MOL: Ponad połowa stacji franczyzowych jest już po rebrandingu – wywiad

Budapeszt, 18.12.2025 (ISBnews) – Ponad połowa stacji franczyzowych została już przekształcona na markę MOL, a jednocześnie rozpoczął się proces integracji stacji Slovnaft Partner z siecią MOL, co może potrwać do dwóch lat, poinformował ISBnews wiceprezes wykonawczy ds. usług konsumenckich w Grupie MOL Péter Ratatics.

„Ponad połowa stacji franczyzowych została już przekształcona pod markę MOL, a proces integracji stacji Slovnaft Partner z siecią MOL również już się rozpoczął – pierwsze dwie stacje Slovnaft Partner działają już pod nową marką. Musimy jednak negocjować warunki indywidualnie z właścicielami poszczególnych stacji, dlatego cały proces może potrwać jeszcze rok lub dwa” – powiedział Ratatics w rozmowie z ISBnews.

Do programu franczyzowego MOL Partner dołączyły pierwsze dwie stacje działające do tej pory pod marką Slovnaft Partner, zlokalizowane w Limanowej i Lisiej Górze.

„Wraz z integracją MOL Polska i Slovnaft Polska naturalnym kolejnym krokiem jest przechodzenie stacji Slovnaft Partner na model MOL Partner – i właśnie w tym kierunku prowadzimy rozmowy z naszymi partnerami. Harmonogram zmian jest zróżnicowany w zależności od partnera, ponieważ zależy od wielu czynników operacyjnych, jednak spodziewamy się, że zdecydowana większość z nich będzie kontynuować współpracę [z MOL] w nowym modelu” – dodał.

Wiceszef Grupy MOL zapewnia, że generalnie doświadczenia firmy we współpracy z franczyzobiorcami są pozytywne.

„Stacje franczyzowe stanowią około jednej trzeciej naszej sieci i w istotny sposób przyczyniają się do ogólnych wyników sprzedażowych segmentu detalicznego. Aby zapewnić ogólnokrajowy zasięg oraz spójną prezentację marki, partnerzy franczyzowi odgrywają kluczową rolę. Jednocześnie nadal uczymy się tego modelu i konsekwentnie pogłębiamy współpracę z naszymi franczyzobiorcami. Jak w każdym systemie
franczyzowym, w sieci zachodzą naturalne zmiany, jednak całościowo nasze doświadczenia są bardzo pozytywne” – podkreślił.

Według niego, MOL systematycznie i konsekwentnie zbliża się także do poziomu 100 lokalizacji punktów gastronomicznych Fresh Corner i z pewnością nie zamierza na tym poprzestawać.

„Oferta gastronomiczna oraz kawowa stanowi jeden z kluczowych czynników konkurencyjności, dlatego jesteśmy zdecydowani rozwijać ten koncept na kolejnych stacjach. Oczywiście nie jest to rozwiązanie uniwersalne dla każdej lokalizacji – Fresh Corner najlepiej sprawdza się tam, gdzie kierowcy spędzają więcej czasu i szukają chwili odpoczynku oraz regeneracji, najczęściej na trasach o dużym natężeniu ruchu” – wskazał Ratatics.

Spółka zapowiadała niedawno, że za ok. dwa lata dotrze do Polski z ofertą formatu Fresh Corner także poza stacjami paliw.

„Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, dlatego jeśli chce się wprowadzić na niego coś nowego – na przykład samodzielne punkty Fresh Corner – trzeba zrobić to albo niezwykle efektywnie, albo w sposób naprawdę unikatowy, aby odnieść rynkowy sukces. W pierwszej kolejności musimy sprawdzić, jak radzi sobie marka Fresh Corner i w jaki sposób możemy zaoferować coś, czego nie mają inni. Nie chcemy przyspieszać działań, które mogłyby się nie sprawdzić” – wyjaśnił.

Wiceprezes Grupy MOL zaznaczył również, że Polska jest dla grupy istotnym elementem pod względem rozwoju sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w perspektywie do 2030 r.

„Nasze długoterminowe cele w Polsce są w pełni spójne z szeroko zakrojoną transformacją Grupy MOL, polegającą na przechodzeniu od roli tradycyjnego sprzedawcy paliw do zintegrowanego dostawcy usług z zakresu mobilności, convenience oraz rozwiązań cyfrowych. Obecnie sieć działająca pod marką MOL Plugee obejmuje około 600 publicznie dostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii, Chorwacji oraz Rumunii. Na rynku polskim obsługujemy obecnie kilkanaście punktów ładowania pojazdów elektrycznych i nieustannie analizujemy, gdzie dalszy rozwój tej infrastruktury przyniósłby klientom największą wartość. Plan inwestycyjny Grupy MOL Group na lata 2025-2030 kładzie silny nacisk na rozwój infrastruktury paliw alternatywnych oraz pojazdów elektrycznych, a Polska jest istotnym elementem tych planów” – zakończył Ratatics.

Węgierski koncern MOL prowadzi działalność w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej (aktywa produkcyjne ma w 8 krajach, posiada też 4 rafinerie i 2 jednostki petrochemiczne). Od 2004 r. jest notowany na warszawskiej giełdzie. Po przejęciu polskiej sieci Grupy Lotos, MOL Polska miał 471 stacji na koniec 2024 r.

Piotr Apanowicz

(ISBnews)