Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) – Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 5,3% r/r w październiku br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w październiku br. o 0,5% wyższa r/r.
“W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław. Były one o 5,3% wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wzrost wyniósł 2,3%. Dane te potwierdzają, że wrześniowe, słabsze wyniki miały charakter sezonowy i wynikały z jednostkowych zdarzeń” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Najważniejszą, pozytywną informacją w odczytach październikowych jest to, że są one lepsze niż wrześniowe. Oznacza to, że słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży wyrażonego spadkami sprzedaży, podkreślił senior client business partner w GfK – An NIQ Company Przemysław Dwojak.
Wzrost obrotów o 6,7% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA) obroty najemców wzrosły 6,3%. Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. m2 GLA) obroty wzrosły o 3,9%. Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8%.
Największy wzrost obrotów, o 23,9%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 12,2%, a w kategorii restauracje i kawiarnie wzrost obrotów wyniósł 9,6%, podano także.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5% wyższa od tej z października 2023 r. Największą dynamikę wzrostu odwiedzalności odnotowano w największych miastach, w Łodzi i Wrocławiu.
“Utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. W październiku był on o 1,6% wyższy niż w październiku 2023 r.” – czytamy dalej.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
(ISBnews)