Poczta Polska ma porozumienie z PSNM ws. stworzenia strategii mobilności

Warszawa, 23.09.2025 (ISBnews) – Poczta Polska zawarła porozumienie z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności (PSNM), którego efektem ma być audyt wyzwań i możliwości oraz stworzenie strategii w zakresie nowej mobilności, następnie testowanie najlepszych rozwiązań, modernizacja floty pojazdów i budowa infrastruktury, podała spółka.

Porozumienie podpisano podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.

“Transformacja floty jest konieczna, to element szerszego planu transformacji Poczty Polskiej. Jesteśmy firmą logistyczną, gdzie mobilność jest wszystkim. […] Największe wyzwanie jest w skali. Poczta Polska to ogromna organizacja i nie możemy sobie pozwolić na błędy przy takiej skali działalności. Mamy 7 200 pojazdów i wydajemy ponad 1 mld zł na transport – to jest druga pozycja pod względem wielkości na liście wydatków. Nowa mobilność jest dla nas ważna, bo jesteśmy firmą logistyczną i taką zostaniemy. Jesteśmy otwarci, możemy testować różne rozwiązania, nie tylko elektromobilność. I tu rola stowarzyszenia, które będzie nas wspierać merytorycznie” – powiedział prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz, cytowany w komunikacie.

“Poczta Polska ma przed sobą wiele wyzwań, ale też potencjał, by stać się liderem w dziedzinie nowej mobilności. Na początku chcemy zbadać, jakie są rzeczywiste potrzeby i możliwości, potem przetestujemy uzgodnione rozwiązania, a gdy będziemy pewni, że to te właściwe, będziemy rekomendować, by zostały wprowadzone w całej organizacji” – dodał prezes PSNM Maciej Mazur.

Główny cel współpracy to transformacja spółki w kierunku zrównoważonego, nowoczesnego i zeroemisyjnego transportu. Zajmie się tym pełnomocnik Poczty Polskiej ds. nowej mobilności, którym został Mariusz Gawlik.

Współpraca obejmie kilka kluczowych obszarów:

– strategia nowej mobilności – przygotowanie i wdrożenie planu dopasowanego do realnych potrzeb operacyjnych;
– analizy i wydarzenia branżowe – wspólne działania eksperckie;
– modernizacja floty i innowacyjne formy transportu – uwzględniające różne formy mobilności, a także automatyzację, technologie bezzałogowe i współdzielenie;
– infrastruktura ładowania – rozwój przy placówkach i punktach logistycznych;
– promocja marki – budowa wizerunku Poczty jako lidera zielonego transportu, wymieniono.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Poczta Polska posiada ok. 7,5 tys. placówek, filii i agencji pocztowych. Jest jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych oraz narodowym operatorem pocztowym.

(ISBnews)