Warszawa, 01.10.2025 (ISBnews) – Makarony Polskie odnotowały 4,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 8,65 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk z działalności kontynuowanej wyniósł 5,39 mln zł wobec 10,65 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 73,27 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 71,12 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2025 r. spółka miała 12,18 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 18,12 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 149,01 mln zł w porównaniu z 152,42 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 22,49 mln zł wobec 30,17 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
“W pierwszej połowie 2025 roku mierzyliśmy się ze spadkiem cen rynkowych makaronów przy równoczesnej stabilizacji cen surowców, a także z agresywną polityką handlową konkurentów oraz presją sieci handlowych w związku z prowadzoną przez nie polityką promocji cenowych. Spadek wyników finansowych oceniamy jako przejściowy. Dywersyfikacja produktowa, w tym makarony premium i dania gotowe, silna pozycja rynkowa oraz elastyczność i innowacyjność, powinny odwrócić trend na wzrostowy” – powiedział prezes Zenon Daniłowski, cytowany w komunikacie.
W II kw. br. szerokie portfolio makaronów odpowiadało za 68% przychodów, podczas gdy przed rokiem było to 79%. O ile przychody tego segmentu spadły o 11% r/r, o tyle przychody z segmentu dań gotowych wzrosły o 54% r/r, odpowiadając już za 28% globalnej sprzedaży. W całym półroczu wartość przychodów segmentu makaronów spadła o 10% r/r, podczas gdy przychody z asortymentu dań gotowych (marka SoFood) wzrosły o ponad 29% r/r, podano.
Grupa Makarony Polskie na koniec półrocza zwiększyła stan środków pieniężnych r/r do ponad 48 mln zł. Była to kwota przewyższająca wszystkie zobowiązania o charakterze finansowym, w związku z czym wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał ujemny.
“Pracujemy nad akwizycjami, które mogłyby skokowo zwiększyć naszą skalę działania i komplementarnie rozszerzyć nasze portfolio produktowe. Nie jesteśmy jednak zakładnikami transakcji M&A, gdyż inwestujemy również we własnych zakładach, aby generować wyraźnie wyższą wartość dla akcjonariuszy. Mamy przestrzeń finansową i operacyjną zarówno na finalizację przejęć, jak również na rozwój organiczny” – zaznaczył prezes.
Spółka wskazała też, że w zakładzie produkcyjnym w Korpelach realizowany jest program inwestycyjny o wartości ok. 40 mln zł, który ma zwiększyć produkcję makaronów premium oraz zautomatyzować procesy pakowania i magazynowania (Polska Strefa Inwestycji – możliwe zwolnienie CIT do 14,5 mln zł). W zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim za ok. 20 mln zł realizowana jest rozbudowa możliwości produkcyjnych dań gotowych na tackach i w doy-packach. Grupa Makarony Polskie systematycznie inwestuje także w rozwój R&D, co jest gwarantem innowacji i możliwości szybkiej odpowiedzi na trendy pojawiające się na rynku oraz na potrzeby klientów. Z kolei w ramach procesów M&A Grupa Makarony Polskie aktywnie poszukuje komplementarnych firm do przejęcia, przy czym interesują ją w szczególności producenci żywności na tzw. półkę suchą.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2025 r. wyniósł 10,57 mln zł wobec 13,76 mln zł zysku rok wcześniej.
Makarony Polskie są jednym z największych producentów makaronów w Polsce i regionie CEE. Posiadają zakłady produkcyjne makaronów w Rzeszowie, Częstochowie i Korpelach oraz zakład produkcji dań gotowych w Stoczku Łukowskim. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r.
(ISBnews)