji i pogłębianiu relacji z obecnymi użytkownikami usług. Dzięki korzystnej strukturze demograficznej 74% klientów ma mniej niż 46 lat, instytucja dysponuje naturalnym potencjałem do dalszego wzrostu wolumenów w miarę rosnących potrzeb finansowych tej grupy” – podkreślono.

W segmencie detalicznym mBank stawia na wspieranie zdrowia finansowego klientów, promując długoterminowe podejście do zarządzania pieniędzmi.

“Strategia ‘Cała naprzód!’ to odpowiedź na zmieniające się potrzeby naszych klientów oraz wyraz naszej ambicji, by mBank był nie tylko instytucją finansową, do której przychodzę po wygodne rozwiązania transakcyjne, ale partnerem w codziennym życiu. Chcemy być bankiem, który towarzyszy klientom nie tylko na początku ich drogi finansowej, ale także w najważniejszych momentach – od pierwszych oszczędności, przez zakup domu, aż po planowanie emerytury. Stawiamy na długoterminowe relacje i jakościowe rozwiązania, które wspierają cele naszych klientów na każdym etapie życia” – skomentował wiceprezes ds. bankowości detalicznej Krzysztof Bratos. 

mBank podkreśla, że od zawsze kształtował odpowiedzialne nawyki finansowe swoich klientów i edukował, jak mądrze korzystać z różnorodnego wachlarza produktów bankowych. Teraz chce zrobić krok do przodu w tym zakresie. Kluczową inicjatywą w obszarze bankowości detalicznej będzie wdrożenie oceny zdrowia finansowego opartej na sześciu obszarach: bezpieczeństwie, rozsądnym wydatkowaniu, budowaniu poduszki finansowej, ochronie siebie i najbliższych, odpowiedzialnym zadłużeniu i inwestowaniu na przyszłość. Dzięki połączeniu nowoczesnych narzędzi cyfrowych, takich jak spersonalizowany wskaźnik zdrowia finansowego, z eksperckim doradztwem mBank chce, by w 2030 roku ponad połowa jego aktywnych klientów była świadoma i finansowo zdrowa, wymieniono w materiale.

“Demografia naszych klientów czyni nas wyjątkowymi na polskiej mapie bankowej. Zawsze byliśmy bankiem wybieranym przez młodsze pokolenia i cieszy nas, że tak jest nadal. Duża cześć naszych klientów jest z nami od bardzo dawna, często mają już dzieci, są przedsiębiorcami. Ta wyjątkowa baza, to też fundament dalszego wzrostu i motor napędowy akwizycji – pokażemy, że w mBanku warto być razem” – dodał Bratos.

mBank przypomniał też, że jako jeden z nielicznych banków z Polski może pochwalić się skutecznym rozwojem w Czechach i na Słowacji. W listopadzie tego roku minie 18 lat, od kiedy jest tam obecny.

“mBank zapewnia, że dzięki spójnemu rozwojowi swojej platformy we wszystkich krajach ma możliwości przyspieszenia działalności na pozostałych dwóch rynkach. Co wyróżnia oddziały zagraniczne mBanku? Koncentracja na akwizycji skierowanej do młodego pokolenia, oferta dla studentów, przyjazny i szybki proces zakładania konta oparty na identyfikacji elektronicznej czy nowoczesne akcesoria płatnicze z kategorii ‘wearables’ (czyli urządzenia zaprojektowane do noszenia na ciele). To właśnie w Czechach i na Słowacji swoją prapremierę w ofercie mBanku miały w zeszłym roku pierścienie płatnicze, które cieszą się tam dużym zainteresowaniem. A dzięki wspólnemu podejściu strategicznemu, zintegrowanemu z bankowością detaliczną w Polsce, mBank będzie mógł również zaoferować rozszerzoną ofertę dla klientów zamożnych i małych firm” – czytamy dalej.

W kwestii oferty dla klientów zamożnych i biznesu o wysokim potencjale mBank przypomina, że od dawna osiąga sukcesy w budowaniu i rozwijaniu trwałych relacji.  73% klientów zamożnych ma konto w mBanku ponad dekadę, a ponad 1/3 najzamożniejszych klientów ma także konto biznesowe. Wśród startupów to właśnie mBank jest niekwestionowanym liderem z rynkowym udziałem na poziomie ponad 15%. Co więcej, trzech na czterech aktualnych klientów biznesowych rozwinęło się od startupu właśnie w mBanku.

“Wiemy, że potrafimy budować trwałe relacje z klientami i wspierać ich w rozwoju. Wielu klientów zamożnych jest z nami od lat – aż 73% z nich korzysta z naszych usług ponad dekadę, a nasze firmy z wysokim potencjałem to prawdziwy motor wzrostu – 71% z nich wyrosło ze startupów z mBankiem, a ich wskaźnik przetrwania to aż 94%. Zadbamy o to, żeby poczuli się naprawdę docenieni. Naszym celem jest, aby do 2030 roku liczba aktywnych zamożnych klientów wzrosła z 980 tys. w 2024 r. do 1,4 mln. A w segmencie małych firm, z rocznym obrotem powyżej 1 mln zł, chcemy zwiększyć liczbę posiadaczy rachunku w mBanku do 120 tysięcy, wobec 73 tys., których obsługiwaliśmy w 2024 r.” – powiedział także Bratos.

mBank podaje, że obszar, w którym jest niekwestionowanym liderem, to wspieranie transformacji energetycznej. Na koniec czerwca 2025 roku wartość środków, jakie przeznaczono na zrównoważone inwestycje, wynosiła 18,1 mld zł.

“mBank wyznacza standardy. Tak też było w przypadku finansowania transformacji energetycznej, gdzie od lat stoimy na podium banków finansujących. Nasze ambicje są jednak dużo większe, dlatego teraz, korzystając z doświadczenia, chcemy złapać wiatr w żagle i przeprowadzić ekspansję oraz wspierać fundamentalne zmiany w gospodarce” – powiedział wiceprezes ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej Adam Pers.

mBank w swojej strategii wskazuje sześć strumieni wzrostu, czyli perspektywiczne branże, w których chce wspierać firmy: transformację energetyczną i technologiczną, cyfryzację i automatyzację procesów, odporność gospodarczą i lokalizację produkcji, zrównoważony rozwój, gospodarkę obiegu zamkniętego i współdzielenia, gospodarkę zdrowia i czasu wolnego, obronność, wymieniono.

“Naszym celem jest podwojenie udziału tych obszarów w naszej akcji kredytowej. Do 2030 roku sięgną one 40%, a zrównoważone finansowanie osiągnie 15% całego portfela kredytów korporacyjnych” – dodał Pers.

Równolegle mBank inwestuje w rozwiązania technologiczne, które mają ułatwiać przedsiębiorcom ich codzienną działalność. Dla klientów korporacyjnych bank udostępni nową odsłonę bankowości internetowej mBank CompanyNet, która stanie się centralnym punktem zarządzania relacją z bankiem. Zostanie stworzona przestrzeń do pracy dopasowana do potrzeb firm, z nową architekturą informacji, intuicyjną nawigacją i możliwością personalizacji. To fundament cyfrowej transformacji bankowości korporacyjnej, który połączy technologię, dane i relacje w jedno spójne doświadczenie klienta, zadeklarowano w materiale. mBank wskazuje też, że chce wspierać swoich klientów w ekspansji zagranicznej.

“Będziemy partnerem w rozwoju – od małego przedsiębiorstwa po ekspansję międzynarodową. Dzięki współpracy z Commerzbankiem możemy towarzyszyć naszym klientom także poza Polską” – podkreślił Pers.

Oprócz zmian w kanale cyfrowym bankowości korporacyjnej, mBank ogłasza uruchomienie nowej aplikacji mobilnej dla klientów indywidualnych. Ma być prosta, intuicyjna i responsywna, z nowoczesnym wyglądem i charakterem. Aby wzbudzić zainteresowanie młodego pokolenia i zwiększyć poziom interakcji, mBank stawia na bankowość konwersacyjną, a co za tym idzie, wdrożenie asystenta AI, który pomoże zarządzać budżetem, kupić produkt czy załatwić sprawę w banku. Aktualizacje i nowe funkcje, zarówno dla klientów detalicznych, jak i korporacyjnych, mają być wdrażane możliwie płynnie, a natychmiastowe, bezpieczne płatności mają być dostępne bez względu na porę dnia.

“Naszym standardem będzie dostępność 24/7, natychmiastowe płatności i odporna infrastruktura. Klient musi mieć pewność, że bank działa zawsze, bez kompromisów” – skomentował wiceprezes ds. operacji i informatyki Krzysztof Dąbrowski.

“GenAI to nie cel sam w sobie, ale narzędzie wspierające kluczowe obszary działalności, od CRM i HR po sprzedaż i procesy posprzedażowe, wszędzie tam, gdzie przynosi realną wartość biznesową” – dodał.

Zgodnie ze strategią “Cała naprzód!” w obszarze IT mBank będzie dążył do wprowadzenia rozwiązań, które m.in. wspomogą klientów w planowaniu finansowym, umożliwią analitykom pracę z danymi w ludzkim języku naturalnym, zautomatyzują podsumowania spotkań z klientami, a doradców wesprą w obsłudze zapytań i reklamacji. Cyberbezpieczeństwo to fundament zaufania, a jednocześnie jedno z największych wyzwań dla banków. W tym obszarze mBank zakłada wdrożenie zaawansowanych zabezpieczeń opartych o sztuczną inteligencję, uwierzytelnienie wieloczynnikowe oraz mechanizmy natychmiastowych zgłoszeń podejrzanych transakcji i oszustw. Klienci otrzymają spersonalizowane rekomendacje bezpieczeństwa, a pracownicy ciągłe wsparcie edukacyjne. To ostatnie dodatkowo będzie wspierać Fundacja mBanku, podano także.

W obszarze finansów i ryzyka nowa strategia mBanku na lata 2026-2030 zakłada dalsze wzmacnianie bilansu oraz aktywne zarządzanie ryzykiem, przy zachowaniu silnej pozycji kapitałowej. Bank zamierza być aktywnym emitentem instrumentów kapitałowych i dłużnych, intensyfikując emisje listów zastawnych jako źródła finansowania kredytów hipotecznych. Współczynnik kapitału podstawowego Tier 1 ma być utrzymany co najmniej 2,5 pkt proc. powyżej wymogu regulacyjnego, co podkreśla odporność banku na zmiany otoczenia rynkowego i regulacyjnego.

“Po latach ograniczeń związanych z kredytami walutowymi jesteśmy gotowi do wzrostu”  – zadeklarował wiceprezes ds. zarządzania ryzykiem Marek Lusztyn.

mBank planuje utrzymać koszt ryzyka na poziomie 0,8%, wskaźnik kosztów do dochodów poniżej 35%, a zwrot z kapitału materialnego (ROTE) powyżej 22%.

“Nie zwiększamy apetytu na ryzyko. Rośniemy odpowiedzialnie, wspierając klientów i gospodarkę” – dodał Lusztyn.

Obrana strategia wzrostu to oczywisty sygnał dla inwestorów, uważa bank.

“Kolejne 5 lat przyniesie powrót do dzielenia się zyskami z akcjonariuszami. Polityka dywidendowa zapewni równowagę między rentownym wzrostem biznesu, silną pozycją kapitałową i satysfakcjonującym poziomem ROTE. Wypłata dywidendy ma zwiększyć się z 30% zysku netto za rok 2026 do 75% w roku 2030. Ostatnio mBank podzielił się z akcjonariuszami zyskiem za rok 2017. A wszystko to przy zachowaniu doskonałej efektywności operacyjnej, dzięki utrzymaniu wspomnianego już wcześniej wskaźnika kosztów do dochodów na poziomie poniżej 35%” – czytamy w materiale.

“Nasz cel strategiczny to znalezienie się wśród trzech najbardziej efektywnych banków w Polsce w każdym roku obowiązywania strategii. Mamy ku temu silne podstawy i jesteśmy gotowi, aby nasz biznes rozwijał się dynamicznie we wszystkich wspomnianych kluczowych produktach w bankowości korporacyjnej i detalicznej, a udziały rynkowe były na poziomie co najmniej 10%” – powiedział wiceprezes mBanku ds. finansów Pascal Ruhland.

mBank w swojej strategii wskazuje, że ma być bankiem, który odpowiada na potrzeby klientów na każdym etapie ich cyklu życia, a siłą napędową są jego pracownicy. mBank od lat buduje unikalną kulturę organizacyjną – mKulturę, opartą na zaangażowaniu, innowacyjności i przedsiębiorczości pracowników. Wysoki wskaźnik retencji, który pokazuje, ilu pracowników zostało w firmie po określonym czasie, a także ponadprzeciętne wyniki w badaniach zaangażowania potwierdzają, że mBank to nie tylko dobre miejsce pracy, ale społeczność z misją.

“Strategię realizują ludzie. Dlatego inwestujemy w rozwój talentów, nowoczesne przywództwo i cyfrowe środowisko pracy. Chcemy być najlepszym miejscem do pracy w sektorze finansowym. I mamy ku temu wszystkie narzędzia” – podsumowała wiceprezeska mBanku ds. compliance i HR Julia Nusser. 

mBank należy do czołówki uniwersalnych banków komercyjnych w Polsce. Strategicznym akcjonariuszem mBanku jest niemiecki Commerzbank. Bank jest notowany na GPW w 1992 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 245,96 mld zł na koniec 2024 r.

(ISBnews)