Warszawa, 16.05.2025 (ISBnews) – Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 55% r/r do 21 639 pojazdów w okresie styczeń-kwiecień 2025 r., wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w I-IV br. 9 811 szt. i wzrosła o 38,5% r/r, a hybryd plug-in – 11 828 szt., co oznacza wzrost o 72,7% r/r.
Według danych z końca kwietnia 2025 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 90 817 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 10 557 szt., czyli o 36% więcej r/r, podano.
“Pod koniec kwietnia 2025 r. po polskich drogach jeździły 164 074 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 81 997 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 82 077 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 851 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia składała się z 24 605 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 071 602 szt.” – czytamy w komunikacie.
Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 543 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1450 szt., zaś wodorowe – 93 szt.).
Pod koniec kwietnia 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9 524 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. 32% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, podano także.
“W ubiegłym tygodniu w Parlamencie Europejskim przegłosowano zmianę sposobu realizacji celu redukcji emisji, który wynika z unijnego rozporządzenia 2019/631. Tym samym koncerny motoryzacyjne w latach 2025-2027 zyskały większą swobodę co do terminu wypełnienia wspomnianych obowiązków. Jak wpłynie to polski rynek elektromobilności? Nowelizacja regulacji unijnych na pewno nie odwróci odnotowywanego od początku roku trendu wzrostowego. W najnowszym wydaniu raportu PSNM „Polish EV Outlook” oceniamy, że liczba rejestracji nowych BEV w latach 2025 i 2026 może być nieznacznie niższa względem wcześniej prognozowanych wolumenów, ale mimo to wynik sprzedaży na rynku osobowych „elektryków” na koniec b.r. powinien być o ok. 40% lepszy niż w roku ubiegłym” – powiedział dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski, cytowany w komunikacie.
“Pierwsze cztery miesiące roku pokazały, że dopłaty są kluczowe dla popytu na nowe samochody elektryczne. Uruchomienie programu NaszEauto, mimo, że dotyczy tylko osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, spowodowało, że wyniki rejestracji są znacznie lepsze niż w poprzednich miesiącach. Chyba najbardziej spektakularnym przykładem europejskim jest wzrost rejestracji BEV w Danii, gdzie rząd zwolnił nabywców pojazdów elektrycznych z bardzo wysokiego – wynoszącego ponad 150% wartości pojazdu – podatku, co ma miejsce w przypadku samochodów spalinowych. Ta decyzja spowodowała natychmiastowy i skokowy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych. Oba przykłady pokazują, że niezbędne jest wsparcie przez rządy zakupów pojazdów zeroemisyjnych. Liczymy, że w połowie roku nastąpi weryfikacja programu NaszEauto i do grona beneficjentów dołączą nabywcy samochodów dostawczych i mamy nadzieję, że również firmy” – dodał prezes PZPM Jakub Faryś.
PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
(ISBnews)