Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

Warszawa, 23.05.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 19-23maja.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Ceny skupu podstawowych produktów rolnych: Wzrosły o 12,5% r/r oraz wzrosły o 2,2% m/m w kwietniu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W kwietniu 2025 r. w stosunku do marca 2025 r. wzrosły ceny skupu wszystkich podstawowych produktów rolnych z wyjątkiem żywca wołowego i mleka, podał GUS.

Globalne zbiory zbóż: W sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 310 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W kwietniu IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 303 mln ton. Projekcja IGC na sezon 2025/2026 mówi o zbiorach rzędu 2 375 mln ton. Prognozowane zapasy na koniec sezonu 2024/2025 są szacowane na poziomie 581 mln ton (wobec 580 mln ton w kwietniowych prognozach), a konsumpcja na poziomie 2 334 mln ton (2 328  mln ton w kwietniu), podano.

Hodowla zwierząt: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) ogłosiła pierwszy nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, dla interwencji I.10.15 “Inwestycje poprawiające dobrostan bydła i świń”. Wnioski będą przyjmowane od 30 maja do 25 czerwca 2025 r. Celem interwencji jest udzielenie rolnikom wsparcia na realizację inwestycji wykraczających poza minimalne normy wynikające z powszechnie obowiązującego prawa, w zakresie dobrostanu zwierząt. W przypadku tej interwencji rolnicy mogą ubiegać się o zaliczki. Pomoc będzie przyznawana rolnikom na operacje o planowanej wysokości kosztów kwalifikowalnych powyżej 20 tys. zł. Maksymalna wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć 150 tys. zł, a intensywność pomocy wyniesie do 65% kosztów kwalifikowalnych operacji.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Koszyk zakupowy: Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,19 zł, czyli o 1,33% i wyniosła 319,02 zł w kwietniu br., wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny były niższe niż w marcu br. Najtańsze zakupy spożywcze można było zrobić w Auchan, natomiast na czele najdroższych sieci znalazł się POLOmarket. 

Nastroje konsumentów: We wzrost swojej siły nabywczej w 2025 roku względem ub.r. wierzy 46,7% Polaków, ale nadal zamierza oszczędzać, natomiast 35,4% konsumentów w Polsce nie wierzy, że ich sytuacja się poprawi, wynika z raportu UCE Research i Shopfully (dawniej Grupa Offerista).

Zwyczaje zakupowe: 60% Polaków co roku przygotowuje upominki z okazji Dnia Dziecka, wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo. Najczęściej są to zabawki, słodycze, książki, ubrania, a także gotówka. Na tę ostatnią postawi 42% badanych. Chociaż większość Polaków nie planuje szaleństw, blisko połowa kupujących deklaruje budżet w przedziale 101-200 zł. Co trzeci rodzic wyda więcej niż w poprzednich latach – głównie z powodu rosnących cen, ale także chęci zakupu lepszej jakości prezentów.

Perspektywy branży handlowej: O nowych inwestycjach myśli 8% zapytanych przedsiębiorstwa z branży handlowej, a  72% podobny poziom co kwartał wcześniej, wynika z Barometru EFL na II kwartał br. Z kolei spadek sprzedaży prognozuje 23% firm, zaś jej spadek 5%. Subindeks dla sektora handlu wyniósł 47,9 pkt, co oznacza spadek 1,2 pkt więcej kw./kw. Wskaźnik dla firm handlowych znajduje się poniżej progu ograniczonego rozwoju (wynoszącego 50 pkt) już od początku 2022 roku. W takiej sytuacji nie była dotąd żadna inna badana branża, podano.

E-commerce: Odsetek Polaków, którzy kupili online ponad 10 produktów w ciągu ostatnich trzech miesięcy wynosi 27%, zaś tych, którzy zadeklarowali, że w ostatnich trzech miesiącach nie zrobiło żadnych zakupów online wyniósł 3%, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie platformy e-commerce AliExpress. Zakupy przez internet odpowiadają za 48% wszystkich transakcji zakupowych (wobec 52% w sprzedaży stacjonarnej).

Akcje rabatowe: W I kw. br. w gazetkach sieci handlowych było o 11,7% więcej promocji niż rok wcześniej, wynika z raportu raport Hiper-Com Poland, Grupy BLIX i UCE Research. W analogicznym okresie ub.r. zanotowano wzrost o 1,5% r/r w porównaniu do I kw. 2023 roku. Ostatnio najbardziej zwiększyły liczbę promocji sieci cash&carry – o 26,7% r/r. W czołówce znalazły się też dyskonty i sklepy convenience ze wzrostami r/r odpowiednio o 20,3% i 18,1%. Z kolei największe spadki zanotowały drogerie i apteki – o 13,3%, a także sklepy z RTV i AGD – o 11,8% r/r.

ROZWÓJ BIZNESU

IMC: Zdecydowało o wypłacie zaliczkowej dywidendy w wysokości 0,63 euro na akcję, podała spółka. Dzień ustalenia praw do dywidendy to 29 maja, a dzień płatności – 5 czerwca br.

Sfinks Polska: Odnotował 2 mln zł jednostkowej straty netto w I kw. 2025 r. (wobec 0,2 mln zł zysku w I kw. 2024 r.)., podała spółka, prezentując wstępne dane. Przychody wyniosły 12,8 mln zł (20,9 mln zł w I kw. 2024 r.) Zysk EBIT wyniósł 0,1 mln zł (3,4 mln zł w I kw. 2024 r.). Sprzedaż gastronomiczna zrealizowana przez sieci zarządzane przez spółkę wyniosła 50,3 mln zł w I kw. 2025 r. i była wyższa o 6% r/r, podano.

Pepees: Odnotował 0,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 4,05 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 3,6 mln zł wobec 2,38 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 72,15 mln zł wobec 52,43 mln zł rok wcześniej.

Allegro: Spodziewa się lepszych marż w II kw. br. i liczy na ograniczenie strat segmentu MALL, który powinien zacząć pozytywnie kontrybuować do wyników grupy w 2026 r., poinformował CFO Allegro Jonathan Eastick.

Pepco Group: Czuje się “bardzo dobrze” przygotowana, aby działać i obsługiwać klientów w niepewnych czasach, poinformował CEO Stephen Borchert. W ocenie Grupy, wszystkie kraje, w których działa, osiągają dobre wyniki i mają szansę na dobre wyniki w przyszłości.

Pepco Group: Ocenia, że “robi postępy” odnośnie procesu sprzedaży sieci Poundland i liczy na wyjście z tej inwestycji do końca roku obrotowego 2025 (kończącego się 30 września 2025), poinformował CEO Stephen Borchert.

Allegro: Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła o prawie 20% r/r do 2,8 mld zł w I kwartale 2025 r., finansując w tym czasie prawie 17% GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro), podało Allegro.

Allegro: Po publikacji wyników za I kw. br. Allegro utrzymało swoje całoroczne oczekiwania bez zmian, podała spółka. W przypadku Polski wzrost GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro) oczekiwany jest w przedziale 9-11% w tym roku przy wzroście przychodów o 14-17%, a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12%.

Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy Allegro dla działalności w Polsce wyniosła 859,4 mln zł (wzrost o 4,8% r/r) w I kw. 2025 r., podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, w Polsce wzrosła w tym okresie o 8,9% r/r do 14 778,7 mln zł. 

Grupa Maspex: Chce nabyć akcje rumuńskiego producenta wina Purcari Wineries w drodze publicznej oferty przejęcia, podał Maspex. Grupa złożyła dokumentację do Rumuńskiej Komisji Nadzoru Finansowego (FSA) i oczekuje na zatwierdzenie oferty przez FSA, aby móc przejść do kolejnych etapów procesu. Zgodnie z raportem rocznym za 2024 rok, Purcari zarządza ponad 2 000 hektarów winnic i prowadzi sześć winiarni w Mołdawii, Rumunii i Bułgarii: Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar, Domeniile Cuza oraz Angel’s Estate, podano.

Makarony Polskie: Odnotowały 7,62 mln zł zysku netto skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 9,46 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk z działalności kontynuowanej wyniósł 9,17 mln zł wobec 12,05 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 13,1 mln zł wobec 15,74 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży sięgnęły 75,74 mln zł wobec 81,31 mln zł rok wcześniej.

Gobarto: Odnotowało 3,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 22,43 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 3,47 mln zł wobec 30,12 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA wyniosła 19,25 mln zł i była o 56,6 % niższa r/r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 908,87 mln zł wobec 885,35 mln zł rok wcześniej.

Answear.com: Odnotował 3,66 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2025 r. wobec 4,29 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 3,96 mln zł wobec 1,71 mln zł strata rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 352,54 mln zł wobec 288,51 mln zł rok wcześniej.

Shoper: Odnotował 9,84 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom podmiotu dominującego w I kw. 2025 wobec 7,76 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 12,53 mln zł wobec 9,95 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 17,38 mln zł wobec 13,73 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął odpowiednio: 18,53 mln zł wobec 14,93 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 51,73 mln zł wobec 44,19 mln zł rok wcześniej.

Pepco Group: Marka Pepco powinna w roku obrotowym 2025 osiągnąć wzrost przychodów i EBITDA zgodny z zapowiedziami wysokiego, jednocyfrowego wzrostu; natomiast perspektywy na bieżący rok obrotowy dla Poundland są słabsze niż wcześniej przewidywano, ocenia Pepco Group.

Pepco Group: Odnotowała 460 mln euro bazowej EBITDA (MSSF 16) w I poł. roku obrotowego 2025 (październik 2024 – marzec 2025), co oznacza spadek o 5,9% przy stałym kursie walutowym (i spadek raportowanej wartości o 5,5% r/r), podała spółka.

Miraculum: Liczy na wzrost eksportu o 40% r/r w 2025 r., na odbudowanie trwałej sprzedaży do sieci detalicznych i drogeryjnych oraz rozszerzenie sieci dystrybucji, poinformował członek zarządu i główny akcjonariusz Marek Kamola. Zaowocuje to powtarzalnymi przychodami i trwałą odbudową rentowności. Spółka jest też optymistycznie nastawiona do wyników II kwartału br.  

Grupa Empik: Odnotowała 4,2 mld zł łącznej wartości sprzedaży (GMV) w 2024 r., co oznacza wzrost o ok. 15% r/r. Zysk EBITDA wzrósł w ub.r. o ponad 25% do 311 mln zł, podała spółka. Celem na 2025 r. jest dalsza poprawa rentowności i dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

IMC: Sfinalizowała prace związane z siewem upraw jarych we wszystkich gospodarstwach należących do Grupy i zasiała 24,8 tys. ha słonecznika oraz 65,1 tys. ha kukurydzy, podała spółka. Uprawy zajmują zbliżoną powierzchnię do wartości z ub.r. – 65,7 tys. ha kukurydza i 24,3 tys. ha słonecznik.

Mex Polska: Akcjonariusze Mex Polska podjęli uchwałę o powołaniu nowej rady nadzorczej spółki, w skład której weszli nowi członkowie z rekomendacji akcjonariuszy mniejszościowych, podała spółka. W wyniku głosowania do rady wybrano sześć osób, z czego trzy osoby, tj. Dawid Sukacz, Wiesław Likus i Maciej Matusiak reprezentują udziałowców mniejszościowych, a pozostali członkowie to: Barbara Agier, Barbara Osojca oraz Hieronim Wójcik, podano.

Grupa InPost: Uruchomiła 1 000 urządzeń Paczkomat przy sklepach sieci handlowej Tesco w Wielkiej Brytanii, podała spółka. W efekcie InPost ma w tym kraju ponad 12 800 punktów OOH, w tym ponad 10 000 urządzeń Paczkomat. Urządzenia znajdują się zarówno w dużych supermarketach (Tesco Extra, Tesco Superstore), jak i w sklepach convenience (Tesco ESSO, Tesco Express), a także na stacjach benzynowych Tesco, wymieniono.

ZEME: Do spółki ZEME – obsługującej w zakresie gospodarki odpadowej przemysł i sieci handlowe – dołączają dwaj menedżerowie: Sławomir Nitek, były dyrektor generalny Action Polska, oraz Matthew Lythgoe, były CFO Grupy Pepco, podała firma. Zdecydowali się oni wesprzeć ZEME od strony doradczej oraz kapitałowej, dołączając do grona inwestorów spółki.

Grupa Tarczyński: Walne zgromadzenie Grupy Tarczyński, zwołane na 12 czerwca, zdecyduje o emisji nie więcej niż 2 mln akcji zwykłych serii G, podała spółka. Pozyskany w drodze emisji akcji kapitał firma zamierza przeznaczyć na rozbudowę mocy produkcyjnych kabanosa, a także realizację projektów innowacyjnych.

Unilever: Zakończyła się kluczowa inwestycja w bydgoskiej fabryce Unilever – jednego z najbardziej kompleksowych zakładów firmy na świecie. Projekt o wartości ponad 150 mln zł objął budowę w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania oraz uruchomienie dwóch nowych linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie. Uroczyste otwarcie inwestycji odbyło się 21 maja.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Biedronka: Prawie 85 tysięcy pracowników sieci to 4 pokolenia, 43 różne narodowości, ponad 2000 osób z niepełnosprawnościami, z czego połowa to osoby pracujące na funkcjonującym od 2024 r. stanowisku asystenta kas samoobsługowych. Największy pracodawca w Polsce jest sygnatariuszem Karty Różnorodności.

Allegro: Wprowadziło nowości w programie Allegro Smart! takie jak nielimitowane dostawy i darmowe zwroty, a także wyzwania. W ramach programu Smart! Monety platforma udostępniła personalizowane wyzwania, które każdy ze smartowiczów znajdzie w specjalnej zakładce. Łącznie Allegro udostępniło blisko 40 mln takich wyzwań – pomogą one użytkownikom Allegro Smart! odkrywać możliwości i kategorie na platformie. 19 maja wystartowała też kampania Allegro Smart! “Jak Allegro Smart!, to więcej korzyści”, która przedstawia nowości w programie.

dm: 22 maja największa drogeria w Europie otworzyła piąty sklep w Warszawie, tym razem w Galerii Młociny przy ul. Zgrupowania AK Kampinos 15. Jest to 58. drogeria dm w Polsce.

Shoper, PragmaGo: W ramach współpracy z PragmaGo, Shoper udostepnił PragmaPay – szybkie płatności odroczone i ratalne online. PragmaPay to BNPL (Buy Now, Pay Later), stworzone z myślą o mikro, małych i średnich firmach, z odroczeniem płatności o 14, 30 lub 60 dni lub rozłożeniem jej na 3, 6, 9 lub 12 rat; limit finansowania wynosi do 50 000 zł.

Kaufland: Uruchomił własny, wirtualny świat w grze “Minecraft”, łącząc rozrywkę i zakupy w nowatorski sposób. Projekt skierowany m.in. do pokolenia Z stanowi element strategii obecności marki w przestrzeni gamingowej.

Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews)