Warszawa, 26.09.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 22-26 września.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Uprawy ekologiczne: W 2024 r. w Polsce było 24 793 ekologicznych producentów, co oznacza wzrost o 3,3% w stosunku do 2023 r., zaś powierzchnia upraw ekologicznych osiągnęła 691 471,1 ha – o 8,7% więcej, wynika z “Raportu o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2023 – 2024”, opublikowanego przez Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Eksperci prognozują, że w przyszłym roku liczba ekologicznych rolników przekroczy 25 tysięcy. W 2024 r. 93,1% ekologicznych producentów prowadziło gospodarstwa zajmujące się wyłącznie produkcją roślinną; jedynie w 6,9% gospodarstw utrzymywany był inwentarz ekologiczny (37% gospodarstw ekologicznych prowadziło równocześnie produkcję nieekologiczną). W latach 2023 i 2024 największą powierzchnię upraw zajmowały zboża (ok. 30%) oraz rośliny na paszę (ponad 20%). Najmniejszy udział w strukturze upraw miały ziemniaki (0,4 i 0,3%). Jeśli chodzi o ekologiczny inwentarz, w 2024 r. w porównaniu do 2023 r. wzrost liczby zwierząt zanotowano w przypadku drobiu i bydła na mięso. Z raportu wynika, że największy udział w strukturze gospodarstw miały gospodarstwa o powierzchni od 10 do 20 ha oraz od 20 do 50 ha, natomiast najmniejszy – gospodarstwa o powierzchni powyżej 100 ha. Rządowym dokumentem, który określa rozwój produkcji ekologicznej i powiększenie rynku produktów ekologicznych w Polsce, jest “Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2021-2030”. Dokument stanowi plan działań, którego celem jest m.in. przeznaczenie do 2030 r. co najmniej 7% powierzchni użytków rolnych objętych systemem produkcji ekologicznej. Cel ten oznacza podwojenie do 2030 r. powierzchni użytków rolnych objętych tym systemem w stosunku do roku 2019 oraz dążenie do osiągnięcia ponad 1 mln ha powierzchni.
Rynek słodu: W okresie objętym badaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2019-2022) krajowa produkcja słodu nie była wystarczająca, by zaspokoić zapotrzebowanie producentów piwa. Jednocześnie możliwości zwiększenia produkcji słodów w Polsce są ograniczone dostępnością zbóż w odpowiedniej ilości i jakości – głównie jęczmienia browarnego. Wynika to w dużej mierze z czynników naturalnych, takich jak warunki klimatyczne i jakość gleb, ale też dostępu do wiedzy, technologii i kompetencji organizacyjnych czy współpracy w ramach branży. “Polska ma potencjał do zwiększenia skali i zróżnicowania produkcji słodów. Wymaga to jednak zacieśnienia współpracy słodowni i browarów z krajowymi plantatorami, wsparcia uprawy jęczmienia, m.in. w zakresie jakościowego know-how. Rolnicy powinni przełamywać bariery i współpracować z organizacjami branżowymi bądź w ramach grup producenckich celem wymiany doświadczeń, poszukiwania alternatywnych rozwiązań w organizacji gospodarstwa i procesu produkcji, wspólnych zamówień na usługi, różnicowania kanałów i kierunków zbytu plonów czy dla wzmacniania pozycji negocjacyjnej” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Urząd podaje, że jedną z form budowania relacji między podmiotami są umowy. Prawidłowo zredagowane, w zrozumiały sposób określające wzajemne prawa i zobowiązania, uwzględniające obowiązujący stan prawny i orzecznictwo sądowe mogą ograniczać nieporozumienia, ewentualne koszty sporów i być podstawą do współpracy długookresowej. Ponadto należy przypomnieć, że nieprawidłowości w treści umów zawieranych z relatywnie mniejszymi i słabszymi dostawcami mogą być kwestionowane na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, której przepisy egzekwuje Prezes UOKiK.
Wsparcie dla rolników: 25 września wystartował nabór o przyznanie wsparcia na tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych, a wnioski będzie można składać do 28 października 2025 r. Dofinansowanie pochodzi z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Nabór zostanie przeprowadzony przez Platformę Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z tego wsparcia mogą skorzystać uznane nie wcześniej niż 1 stycznia 2023 r. organizacje i grupy, które prowadzą działalność jako mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa. Pomoc nie dotyczy jednak producentów owoców i warzyw oraz hodowców drobiu i pszczół. Dofinansowanie ma formę rocznych płatności realizowanych przez pierwszych pięć lat od daty uznania przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR. Maksymalna kwota, którą można otrzymać corocznie w tym okresie, to 100 tys. euro w przypadku organizacji producentów, natomiast gdy beneficjentem jest grupa producentów rolnych – 60 tys. euro (do 10 tys. euro na jednego członka grupy). Wysokość pomocy w kolejnych latach wynosi odpowiednio: 10, 9,5, 9, 8,5 i 8% udokumentowanych rocznych przychodów netto.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
E-commerce: Przeważająca większość (81%) klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56%) kupuje przez smartfony, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) opracowanego we współpracy z Allegro Business. Według autorów raport pokazuje, że cyfrowa rewolucja w handlu B2B staje się faktem, gdyż prawie co czwarta firma wybiera e-commerce jako główny kanał zakupowy, a 47% klientów stosuje podejście omnichannel.
E-commerce: Najchętniej wybieraną formą dostawy zakupów przez Internet są maszyny Paczkomat InPost, które wybiera ponad 87% ankietowanych, podał InPost, powołując się na dane Gemius za 2025 r. Maszyny InPost są również wskazywane przez 95% badanych jako najbardziej motywujące do zakupów online.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 8,1% w sierpniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). “W sierpniu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 4,9% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ‘ogółem’ zwiększył się z 8% do 8,1%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grupy ‘tekstylia, odzież, obuwie’ (z 21% przed rokiem do 22,7%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grup ‘prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach’ (odpowiednio z 22,3% do 18,3%) oraz ‘meble, rtv, agd’ (z 17,2% do 16,6%)” – czytamy w komunikacie.
Kradzieże w sklepach: Analiza danych policji za okres od stycznia do sierpnia w latach 2024 i 2025 pokazuje, że odnotowano 17-proc. spadek kradzieży w sektorze handlu – z 121 929 zdarzeń w 2024 roku do 100 927 w roku 2025. Za zdecydowaną większość wszystkich incydentów nadal odpowiadają sklepy wielkopowierzchniowe. Trend poprawy bezpieczeństwa w placówkach handlowych jest jeszcze bardziej widoczny po przeanalizowaniu danych z miesięcy wakacyjnych (czerwiec, lipiec i sierpień). Łączna liczba kradzieży odnotowanych przez policję w tym okresie spadła w 2025 roku o prawie 5 tysięcy (4 931) względem analogicznego okresu 2024 roku. Na pierwszym miejscu najczęściej kradzionych towarów jest alkohol – w 2024 roku policja odnotowała 46 993 kradzieże w tej kategorii produktów w sklepach wielkopowierzchniowych, małopowierzchniowych i na stacjach paliw.
E-commerce: W handlu online i e-commerce 56% pracowników deklaruje zamiar zmiany miejsca pracy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy (39% “raczej tak”, 17% “zdecydowanie tak”), podczas gdy w logistyce taki plan ma 36% badanych (23% “raczej tak”, 13% “zdecydowanie tak”), wynika z wrześniowej edycji “Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Średnia dla całego rynku to 20% osób. Ponadto według Barometru, ogółem 46% Polaków otrzymało w tym roku jedynie symboliczną podwyżkę wynagrodzenia, nieprzekraczającą 10%, a 12% mogło liczyć na większy wzrost. Sytuacja jest poważniejsza, gdy spojrzymy na branże. W e-commerce 33% pracowników dostało niewielką korektę wynagrodzenia do 10%, a tylko 6% mogło liczyć na wzrost powyżej 10%. W logistyce i transporcie podwyżka do 10% przypadła 44% zatrudnionym, a więcej otrzymało tylko 11% pracowników.
ROZWÓJ BIZNESU
Poczta Polska: Orlen podpisał z Pocztą Polską wstępne porozumienie regulujące warunki współpracy obu spółek na rynku komercyjnych przesyłek kurierskich, podała spółka. Zgodnie z porozumieniem, po uzgodnieniu ostatecznych warunków umowy, Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce Orlen Paczka. “W kolejnym etapie do majątku spółki Orlen Paczka trafią automaty paczkowe należące do Poczty, co pozwoli w krótkim terminie osiągnąć wymierne synergie z połączonych biznesów kurierskich. Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć 100% udziałów Orlen Paczka” – czytamy w komunikacie.
Grupa INCO: Właściciel płynu do naczyń Ludwik, zrewidował strategię na lata 2024-2028 i podniósł wartość inwestycji do 250 mln zł, czyli o 20% więcej niż pierwotnie zakładano, a środki przeznaczone zostaną na rozbudowę obecnych zakładów i budowę nowych linii produkcyjnych, podała spółka. Grupa rozszerza też ekspansję międzynarodową.Spółka intensyfikuje ekspansję międzynarodową – z eksportu pochodzi 12% przychodów – a produkty z portfolia Grupy pojawiły się niedawno na nowych rynkach m.in. w Mongolii i Korei Południowej. Celem jest zakończenie 2025 roku trzeci raz z rzędu w fotelu lidera w kategorii płynów do naczyń pod względem wolumenu sprzedaży.
Mex Polska: Odnotował 0,54 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 1,01 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 0,58 mln zł wobec 2,35 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 6,32 mln zł wobec 7,44 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 56,46 mln zł w I poł. 2025 r. wobec 49,1 mln zł rok wcześniej.
Pepco Group: Skupia się obecnie na osiąganiu lepszej zyskowności i liczy, że wzrost całorocznego zysku netto znacząco przewyższy wzrost EBITDA w 2025 r., poinformował ISBnews prezes Stephan Borchert. Grupa jest przekonana co do kontynuacji pozytywnych wzrostów sprzedaży LfL także w 2026 r.
Rolfroz: Fundusz Cedo Capital nabył 100% udziałów w spółce Rolfroz, zajmującej się przetwórstwem i sterylizacją warzyw. To jedna z największych dotychczas transakcji typu search fund w Europie. W przedsięwzięciu wzięło udział 15 inwestorów z całego świata, podał fundusz. Rolfroz to firma rodzinna z ponad 30-letnią historią, specjalizująca się w produkcji warzyw sterylizowanych, marynowanych oraz koncentratów i przecierów pakowanych aseptycznie. Spółka osiąga przychody sięgające blisko 100 mln zł i jest strategicznym partnerem dla wielu wiodących marek spożywczych w Polsce i za granicą, podano.
Pepco Group: Wezwała do wykupu obligacji o wartości 175 mln euro z łącznej puli zabezpieczonych obligacji uprzywilejowanych o wartości 375 mln euro, z oprocentowaniem 7,25% i z terminem wykupu w lipcu 2028 r., podała spółka. Grupa będzie nadal dążyć do wskaźnika dźwigni netto (sprzed MSSF 16) w przedziale od 0,5x do 1,5x.
Pepco Group: Rozpocznie w październiku br. drugi etap programu skupu akcji własnych o wartości do 50 mln euro, podała spółka.
Pepco Group: Oczekuje, że przychody (z wyłączeniem Poundland) w roku obrotowym 2025 (trwającym do końca września br.) powinny przekroczyć 4,5 mld euro wobec 4,2 mld euro rok wcześniej oraz że wzrost bazowej EBITDA (MSSF 16) w ujęciu rocznym będzie na wysokim, jednocyfrowym poziomie, podała spółka. Grupa spodziewa się też osiągnięcia solidnego zysku netto w roku obrotowym 2025 wobec 196 mln euro zysku za 9 miesięcy 2025 i wobec 199 mln euro zysku w całym roku obrotowym 2024. W Polsce Grupa zanotowała solidne wyniki, dzięki którym w trwającym II półroczu roku obrotowego 2025 osiągnięto pozytywną dynamikę LFL na poziomie +2,6%, podano także. Z kolei w Europie Zachodniej wzrost przychodów LFL był na poziomie +3,2% w trwającym II półroczu. Z wyłączeniem towarów szybkozbywalnych (FMCG) przychody LFL wzrosły o 15,6%.
ZPC Otmuchów: Odnotował 4,93 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I półroczu 2025 r. wobec 8,98 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 9,15 mln zł wobec 10,38 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 14,24 mln zł wobec 15,1 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 178,61 mln zł w I poł. 2025 r. wobec 126,29 mln zł rok wcześniej.
Pepco Group: Ogłosiła powołanie Sandera van der Laan na stanowisko obserwatora w radzie dyrektorów, podała spółka. Nominacja na stanowisko jest skuteczna od dziś i zostanie poddana pod formalne zatwierdzenie podczas najbliższego walnego zgromadzenia akcjonariuszy, podano. Sander van der Laan dołącza jako kandydat na dyrektora z ramienia IBEX Group, głównego akcjonariusza spółki.
Alexandrion Group: Jeden z większych producentów i dystrybutorów alkoholi wysokoprocentowych i win w Europie Środkowej i Wschodniej oraz jedyny producent whisky single malt w Rumunii, będący częścią Nawaf Salameh Family Office, dzięki umowie dystrybucyjnej zawartej z Trend Spirits oficjalnie rozpoczął działalność w Polsce. “Ekspansja na polski rynek jest naturalnym krokiem w kierunku dalszego rozwoju Alexandrion Group w Europie Środkowej i Wschodniej. Ze względu na swoje położenie Polska pełni rolę mostu łączącego markę z sąsiednimi rynkami, stwarzając możliwość dotarcia do nowych konsumentów. Ekspansja na ten rynek jest dla nas kierunkiem strategicznym” – powiedział prezes Alexandrion Group Antonio Salameh. W ramach debiutu Alexandrion 5 Stars jest już dostępna w sieci marketów Dino, a kolejne flagowe marki pojawią się na półkach już w najbliższych miesiącach. Strategia jest dostosowana do potrzeb rynku polskiego, gdzie Grupa zamierza zaoferować swoje portfolio marek premium konsumentom poszukującym autentycznych produktów.
Alsendo oraz Packeta: Rozpoczęły współpracę, dzięki której użytkownicy platformy Apaczka zyskują dostęp do konsumentów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, korzystając z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci doręczeń w regionie.
Grupa Muszkieterów: Sebastian Matusiak, przedsiębiorca Grupy Muszkieterów, 1 września 2025 r. objął funkcję prezesa IMMO Muszkieterowie w Polsce – spółki odpowiedzialnej za rozwój sieci sklepów Intermarché oraz Bricomarché, inwestycje i zarządzanie nieruchomościami Grupy w Polsce. Nowy prezes będzie ściśle współpracował z zespołem IMMO i z dyrektorem zarządzającym Xavierem Mouillardem oraz z zarządem ITM Polska, spółki wyznaczającej strategiczne kierunki rozwoju Grupy w Polsce. Na stanowisku prezesa IMMO Muszkieterowie Sebastian Matusiak zastąpił Romana Gebka – przedsiębiorcę związanego z szyldem Intermarché, prowadzącego sklep we Francji. IMMO Muszkieterowie Polska zyskała także nowy zarząd złożony z przedsiębiorców Bricomarché i Intermarché: Krzysztof Waligórski, właściciel sklepów Intermarché w Poznaniu i Swarzędzu, Mirosław Szawerdo, właściciel sklepów Intermarché w Myśliborzu i Dębnie, Dominika Tumielewicz-Majchrzak, właścicielka sklepów Intermarché w Gorzowie Wielkopolskim, Artur Soćko, właściciel sklepów Bricomarché w Szczecinku, Kołobrzegu i Starogardzie, Damien Dambrine, właściciel sklepu Bricomarché w Sokółce, Elżbieta Swaryczewska, właścicielka Bricomarché w Mogilnie. Zmiany w strukturze mają wspierać plan ekspansji Bricomarché, który w ciągu dwóch lat zakłada osiągnięcie tempa otwarć na poziomie 40 nowych sklepów rocznie. Równocześnie celem jest przywrócenie Intermarché na ścieżkę rozwoju poprzez wdrożenie nowego modelu ekonomicznego, umożliwiającego realizację kolejnych projektów nieruchomościowych i zwiększenie konkurencyjności szyldu.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (SGGW): Podpisały umowę, zakładającą otwarcie centrum innowacji Biedronka LAB w ramach nowo powstającego Innowacyjnego Centrum Nauk Żywieniowych SGGW, podała sieć handlowa. Centrum, które jest pierwszym tego typu projektem w Grupie Jeronimo Martins i pierwszym na polskim rynku, rozpocznie pracę w I połowie 2026 r., a premierowe produkty będą gotowe do końca przyszłego roku, zapowiedziano.
DHL: Od września użytkownicy aplikacji Mój DHL mogą korzystać z innowacyjnej funkcji, która umożliwia nadawanie paczek międzynarodowych bez konieczności drukowania etykiet. Dzięki temu proces wysyłki jest szybszy, wygodniejszy i w pełni cyfrowy. Nowa funkcjonalność pozwala w prosty i intuicyjny sposób nadać paczkę do Polski oraz 27 krajów europejskich. Użytkownicy mają do wyboru ponad 150 000 punktów i automatów DHL w Europie, a także sieć 7000 automatów DHL BOX i 16 000 punktów DHL POP w Polsce.
Lidl Polska: W raporcie “Wpływ sieci Lidl Polska na krajową gospodarkę” pokazał, że działalność sieci ma ogromne znaczenie dla rynku pracy i dochodów polskich gospodarstw domowych Najważniejsze wnioski: Ponad 57 tys. miejsc pracy – bezpośrednio i pośrednio dzięki działalności Lidl Polska; 29 tys. pracowników zatrudnionych w sklepach, centrach dystrybucyjnych i biurach spółki; 30,5 tys. dodatkowych miejsc pracy utrzymanych u dostawców i partnerów sieci; prawie 1,6 mld zł wypłaconych wynagrodzeń przez Lidl Polska w 2024 roku; ponad 2,9 mld zł – łączny dochód gospodarstw domowych wygenerowany dzięki działalności sieci.
Lidl: Ruszył z pierwszą międzynarodową kampanią marki w 31 krajach pod hasłem “Lidl. To się opłaca”, która trwa od 21 września do końca października. Hasło „Lidl. To się opłaca.” wyraża się w różnorodności marek własnych wysokiej jakości, w produktach ekologicznych i roślinnych alternatywach. Kampania marki to zintegrowana strategia mediowa we wszystkich kanałach – obejmuje m.in. spoty dostępne online w serwisie Youtube oraz w telewizji. Dodatkowo kampania będzie realizowana w social mediach, mediach internetowych oraz nośnikach outdoorowych.
Wsparcie dla konsumentów: Projekt “Produktoskop”, którego celem jest opracowanie innowacyjnego systemu wyszukiwania i raportowania produktów budzących wątpliwości co do jakości, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków stosowania praktyk “Dual Quality”, wszedł w finalną, trzecią fazę realizacji w ramach programu Infostrateg. Na jego realizację, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy dodatkowy 1 mln zł. Zjawisko podwójnej jakości produktów na polskim rynku polega na tym, że identyczne produkty oferowane w różnych krajach Unii Europejskiej (występujące pod tą samą nazwą i w takich samych opakowaniach) różnią się składem lub jakością – często na niekorzyść polskiego konsumenta. Choć praktyka ta jest niezgodna z obowiązującym prawem, jej wykrycie, udowodnienie i powstrzymanie stanowi poważne wyzwanie. Instytucje broniące praw konsumentów reagują dopiero na doniesienia klientów, jednak nie wszyscy ten problem zgłaszają. W odpowiedzi na zgłoszenie UOKiK, NCBR ogłosiło trzeci konkurs w ramach strategicznego programu Infostrateg, a celem jest ograniczenie nieuczciwych praktyk marketingowych, które wprowadzają klientów w błąd co do składu i właściwości towarów. W toku realizacji programu, projekt Produktoskop, realizowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny oraz Politechnikę Poznańską jako jedyny przeszedł właśnie do ostatniej, trzeciej fazy realizacji. Prowadzone w jego ramach prace mają się zakończyć w pierwszej połowie 2026 roku. Rezultatem projektu będzie aplikacja wykorzystująca sztuczną inteligencję, zdolna do przeszukiwania zasobów Internetu w celu zbierania bieżących opinii konsumenckich dotyczących szerokiego wachlarza produktów konsumenckich i na ich podstawie sugerująca produkty do testów laboratoryjnych oraz proponująca akredytowane laboratoria zdolne do przeprowadzenia niezbędnych analiz. Produktoskop będzie reagował natychmiast, gdy w sieci pojawi się recenzja sugerująca stosowanie dual quality. Dzięki temu UOKiK będzie mógł od razu wytypować dany produkt do kontroli, nie czekając na oficjalne zgłoszenia konsumentów. Całkowita wartość dofinansowania, jakie otrzyma projekt z NCBR to 5,7 mln zł.
Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews)