Polska skupi się na promocji 6 branż strategicznych na Expo 2025 Osaka startującym 13 IV

SEG 2025

Warszawa, 13.03.2025 (ISBnews) – Program promocji gospodarczej podczas Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai – rozpoczynającej się 13 kwietnia – będzie skoncentrowany na promocji sześciu polskich branż strategicznych: rolno-spożywczej (w tym agritech), medycznej, farmaceutycznej, kosmetycznej, zielonych technologii (w tym wodorowej) oraz gamingowej, poinformował Komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Jacek Tomczak. 

“Duża dynamika kontaktów politycznych i gospodarczych z Japonią, która jest ważnym partnerem gospodarczym w regionie ma szansę w Polsce wzrosnąć. Potencjał inwestycyjny w Japonii, a także krajów azjatyckich, rozwój kontaktów turystycznych w tym regionie świata – to dla nas w tej chwili niezwykle ważne. Expo to wielka szansa dla polskich przedsiębiorców na budowanie relacji z partnerami biznesowymi w Japonii oraz krajów innego świata” – powiedział Tomczak podczas konferencji prasowej poświęconej prezentacji stanu przygotowań do Wystawy.

Promocja gospodarcza polskich firm oraz wzrost transakcji biznesowych mają być możliwe dzięki m.in. organizacji Polsko-Japońskiego Forum Eksportowego, Polsko-Japońskiego Forum Inwestycyjnego, realizację programu partnerstwa komercyjnego dla firm prywatnych oraz promocję firm w pawilonie Polski, wymienił Komisarz.

“Program promocji gospodarczej Expo 2050 skupia się na promocji sześciu polskich branż strategicznych: rolno-spożywczej – agritech – medycznej, farmaceutycznej, kosmetycznej, zielonych technologii – w tym wodorowej – oraz gamingowej. Chcemy, aby przedsiębiorcy z tych branż mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką rynku japońskiego oraz poznać trendy rynkowe i szanse eksportowe podczas webinariów zorganizowanych przez PAIH od stycznia do listopada” – podkreślił Tomczak.

Dyrektor departamentu Wystawy Światowej w PAIH, zastępca komisarza generalnego Sekcji Polskiej Expo 2025 Eliza Klonowska-Siwak poinformowała, że dokonując selekcji branż na Expo, polscy organizatorzy znaleźli wiele synergii, które mogą zaowocować w efekcie spotkań odbywanych w trakcie Wystawy.

“Wśród tych sześciu branż najważniejszą dla mnie osobiście, jako dla osoby, która długo przebywała w Japonii i promowała tę branżę na rynku japońskim jest branża spożywcza, obecna w Japonii od zawsze. I mam nadzieję, że tak pozostanie, że jesteśmy dużą siłą gospodarcza pod tym kontem eksportową na rynku japońskim, więc jest to jeden z tych elementów tradycyjnych branż” – powiedziała Klonowska-Siwak.

“Drugim takim elementem jest branża kosmetyczna, zawsze obecna w Japonii. Od mniej więcej dwóch dekad jest to również branża gamingowa, czyli gier komputerowych, ale mamy również trzy branże, które są albo perspektywiczne przyszłościowo, albo też w tej chwili są w trakcie rozwoju i tutaj mówimy przede wszystkim o branży medyczno-farmaceutycznej ale także o branży IT i fintech” – dodała.

Wskazała też, że branżą, która wydaje się – także na podstawie spotkań gospodarczych odbywanych w trakcie przygotowań – najbardziej strategiczną i w tym momencie najważniejszą jest energetyka, określona jako branża energii zielonej ze szczególnym uwzględnieniem wodoru.

Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk ocenił, że polska agenda wydarzeń gospodarczych jest “bardzo ambitna”, ponieważ nasz kraj rozwija się w wielu dziedzinach, które są na świecie postrzegane jako atrakcyjne.

“To są kwestie związane z wysokimi technologiami z kwestią energetyki z rzeczami związanymi z odnawialnymi źródłami energii. […] Jesteśmy gospodarką, która się rozwija. Jesteśmy gospodarką, która pokazała na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat odporność na wszelkie tąpnięcia i kryzysy. Chcemy to też pokazać. Mamy bardzo śmiałą agendę właśnie związaną z promocją polskiej gospodarki. To jest zwłaszcza w tym roku jeden z ważniejszych celów” – stwierdził Paszyk.

Zwrócił uwagę, że “New York Times” umieścił polski pawilon wśród 25, które warto zobaczyć na Expo.

“To jest potwierdzenie, że sam pawilon i to otoczenie, które będzie promowało Polskę jest też wyjątkowa z wielu względów, ze względu na bryłę, ze względu na na tą blisko 1000 m2 przestrzeń, która została zaprojektowana w bardzo innowacyjny ciekawy sposób. Jestem przekonany, że pawilon i wystawa Expo w Osace będzie kolejnym krokiem na tej drodze sukcesów polskich właśnie związanych z wystawami Expo” – ocenił minister.

Nasz kraj zaprezentuje się na Wystawie pod hasłem “Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, podkreślając, jak istotne jest czerpanie inspiracji z dorobku minionych pokoleń i przekształcanie go w siłę napędową przyszłości.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wraz z partnerami przygotowała szereg inicjatyw biznesowych, które umożliwią polskim firmom wejście na rynek japoński podczas największego wydarzenia promocyjno-gospodarczego na świecie.

“Program promocji Polski na EXPO 2025 w Osace to ponad 100 wydarzeń – od konferencji i debat po warsztaty i projekty badawcze, realizowane we współpracy z 100 instytucjami partnerskimi, w tym Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Polska Organizacja Turystyczna, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, a także Filharmonia Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza, który zaplanował szeroki wachlarz wydarzeń, angażując również artystów japońskich związanych z polską kulturą i sztuką. Program wystaw, koncertów zaprezentowany zostanie między innymi w przestrzeniach miejskich Osaki w okresie 30 marca – 23 października. I wreszcie Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który pełni rolę kuratora działań promujących na Expo postać i twórczość Fryderyka Chopina” – czytamy w komunikacie PAIH.

Podczas Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai w Pawilonie Polski odbędzie się szereg istotnych wydarzeń takich jak: Ceremonia Otwarcia Pawilonu Polski (13.04.2025), Święto Konstytucji 3 Maja (3.05), Dzień Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (30.06), Polski Dzień Morza (21 lipca) oraz Narodowy Dzień Polski (1.10), wymieniono także.

Expo 2025 w Osace, Kansai rozpocznie się 13 kwietnia 2025 r. Według wcześniejszych informacji, organizatorzy Expo spodziewają się uczestników ze 150 krajów i 28,2 mln odwiedzających (w tym 3,5 mln gości zagranicznych).

(ISBnews)