Warszawa, 09.04.2025 (ISBnews) – Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) oraz władze województwa łódzkiego zawarły “Pakt kolejowy”, którego celem jest rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, umożliwiającej realizację kolejowych przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich, podał resort.
“Dziś mam dużo dobrych informacji dla tych, którzy liczą na poprawę sytuacji transportowej w województwie łódzkim. Będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia. Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Porozumienie państwa z samorządem zawiera inwestycje zaplanowane przez spółki PKP PLK i Centralny Port Komunikacyjny oraz plany i potrzeby inwestycyjne województwa. Dotyczy ponadto współpracy w zakresie identyfikowania i pozyskiwania źródeł finansowania tych projektów oraz przy ich realizacji.
Wśród planowanych inwestycji PKP PLK, które poprawią i rozbudują infrastrukturę kolejową na terenie województwa łódzkiego, są m.in.:
– rewitalizacja linii kolejowej nr 16 wraz z odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno;
– modernizacja linii nr 24 wraz z wydłużeniem do Bogumiłowa;
– budowa linii łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem;
– modernizacja i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna;
– prace na linii kolejowej nr 25, na odcinku Łódź Widzew – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, w celu usprawnienia ciągu komunikacyjnego Łódź – Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową;
– usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25;
– opracowanie studium planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m. in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541;
– budowa linii kolejowej łączącej Bełchatów z linią kolejową nr 131;
– budowa stacji kolejowej Biała Rawska, wymienił resort.
Przedstawiciele władz województwa łódzkiego zadeklarowali zapewnienie używania minimum 8 par pociągów na dobę do przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej. Ponadto zapewnili o podjęciu działań zmierzających do opracowania dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą oś rozwoju kolei na terenie województwa w zakresie:
– budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź oraz
– budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki, podano także.
(ISBnews)