Warszawa, 26.09.2025 (ISBnews/ISBtech) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 22-26 września.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Innowacje: QNA Technology ocenia, że Europie brakuje spójnej, racjonalnej i sprytnej wizji rozwoju innowacji, opartej na długoterminowym myśleniu, a np. niebieskie kropki kwantowe mogłyby stać się materiałem z UE o znaczeniu strategicznym. Są bowiem dedykowane do nowej technologii wytwarzania wyświetlaczy QDEL z szansą na zmianę sytuacji w globalnej branży wyświetlaczy, gdzie dziś dominuje Azja, ocenił w rozmowie z ISBtech prezes QNA Technology Artur Podhorodecki.
E-bankowość: Liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wzrosła w II kw. br. o 16% w ujęciu rocznym i o 3% w ujęciu kwartalnym, wynika z raportu przygotowanego przez Związek Banków Polskich (ZBP). Spadła za to liczba osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej – o 3% kw/kw. Liczba klientów indywidualnych z dostępem do bankowości internetowej w II kw. 2025 r. sięgnęła blisko 45 mln.
E-commerce: Przeważająca większość (81%) klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56%) kupuje przez smartfony, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) opracowanego we współpracy z Allegro Business. Według autorów raport pokazuje, że cyfrowa rewolucja w handlu B2B staje się faktem, gdyż prawie co czwarta firma wybiera e-commerce jako główny kanał zakupowy, a 47% klientów stosuje podejście omnichannel.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wyniósł 8,1% w sierpniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Technologie w sprzedaży aut: Sprzedaż samochodów wkracza w nową erę, którą zdominuje oferta samochodów chińskich, elektromobilność oraz elastyczność w wyścigu po klienta. Rośnie waga sztucznej inteligencji – dziś wykorzystywanej w sprzedaży już przez 67% autoryzowanych dealerów aut nowych – w przyszłości do nawet 80%, wynika z raportu OTOMOTO. “Dane te jednoznacznie wskazują, że sztuczna inteligencja przestaje być dodatkiem, a staje się fundamentem przewagi konkurencyjnej. Dealerzy, którzy już dziś inwestują w AI, budują trwałą pozycję rynkową” – powiedział senior head of sales w OTOMOTO Tomasz Sułkowski.
E-commerce: W handlu online i e-commerce 56% pracowników deklaruje zamiar zmiany miejsca pracy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy (39% “raczej tak”, 17% “zdecydowanie tak”), podczas gdy w logistyce taki plan ma 36% badanych (23% “raczej tak”, 13% “zdecydowanie tak”), wynika z wrześniowej edycji “Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Średnia dla całego rynku to 20% osób. Ponadto według Barometru, ogółem 46% Polaków otrzymało w tym roku jedynie symboliczną podwyżkę wynagrodzenia, nieprzekraczającą 10%, a 12% mogło liczyć na większy wzrost. Sytuacja jest poważniejsza, gdy spojrzymy na branże. W e-commerce 33% pracowników dostało niewielką korektę wynagrodzenia do 10%, a tylko 6% mogło liczyć na wzrost powyżej 10%. W logistyce i transporcie podwyżka do 10% przypadła 44% zatrudnionym, a więcej otrzymało tylko 11% pracowników.
Legislacja: Już od lutego 2026 r. pierwsze przedsiębiorstwa będą musiały obowiązkowo korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jak wynika z badania Asseco, na nieco ponad cztery miesiące przed tym terminem 72% firm deklaruje częściową lub pełną gotowość do obsługi cyfrowych faktur. Jedynie co dziesiąta organizacja nie podjęła jeszcze żadnych działań przygotowawczych. Wdrożenie KSeF wiąże się z istotnymi wyzwaniami organizacyjnymi i technologicznymi, ale biznes dostrzega również korzyści. Wnioski z raportu Asseco: 69% badanych firm realizuje projekt wdrożenia KSeF przy wsparciu partnerów zewnętrznych, tylko 20% małych firm (5-10 os.) podjęło próby testowania środowiska KSeF, brak zasobów i ekspertów w obszarze KSeF jest najpoważniejszym wyzwaniem organizacyjnym dla badanych firm, z perspektywy technologicznej największą trudnością jest modyfikacja procesów księgowych i finansowych w systemach ERP.
Technologie: 2 na 5 firm w Polsce widzi szansę na przyciągnięcie nowych talentów, którą daje raportowanie ESG. Z badania firmy WEBCON wynika też, że choć aż 73% przedsiębiorstw widzi w ESG szansę na poprawę wizerunku, jedynie 14% wdrożyło systemy do zbierania i analizowania danych niefinansowych. Niemal połowa firm analizuje dane ESG ręcznie; 45% firm ma problem z integracją danych z różnych źródeł; 66% przedsiębiorstw potrzebuje zaawansowanych narzędzi do raportowania.
AI, open source: Aż 4 na 5 ekspertów uważa, że przyszłość sztucznej inteligencji zależy od tego, czy narzędzia AI będą open source. Organizacje otrzymały cały przekrój rozwiązań, dzięki którym mogą usprawnić, przyspieszyć, a nawet całkowicie zautomatyzować procesy i codzienne zadania. Dziś trudno określić dokładną liczbę takich narzędzi, choć niektóre szacunki mówią o przekroczeniu bariery 70 tys. Część twórców udostępnia swoje prace na licencji open source, inni – wykorzystując duży popyt i spodziewając się zysku – stawiają na rozwiązania komercyjne. Jak wskazuje raport The Linux Foundation, 82% ekspertów uważa, że pozytywną przyszłość sztucznej inteligencji zapewni pierwsza z wymienionych opcji. Raport “Open source technology in the age of AI” potwierdza, że rozwiązania AI typu open source (OSAI) są szeroko wykorzystywane w całym stosie technologicznym. Najwięcej osób podkreśla ich zastosowanie w modelach (63% odpowiedzi), narzędziach (59%) oraz w pracy z danymi (56%). Co drugi specjalista wskazuje ponadto na dwa kolejne obszary – UX oraz interfejsy API. Mimo możliwości wdrożenia open source AI w wielu obszarach działań organizacji, poziom jego wykorzystania jest zróżnicowany. Prym wiodą – bez większego zaskoczenia – najlepiej rozwinięte sektory, takie jak zaawansowane gałęzie przemysłu (OSAI stosuje 75% badanych) oraz technologia, media i telekomunikacja (70%). Dariusz Świąder, prezes Linux Polska, zwraca uwagę na mniejszy odsetek wdrożenia sztucznej inteligencji typu open source w takich sektorach jak administracja publiczna (52%) oraz ochrona zdrowia (51%). “Dane te nie są zaskakujące – w sektorach tych wykorzystanie wszystkich otwartych rozwiązań jest relatywnie niższe. Wynika to przede wszystkim z barier kulturowych i organizacyjnych, które skutkują konserwatywnym podejściem, polegającym na premiowaniu narzędzi komercyjnych. Duży wpływ na te statystyki mają również potencjalne problemy z integracją z aktualnie używanym systemem IT oraz niedobór ekspertów specjalizujących się w obszarach open source i AI. Potencjał otwartych technologii i sztucznej inteligencji jest w sektorze publicznym nadal niewykorzystany” – powiedział Świąder.
AI: Badanie Lenovo wskazało, że 96% wdrożonych rozwiązań z wykorzystaniem AI w sektorze handlowym spełnia lub przekracza oczekiwania – to znaczne wyprzedzenie innych branż w tej kwestii. Choć podmioty z obszaru finansów i ochrony zdrowia inwestują dużo, to wyniki są zróżnicowane. Podkreśla to duże różnice w sposobie wykorzystania AI w poszczególnych sektorach. The CIO Playbook 2025 – badanie Lenovo stworzone we współpracy z IDC, przeprowadzone wśród liderów IT w regionie EMEA – wskazuje wyraźnie odmienne podejście, strategie inwestycyjne i wyniki firm z sektorów ochrony zdrowia, handlu oraz bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń (BFSI). Spośród wszystkich analizowanych sektorów obszar BFSI wyróżnia się ostrożnością. To prawdopodobnie wynika z silnie regulowanego charakteru branży: tylko 7% organizacji wdrożyło rozwiązania z AI, a w 2025 r. jedynie 38% budżetów na AI przeznaczono na generatywną AI (GenAI) – to najniższy poziom wśród wszystkich badanych sektorów. Choć w tej branży dominuje wyważone podejście do innowacji, to taka strategia przynosi efekty. Firmy z sektora BFSI wskazały najwyższy wśród wszystkich branż odsetek projektów AI, które przekroczyły oczekiwania (33%), co świadczy o tym, że gdy wdraża się tę technologię, skutecznie zaspokaja ona konkretne potrzeby i wspomaga w operacjach tego wymagających. Podobny wzorzec widać w obszarze handlu, w którym 61% organizacji jest wciąż na etapie pilotażu. Mimo że prognozowany wzrost wydatków (97%) jest niższy od średniej we wszystkich branżach, aż 96% wdrożonych rozwiązań z AI w sektorze handlu spełniło lub przekroczyło oczekiwania – to najwyższy łączny wskaźnik satysfakcji wśród badanych. Dla kontrastu w sektorze ochrony zdrowia prace nabrały szybkiego tempa i w 2025 r. zaplanowano wzrost wydatków na rozwiązania z AI o 169% – największy spośród wszystkich branż. Samo zwiększenie wydatków nie przekłada się jednak wprost na sukces. W ochronie zdrowia jest obecnie najniższy poziom adaptacji AI i najwyższy odsetek organizacji zgłaszających, że AI nie spełniła oczekiwań. To sugeruje, że mimo dużych inwestycji może brakować kompetencji lub strategii koniecznych do skutecznego wdrażania AI oraz że potrzebne może być silniejsze wsparcie zewnętrzne i doradztwo, by osiągnąć sukces.
AI: Co czwarty Polak korzysta z AI, a niemal co dziesiąty robi to codziennie – jak pokazuje raport #RegionyNEXERY2025. Młodsze pokolenia traktują sztuczną inteligencję jako wsparcie w nauce i rozwoju, starsze – jako praktyczne narzędzie do tłumaczeń i pozyskiwania informacji. Popularność AI idzie jednak w parze z obawami – połowa badanych zwraca uwagę na ryzyko naruszenia prywatności, dezinformację i trudność w odróżnianiu treści generowanych przez algorytmy od fake newsów. Szybki internet staje się dziś jednym z kluczowych czynników atrakcyjności regionów i jakości życia mieszkańców – ważniejszym niż dostęp do edukacji czy ochrony zdrowia. Jak pokazuje raport #RegionyNEXERY2025, dla 25% Polaków stabilne łącze jest warunkiem wyboru miejsca zamieszkania, a co trzeci badany nie wyobraża sobie życia w lokalizacji pozbawionej szybkiego internetu. Cyfrowa infrastruktura wpływa nie tylko na komfort życia, ale także na rozwój lokalnych społeczności, gospodarki i atrakcyjność inwestycyjną.
AI: Według danych polskiego ClickMeeting: co 5. Polak z grup od 18 do 27 i od 28 do 44 lat twierdzi, że zetknął się osobiście z sytuacją, w której ktoś stracił pracę na rzecz sztucznej inteligencji; niezależnie od wieku badani czują dużą potrzebę edukacji na temat sztucznej inteligencji, która rośnie wraz z wiekiem – wśród badanych powyżej 60 r.ż. dostrzega ją 3/4 badanych; Polacy liczą na wsparcie w tym zakresie – nawet 46% badanych od 28. do 44. roku życia chętnie wzięłoby udział w szkoleniu lub kursie online na temat AI zapewnionym np. przez pracodawcę. Najniższy poziom zainteresowania wykazują osoby w wieku 60+, jednak nawet w tej grupie ten odsetek wynosi 28%; opinie na temat potencjalnego wpływu rozwoju AI na polski rynek pracy są zróżnicowane – 28,5% badanych uznaje go za szansę dla pracowników, a 23,5% za zagrożenie.
AI: Accordion, firma doradcza specjalizująca się w finansach i technologii, opublikowała badanie o wdrażaniu sztucznej inteligencji w spółkach portfelowych. To szczególnie istotne w kontekście raportu Invest Europe, opublikowanego w lipcu. Wynika z niego, że w 2024 r. aktywa private equity i venture capital w Europie osiągnęły rekordowe 1,25 biliona euro, zarządzane przez ponad 3 tys. firm. To ponad 2,5 razy więcej niż dekadę temu, co dobrze obrazuje tempo rozwoju branży i skalę kapitału, który może być dziś wspierany przez technologie takie jak AI. Największy udział w rynku mają fundusze buyout, przejmujące i rozwijające dojrzałe spółki. Badanie Accordion pokazuje jednak wyraźny rozdźwięk: inwestorzy naciskają na natychmiastowe wdrożenia i coraz głośniej krytykują wolne tempo, podczas gdy CFO wskazują na brak kompetencji technologicznych, trudności w wyborze narzędzi i niepewność co do pierwszych kroków. W efekcie sztuczna inteligencja jawi się dziś w private equity jako jednocześnie ogromna szansa i kość niezgody między inwestorami a zarządami.
IT: We wrześniu br. na portalu justjoin.it zanotowano skokowy wzrost publikacji ogłoszeń na specjalistów AI – 392 pozycje. Wyścig o najlepszych ekspertów prowadzą głównie rekruterzy z branży IT, HR, konsultingu i finansów. Średnie oferowane widełki finansowe wahają się od kilkunastu do nawet 30 tys. zł netto za miesiąc. Na czele zestawienia najbardziej pożądanych specjalizacji są AI Engineer, Machine Learning Engineer i AI Developer. Najwięcej ofert zlokalizowanych jest w Warszawie (30,1%) i Krakowie (17,9%) z opcją pracy hybrydowej lub zdalnej.
AI: Według raportu analitycznego TrustMate.io “Widoczności e-commerce w erze AI” kończy się era polegania na wynikach wyszukiwarek, a jedyną skuteczną taktyką staje się GEO (Generative Engine Optimization). Kluczowym sygnałem dla sztucznej inteligencji i nową walutą zaufania stają się autentyczne, zweryfikowane opinie klientów. To one stanowią dla algorytmów ostateczny dowód realnego “doświadczenia zakupowego” i decydują o widoczności w nowej, syntetycznej rzeczywistości.
Kryptowaluty: Jak wynika z raportu UCE Research i Ari10 pt. “Młodzi Polacy na kryptoparkiecie”, obecnie 37,9% Polaków w wieku 18-25 lat przyznaje, że bezpośrednio zetknęło się już z kryptowalutami. “Taki wynik potwierdza popularność cyfrowych aktywów w tej grupie wiekowej. Młodzi ludzie z definicji są otwarci na nowinki technologiczne i lepiej je rozumieją. Szukają innych aktywów niż te, w które lokują kapitał ich rodzice, czyli np. akcje czy złoto” – powiedział współautor raportu i CEO w Ari10 Mateusz Kara. Z badania wynika też, że 53,9% młodych osób nigdy nie miało do czynienia z kryptowalutami. Z kolei 8,2% uczestników badania nie pamięta, czy zetknęło się z takim aktywem. O zetknięciu się z kryptowalutami częściej mówią mężczyźni niż kobiety (47,5% vs. 30,3%). Ponadto deklarują to przede wszystkim osoby z miesięcznym dochodem netto w przedziale 7000-8999 zł (wśród nich – 58,3%), z wykształceniem zasadniczym zawodowym (47,1%). Dotyczy to w głównej mierze mieszkańców miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności (48,6%).
Elektronika: Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku “Polaków portfel własny: Edukacja w portfelu” wynika, że 83% dzieci w wieku szkolnym posiada własnego smartfona, a kolejne 6% korzysta z urządzenia należącego do rodziców. Ponad połowa rodziców (łącznie 55%) negatywnie ocenia wpływ telefonu na naukę i koncentrację swojego dziecka, a 81% ankietowanych jest optymistycznie nastawione do wprowadzenia zakazu używania smartfonów w szkołach.
Legislacja: Skuteczniejsza walka z nielegalnymi treściami w internecie, zwalczanie dezinformacji, wzmocnienie ochrony użytkowników oraz poprawa nadzoru nad platformami cyfrowymi – to cele nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów. Przepisy mają zapewnić bezpieczniejsze, bardziej przejrzyste środowisko cyfrowe w Polsce oraz dostosować polskie prawo do regulacji UE.
AI: Sztuczna inteligencja jest dziś jednym z najgorętszych tematów w biznesie – firmy inwestują w nią, licząc na wzrost wydajności i bezpieczeństwa. Najnowszy raport State of Application Strategy (SOAS) 2025 przygotowany przez F5 pokazuje jednak, że wiele z tych inwestycji może prowadzić donikąd. Zamiast modernizować fundamenty, organizacje często automatyzują procesy, które same w sobie są już nieefektywne. W efekcie AI przyspiesza procedury, które być może w ogóle nie powinny istnieć.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
QNA Technology: Chce zostać światowym liderem w rozwoju i produkcji nanomateriałów nieorganicznych, poinformował ISBtech prezes Artur Podhorodecki.
Vigo Photonics: Odnotowało 2,66 mln zł skonsolidowanej straty netto w I półroczu 2025 r. wobec 1,45 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
XTPL: Wydłużyło horyzont czasowy na osiągnięcie 100 mln zł sprzedaży komercyjnej z końca 2026 r. do końca 2028 r., poinformował członek zarządu ds. finansowych Jacek Olszański. Spółka prowadzi cztery równoległe procesy, których celem jest zabezpieczenie finansowania na przyszły rok.
XTPL: Odnotowało 12,81 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 10,32 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
IFS Poland & Eastern Europe: Ewa Jodłowska zastępuje Marka Głazowskiego na stanowisku prezesa IFS Poland & Eastern Europe, podała spółka.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody Asbisu za sierpień br. wyniosły ok. 316 mln USD, co oznacza wzrost o ok. 36% r/r, podała spółka.
Twisto: Dołączyło do FinTech Poland – największego w regionie ekosystemu fintech, który skupia ponad 180 podmiotów. Organizacja wspiera rozwój rynku finansowego, integruje fintechy, banki i regulatorów oraz tworzy przestrzeń do wspólnych działań. Twisto wnosi do społeczności perspektywę międzynarodową opartą na doświadczeniach z Polski, Czech i innych rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
Cloud Technologies: Szacunkowa miesięczna dynamika sprzedaży danych do kluczowych klientów za lipiec 2025 roku wynosi 17% w ujęciu rok do roku. “Wzmocnienie międzynarodowego zespołu sprzedaży i inwestycje zrealizowane w tym roku przyniosły zaplanowane przez nas bardzo dobre efekty, co potwierdzają wyniki sprzedaży do kluczowych klientów w ostatnich miesiącach. Za nami bardzo udany pod względem sprzedaży danych kwartał z historycznie rekordowym wynikiem w czerwcu. Biorąc pod uwagę charakterystyczną dla branży reklamy cyfrowej sezonowość w III kwartale roku, także 17-procentowy wzrost w lipcu jest dobrym, potwierdzającym skuteczność naszych działań wynikiem. Wierzymy, że mamy potencjał, by dalej rosnąć organicznie i zwiększać rok do roku dynamikę sprzedaży. Wzrost ten będzie dodatkowo stopniowo napędzany także rosnącym wykorzystaniem przez klientów naszych autorskich, unikalnych narzędzi AI dla marketerów” – powiedział prezes Piotr Prajsnar.
SkillPanel (wcześniej DevSkiller): Rebranding polskiej platformy na SkillPanel dostosowuje markę firmy do jej wizji stania się najbardziej kompleksową platformą, zapewniającą wgląd w kompetencje, analizy i możliwość działania pracowników i całych organizacji. Nowy plan rozwoju technologii SkillPanel obejmuje prognozy oparte na AI, pozwalające przewidywać przyszłe potrzeby kompetencyjne, zaawansowaną analitykę wspierającą planowanie zasobów kadrowych oraz nowe narzędzia pomagające pracownikom w samodzielnym rozwoju kariery.
Revolut: Otworzył swoją nową globalną siedzibę w centrum finansowej dzielnicy Londynu, Canary Wharf. Inwestycja ma ważne znaczenie symboliczne i strategiczne, podkreśla brytyjskie korzenie Revolut i ambicję, by stać się wiodącym na świecie dostawcą usług finansowych. Revolut ogłosił, że osiągnął próg 65 milionów klientów na świecie, z czego 12 milionów w Wielkiej Brytanii (w Polsce 5 milionów klientów). Firma potwierdziła też, że do połowy roku 2027 zamierza obsługiwać 100 milionów klientów. Ponadto, planuje wejść z ofertą na 30 nowych rynków do roku 2030. By zrealizować cele, Revolut zainwestuje w ciągu 5 lat 13 mld USD w globalną ekspansję, co przyczyni się do powstania 10 tys. miejsc pracy.
Defence.Hub (w trakcie zmiany z Klabater): Zawarł umowę inwestycyjną z Rbeco dotyczącą produkcji i sprzedaży półproduktów wykorzystywanych w branży przemysłowej, w tym w sektorze obronnym, podała spółka. Pierwsze transakcje w ramach współpracy planowane są w IV kw. br. Współpraca będzie obejmowała również rynek ukraiński. W ramach umowy inwestycyjnej Defence.Hub udziela pożyczki dla Rbeco o wartości 430 tys. zł. “Jednym z nowych obszarów działalności Defence.Hub ogłoszonym w kierunkach rozwoju jest zabezpieczenie materiałowe podmiotów działających w sektorze obronnym. Dotyczy ono dostaw półproduktów i nowych technologii znajdujących zastosowanie w produkcji materiałów specjalistycznych. Połączenie kompetencji obu firm pozwoli stworzyć silną platformę do rozwoju innowacyjnych produktów dla sektora obronnego. Współpraca łączy zaplecze biznesowe Defence.Hub z doświadczeniem produktowym i technologicznym Rbeco. Ważnym elementem współpracy jest również projekt realizowany przez Rbeco na rynku ukraińskim, które będzie również odbiorcą produktów tworzonych w ramach partnerstwa firm” – czytamy w komunikacie.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
QNA Technology: Postrzega tegoroczny debiut na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) jako punkt wyjścia do ewentualnych dual-listingów na zagranicznych giełdach, poinformował ISBtech prezes Artur Podhorodecki.
Digitree Group i Euvic Performance (EP): Które zawarły porozumienie o przejęciu 100% udziałów w Euvic Digital (ED) przez Digitree Group, chciałyby dokonać tej transakcji do końca tego roku, poinformował doradca zarządu Digitree Group oraz CEO w Euvic Performance Krzysztof Małecki. Przejęcie Euvic Digital to ważny krok dla Digitree Group w realizacji strategii, której celem jest 150 mln zł przychodów w 2027 r.
Digitree Group: Zawarła z Euvic Performance (EP) porozumienie o podstawowych warunkach transakcji (term sheet), na mocy której EP stałoby się właścicielem akcji Digitree Group, zaś Digitree Group zostałaby wyłącznym właścicielem 100% udziałów w Euvic Digital (ED), podała spółka.
Comarch: Obejmuje mniejszościowy pakiet udziałów w spółce T2S, świadczącej usługi wdrożeń dla biznesu. Poinformował, że podpisał dokumentacje objęcia udziałów w spółce, która od 2004 r. współpracuje z Comarch ERP, a od 18 lat jest liderem wdrożeń systemów Comarch. T2S obsługuje obecnie blisko 1300 klientów systemów Comarch ERP XL oraz Comarch ERP Optima.
Vertiv: Dokonał akwizycji belgijskiej firmy Waylay NV, specjalizującej się w tworzeniu platform hiperautomatyzacji oraz oprogramowania wykorzystującego mechanizmy generatywnej sztucznej inteligencji. Transakcja ta stanowi element kontynuowania inwestycji w bazujące na AI rozwiązania monitorowania i sterowania systemami zasilania i chłodzenia. Platforma Waylay umożliwia integrację systemów oraz orkiestrację szerokiej gamy połączonych zasobów, aplikacji korporacyjnych i usług chmurowych.
NVIDIA: Producent układów scalonych planuje zainwestować do 100 mld USD w startup sztucznej inteligencji OpenAI na mocy nowego porozumienia, poinformowały obie firmy. Strategiczne partnerstwo między NVIDIA a OpenAI obejmuje list intencyjny zakładający wdrożenie co najmniej 10 gigawatów systemów NVIDIA na potrzeby infrastruktury AI OpenAI. Tak szerokie wdrożenie jest kluczowe do trenowania i uruchamiania modeli następnej generacji OpenAI, które mają przybliżyć firmę do superinteligencji. Pierwszy etap wdrożenia ma się rozpocząć w II połowie 2026 roku.
sun.store: Internetowa platforma B2B do handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii pozyskała ponad 25 mln zł (6 mln euro) w rundzie seed. Środki pozwolą przyspieszyć realizację misji spółki – zmiany sposobu, w jaki kupowany i sprzedawany jest sprzęt do produkcji i magazynowania czystej energii. Rundzie współprzewodziły fundusze Contrarian Ventures, Market One Capital i Movens Capital.
BTCS: Zawarł z Bioinfo Corporation umowę udostępnienia 115 BTC. Wartość referencyjna wskazana w umowie wynosi 12 937 500 USD. Oddanie aktywa do pełnej dyspozycji BTCS umożliwia aktywną optymalizację wykorzystania (w tym walidację i staking we własnym reżimie zarządzania ryzykiem), a przez to – zgodnie z oceną zarządu – potencjalnie wielokrotnie wyższą rentowność względem modelu czystej delegacji.
yarrl: “Pierwsze półrocze tego roku było bardzo pracowite, co znalazło odzwierciedlenie w uzyskanych wynikach. Dynamika wzrostu przychodów w porównaniu z rokiem ubiegłym osiągnęła rekordowy poziom 50%, przyznam, że znacznie przekraczający nasze wewnętrzne plany w tym zakresie. Jednocześnie w ostatnich dniach podpisaliśmy list intencyjny z UPCOM Holdings otwierający proces uzgodnienia warunków akwizycji tej grupy spółek, a tym samym rozszerzenia działalności yarrl na obszary Grecji, Belgii i Cypru. Oczywiście transakcja M&A wymaga jeszcze solidnego dopracowania, ale wstępne rozmowy napawają nas w tym zakresie optymizmem. Jestem przekonany, że planowana transakcja nie tylko wzbogaci nasze portfolio usługowe, ale także ułatwi rozwój za granicą. Liczymy, że zrealizujemy ją na początku przyszłego roku” – powiedział Sławomir Połukord, prezes yarrl.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Orlen: Podpisał z Pocztą Polską wstępne porozumienie regulujące warunki współpracy obu spółek na rynku komercyjnych przesyłek kurierskich, podała spółka. Zgodnie z porozumieniem, po uzgodnieniu ostatecznych warunków umowy, Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce Orlen Paczka.
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie: Wraz ze Screen Network uruchomiła projekt GPW 24/7, który prezentuje informacje giełdowe na miejskich ekranach Digital Out of Home (DOOH), podała spółka.
Bank Gospodarstwa Krajowego: Podpisał trzy umowy na środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z instrumentu “Pożyczka na cyfryzację”. Ich odbiorcami są Białystok, Lublin oraz Zespół Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu, a łączna wartość pożyczek przekroczyła 65 mln zł, poinformowała wiceprezes Marta Postuła. Środki zostaną przeznaczone na zakup infrastruktury ICT oraz zaawansowanych technologii cyfrowych.
InPost: Najchętniej wybieraną formą dostawy zakupów przez Internet są maszyny Paczkomat InPost, które wybiera ponad 87% ankietowanych, podał InPost, powołując się na dane Gemius za 2025 r. Maszyny InPost są również wskazywane przez 95% badanych jako najbardziej motywujące do zakupów online.
mBank: Zakłada pełne udostępnienie asystenta sztucznej inteligencji (AI) w swojej aplikacji w przyszłym roku, poinformował wiceprezes ds. bankowości detalicznej Krzysztof Bratos.
Synektik i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW): Podpisały list intencyjny w sprawie stworzenia centrum szkoleniowego w obszarze chirurgii robotycznej w Warszawie, podała spółka. W ramach współpracy na terenie kampusu uczelni powstanie ośrodek wyposażony w roboty chirurgiczne, w którym w 2026 r. będą mogły szkolić się polskie i zagraniczne zespoły. Zgodnie z zawartym listem Synektik zakłada, że centrum będzie wyposażone w przynajmniej cztery roboty chirurgiczne oraz inny sprzęt niezbędny do szkolenia.
Polskie ePłatności: Wprowadziły PeP Store, w którym można zarejestrować karty SIM na terminalu, kupić doładowanie, ubezpieczyć telefon na wypadek stłuczenia ekranu, a także nadać paczkę albo zapłacić swoje rachunki. PeP Store, znany wcześniej jako Simapka, obsłużył już ponad 10 milionów klientów i działa w ponad 8,5 tys. sklepów w całym kraju. W samym segmencie rejestracji kart SIM osiągnął imponujący, ponad 30-procentowy udział rynkowy poza kanałami operatorów. 95% użytkowników deklaruje wysoką satysfakcję z korzystania z platformy.
Alsendo oraz Packeta: Rozpoczęły współpracę, dzięki której użytkownicy platformy Apaczka zyskują dostęp do konsumentów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, korzystając z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci doręczeń w regionie.
Bank Pocztowy: Rozszerzył usługę automatycznych płatności za przejazdy autostradami aplikacji mobilnej Pocztowy dostępnej na telefony z systemem Android. Od teraz klienci banku mogą korzystać z Autopay na wielkopolskim odcinku autostrady A2 (Poznań-Konin). Usługa działa w pełni automatycznie – wystarczy, że klient zarejestruje pojazd w aplikacji, wybierze konto bankowe jako metodę płatności, a system rozpozna tablice rejestracyjne przy wjeździe i zjeździe z autostrady. Opłata pobierze się bezpośrednio z rachunku, a fakturę można pobrać z poziomu aplikacji.
Ministerstwo Cyfryzacji: Użytkownicy, którzy składają wniosek o dowód osobisty przez mObywatela, mogą wykonać zdjęcie do dowodu osobistego telefonem. Wprowadzone do aplikacji narzędzie nie tylko pomoże odpowiednio skadrować fotografię, ale też wstępnie ocenić, czy plik spełnia wymagania zdjęcia do dowodu osobistego.
Nordic Air Defence: Rosnące użycie tanich dronów ujawniło istotną dysproporcję kosztową w reagowaniu na incydenty powietrzne – zamiast zwiększać koszty przez uruchamianie samolotów F-16, F-35, konieczne są lokalne, ekonomiczne i skalowalne rozwiązania przeciwdronowe. Szwedzka firma NAD proponuje rozwiązanie 10-krotnie tańsze w produkcji na jednostkę niż część konwencjonalnie używanych systemów. Produkt Kreuger 100 projektowany jest we współpracy z polskimi inżynierami z myślą o produkcji w Polsce i wykorzystaniu lokalnych surowców, podała spółka. “Nie możemy odpowiadać na każdy incydent przy pomocy myśliwców i drogich interceptorów, to nieefektywne i niewspółmierne do skali zagrożeń, które będą się tylko nasilać. Potrzeba warstwowej obrony: systemów takich jak Kreuger 100, które szybko i tanio zabezpieczą infrastrukturę krytyczną i pozostawią zasoby lotnicze do neutralizacji najbardziej niebezpiecznych celów. Kreuger 100 będzie nawet dziesięciokrotnie tańszy w produkcji niż część konwencjonalnych technologii używanych do zwalczania dronów, takich jak interceptory czy rakiety. Zakwestionowaliśmy status quo i opracowaliśmy produkt, który usuwa znaczną część sprzętu dotąd uważanego za niezbędny, zastępując go rozwiązaniami programistycznymi – to radykalnie obniża koszt jednostkowy. Co więcej, dotąd systemy przeciwdronowe wymagały rozległego szkolenia; Kreuger 100 zaprojektowaliśmy tak, by był niezwykle prosty w obsłudze, minimalizując potrzeby szkoleniowe i skracając czas gotowości operacyjnej” – powiedział prezes Karl Rosander, cytowany w komunikacie.
EZVIZ: Rozszerza swoją Zieloną Inicjatywę, ogłaszając globalne partnerstwo z Plastic Bank – międzynarodową platformą, której misją jest zatrzymywanie plastiku, zanim trafi do oceanów. Nawiązując do zobowiązań podjętych w ramach Światowego Dnia Środowiska, marka kontynuuje kampanię “Together for Change, Bottle by Bottle” („Razem ku zmianie, butelka po butelce”), łącząc długoterminowe cele środowiskowe z natychmiastowymi działaniami na rzecz ochrony planety i promowania proekologicznych postaw na każdym etapie cyklu życia produktów.
SIM Factor: Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO zaprezentuje nowe oprogramowanie do wizualizacji 3D zapewniające jeszcze bardziej realistyczne odwzorowanie tras w symulatorach i zwiększające możliwą do symulowania prędkość pociągu powyżej 250 km/h, a docelowo do 300-400 km/h.
Asynchronics: Polski startup zdobył wraz z francuskim Infinite Orbits kontrakt Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w ramach prestiżowego programu RPA. Wartość projektu wynosi 450 tys. euro, a jego celem jest stworzenie cyfrowego bliźniaka satelity serwisowego – technologii, która umożliwi bezpieczne testowanie oprogramowania i szkolenie operatorów misji na orbicie.
Kraken: Pakiety to nowa funkcja na platformie, która pozwala za pomocą zaledwie kilku kliknięć kupić zdywersyfikowane portfele kryptowalut, bez konieczności zarządzania wieloma transakcjami.
Workday: Korporacyjna platforma AI do zarządzania ludźmi, finansami i agentami ogłosiła nawiązanie z firmą Microsoft współpracy, która ułatwi organizacjom bezpieczne zarządzanie swoimi pracownikami oraz agentową sztuczną inteligencją na różnych platformach. Klienci budujący agentów AI przy użyciu Microsoft Azure AI Foundry i Copilot Studio będą mogli z łatwością rejestrować i zarządzać nimi w ramach platformy Workday Agent System of Record (ASOR). Integracja rozwiązań Workday ASOR i Microsoft Entra Agent ID zapewni każdemu agentowi AI zbudowanemu na dedykowanych do tego platformach Microsoft zweryfikowaną tożsamość oraz kontekst biznesowy umożliwiający bezpieczne i skuteczne działanie w ramach organizacji. Nowa integracja rozwiązań Workday Agent System of Record oraz Microsoft Entra Agent ID pozwoli wynieść na wyższy poziom współpracę na linii człowiek-agent. Partnerstwo to zapewni firmom kontekst biznesowy do efektywnego zarządzania flotą agentów AI i odblokowania realnych korzyści z wykorzystania sztucznej inteligencji.
OVHcloud: Wdraża rozwiązania oparte na technologii kwantowej do zabezpieczania certyfikatów SSL. Firma opracowała nowy proces generowania certyfikatów, w którym kluczową rolę odgrywają nieprzewidywalne liczby losowe tworzone z wykorzystaniem potencjału obliczeń kwantowych. “Wykorzystanie obliczeń kwantowych do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa certyfikatów szyfrujących to przełom na skalę światową. Dzięki tej technologii nie tylko wyprzedzamy nadchodzące zagrożenia, ale i realizujemy naszą wizję innowacji – innowacji dla wolności (Innovation for Freedom)” – powiedział Julien Levrard, CISO w OVHcloud.
Logitech: Wprowadza na rynek klawiatury bezprzewodowe Signature Slim Solar+ K980 oraz Signature Slim Solar+ K980 for Business, które zasilane są dowolnym źródłem światła – słonecznym lub sztucznym – bez konieczności podłączania kabli i tradycyjnego ładowania.
NCC: Wdrożył platformę 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes w chmurze i rozszerzył jej wykorzystanie na inne ośrodki innowacji wchodzące w skład brytyjskiej sieci High Value Manufacturing Catapult. NCC chciał odpowiadać na wymagania swoich klientów przemysłowych i produkcyjnych szybciej i z większą elastycznością. Firmie zależało również na ułatwieniu wspólnych prac ośrodków swojej sieci nad rozwijaniem, skalowaniem i wdrażaniem nowych technologii.
Snowflake: We współpracy z partnerami branżowymi i dostawcami ekosystemów, takimi jak Salesforce, BlackRock, dbt Labs i RelationalAI, powołuje nową inicjatywę open source, Open Semantic Interchange (OSI). Inicjatywa OSI ma na celu stworzenie uniwersalnych ram semantycznych, które pozwolą firmom ujednolicić rozproszone dane w oparciu o otwartą, neutralną względem dostawców specyfikację.
Eversis: Firma technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu oprogramowania na zamówienie podpisała czteroletni kontrakt z Urzędem m.st. Warszawy. Umowa obejmuje utrzymanie, rozwój i hosting kluczowych platform internetowych stolicy – w tym oficjalnego portalu miasta oraz Biuletynu Informacji Publicznej. W 2024 roku serwisy miejskie odwiedzono niemal 20 mln razy, a dzięki nowej umowie Eversis zapewni ich dalszy rozwój, bezpieczeństwo i dostępność dla mieszkańców.
Vasco Electronics: Vasco Translator Q1 to najnowszy flagowiec, który zmienia reguły gry w komunikacji. Oferuje błyskawiczne tłumaczenia w 86 językach i ponad 100 w przypadku tekstu i zdjęć, a dzięki funkcji Vasco My Voice każde tłumaczenie brzmi tak, jakby wypowiedział je właściciel urządzenia. To także pierwszy tłumacz, który działa w czasie rzeczywistym podczas rozmów telefonicznych w 54 językach.
Meta Platforms: Wprowadza funkcję tłumaczenia w komunikatorze WhatsApp, aby ułatwić rozmowy ponad 3 mld użytkowników.
AWS, SAP: Ogłosiły nową współpracę w obszarze chmury suwerennej. Współpraca opiera się na wieloletnim partnerstwie obu firm oraz kompleksowym nowym podejściu SAP do suwerenności cyfrowej i innowacji w zakresie AI. Partnerstwo skupi się na połączeniu tych możliwości oraz dogłębnej wiedzy SAP o przedsiębiorstwach z infrastrukturą i doświadczeniem operacyjnym AWS, aby sprostać zmieniającym się potrzebom klientów w zakresie suwerenności cyfrowej w Europie.
Schneider Electric: Ogłosił nowe projekty referencyjne opracowane wspólnie z NVIDIA, które znacząco skracają czas wdrożenia i wspierają operatorów w adaptacji infrastruktury, gotowej na wyzwania sztucznej inteligencji.
Hitachi Rail: Nawiązał współpracę z Track Tec obejmującą stworzenie inteligentnego systemu rozjazdowego. Rozwiązanie pod nazwą Smart Turnout Powered by Track Tec & Hitachi Rail łączy w sobie rozjazd, zintegrowanego z systemem CMS (Condition Monitoring System) od Track Tec oraz napędami zwrotnicowymi od Hitachi Rail, umożliwiającymi komunikację protokołem EULYNX.
Webfleet: Rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą ogłosiło nową integrację z RIO – spółką siostrzaną MAN. To pierwsze włączenie ciężarówek i autobusów do programu Webfleet OEM.connect, który rozszerza funkcjonalność na pojazdy ciężkie i umożliwia flotom korzystanie z łączności bez dodatkowego sprzętu. Dzięki tej współpracy pojazdy MAN wyposażone fabrycznie w telematykę mogą łączyć się bezpośrednio z platformą Webfleet za pośrednictwem RIO.
Cisco: Ogłosiło wprowadzenie portfolio Sovereign Critical Infrastructure, stworzonego z myślą o europejskich organizacjach poszukujących większej autonomii i kontroli nad swoją infrastrukturą cyfrową i danymi. Nowa, konfigurowalna oferta umożliwia pełne dostosowanie do wymagań klientów i może działać w ich własnych, odizolowanych (air-gapped) środowiskach lokalnych. Portfolio obejmuje kluczowe linie produktów Cisco – od routingu, przełączników i rozwiązań bezprzewodowych, po narzędzia do współpracy i wybrane urządzenia końcowe, uzupełnione o rozwiązania bezpieczeństwa i obserwowalności Cisco oraz Splunk. Dzięki temu sektor publiczny zyskuje gwarancję, że systemy krytyczne dla funkcjonowania państwa pozostają pod pełną kontrolą, banki, placówki opieki zdrowotnej i inne sektory regulowane otrzymują nowe możliwości w zakresie zapewnienia suwerenności i zgodności z przepisami, firmy rozwijające sztuczną inteligencję mogą budować w Europie centra danych, które staną się fundamentem Sovereign AI.
4cv Mobile: Wprowadza do Polski Bemi Exo – jeden z pierwszych smartwatchy z budżetowej półki cenowej, który pozwala na prowadzenie rozmów bez konieczności posiadania karty SIM, dzięki Bluetooth 5.0.
HSBC: Ogłosił pierwsze na świecie znane empiryczne dowody potencjalnej wartości obecnych komputerów kwantowych w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów związanych z algorytmicznym obrotem obligacjami. We współpracy z zespołem IBM HSBC wykorzystał podejście łączące zasoby obliczeniowe komputerów kwantowych i klasycznych, co pozwoliło osiągnąć nawet 34-proc. poprawę w przewidywaniu prawdopodobieństwa realizacji transakcji po zaoferowanej cenie – w porównaniu z powszechnie stosowanymi w branży klasycznymi technikami.
Snowflake: Zaprezentowało Snowflake for Startups podczas oficjalnego otwarcia swojego Silicon Valley AI (SVAI) Hub. Nowa inicjatywa ma wspierać startupy w tworzeniu i skalowaniu rozwiązań AI klasy biznesowej w Snowflake AI Data Cloud. Program zapewnia dostęp do nowych funkcji produktowych, strategicznych partnerstw z kluczowymi funduszami venture capital oraz możliwości współpracy w przestrzeniach coworkingowych. Startupy mogą łatwiej tworzyć i skalować swoje aplikacje i agentów AI. Otrzymują dedykowany dostęp do mocy obliczeniowej w ramach bezpiecznego środowiska Snowflake, z pełną swobodą wyboru spośród wielu wiodących modeli najnowszej generacji.
Redge Technologies: Najnowsze partnerstwo z firmą Adspective wprowadzi innowacyjne rozwiązania AI do produktu Redge Media.
Qualcomm: Ogłosił dwie premiery, które wyznaczają nowe kierunki rozwoju technologii mobilnych i komputerowych. Pierwsza z nich to Snapdragon 8 Gen 5 – najszybszy na świecie mobilny procesor typu systemonachip. Powstał z myślą o maksymalnej wydajności, oszczędnym gospodarowaniu energią oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji bezpośrednio w urządzeniu. Drugą nowością są procesory Snapdragon X2 Elite Extreme i Snapdragon X2 Elite – najnowsze flagowe procesory z serii Snapdragon X, stworzone dla komputerów z systemem Windows. Łączą wyjątkową moc obliczeniową, nawet kilkudniowy czas pracy na baterii i przełomowe funkcje AI. To obecnie najszybsze i najbardziej energooszczędne procesory w swojej klasie.
SentiOne: Rozpoczął współpracę z kolektywem badawczym Res Futura. Partnerstwo analityczno-technologiczne ma na celu promowanie kontekstowej analizy jakościowej prowadzonej przez ekspertów Res Futura z zaawansowaną technologią sztucznej inteligencji i automatycznej analizy danych z monitoringu internetu dostarczaną przez SentiOne. W ramach współpracy co miesiąc będą powstawały raporty prezentujące najważniejsze i najgłośniejsze tematy obecne w mediach.
Jabra: Ogłosiła pierwszą w branży współpracę z norweską firmą Huddly, zajmującą się technologią wideo. Dzięki uzupełniającym się portfolio produktów obie skandynawskie marki będą współpracować nad wprowadzeniem na rynek zintegrowanego rozwiązania, zaprojektowanego z myślą o kluczowych wyzwaniach związanych z dużymi salami konferencyjnymi, szczególnie w systemach opartych na Android. Współpraca ta umożliwi szybsze wprowadzenie produktu na rynek, pomagając klientom uzyskać dostęp do kompletnych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o odpowiedzi o współczesne wyzwania.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)