Warszawa, 29.04.2025 (ISBnews) – Enter Air odnotował 65,57 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 196,44 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 554,7 mln zł EBITDA (+32,1% r/r) oraz 129,3 mln zł zysku netto (+82,4% r/r).
Zysk operacyjny wyniósł 260,74 mln zł wobec 166,16 mln zł zysku rok wcześniej.
“W analizowanym okresie Enter Air miał 260,7 mln zł zysku operacyjnego, co oznacza wzrost o 57%, a EBITDA Grupy była niższa 10% i wyniosła 491,1 mln zł. Grupa miała 65,6 mln zł zysku netto, który był niższy o 66,6% wobec 196,4 mln zł w 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i niemające wpływu na realny wynik. W 2024 r. różnice kursowe wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły -63,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -189,2 mln zł (w 2023 r. różnice kursowe wynosiły +125,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 554,7 mln zł EBITDA (+32,1% r/r) oraz 129,3 mln zł zysku netto (+82,4% r/r)” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 926,3 mln zł w 2024 r. wobec 2 625,94 mln zł rok wcześniej.
“Przychody Enter Air w 2024 r. wyniosły 2 926,3 mln zł, co oznacza ponad 11% wzrost w porównaniu do 2023 r. Wzrost przychodów w 2024 r. związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy. Liczba wykonanych operacji lotniczych w minionym roku zwiększyła się r/r o około 10%. W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć nowych maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 (SP-EXG, SP-EXH, SP-EXI, SP-EXK). Flota Enter Air to obecnie 30 samolotów, a mimo bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku samolotów, objawiającej się opóźnieniami dostaw od producentów oraz brakiem samolotów używanych, Enter Air zdołał na korzystnych warunkach pozyskać 3 kolejne maszyny typu B737-800, które wejdą do eksploatacji w I poł. 2025 r. W III kw. 2025 r. oczekiwana jest też dostawa jednego B737 MAX 8 prosto od producenta. Przewoźnik planuje pod koniec 2025 r. oraz w 2026 r. odebrać 4 nowe samoloty B737 MAX 8. W ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także 4 samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines oraz 4 samoloty Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia z TUI, którego działalność polega na wynajmie samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych” – czytamy dalej.
Enter Air podpisał już wszystkie kluczowe umowy na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 z partnerami na polskim rynku turystycznym: z TUI Poland – 230 mln USD (ok. 932,9 mln zł), Coral Travel Poland – 137 mln USD (ok. 564,6 mln zł), z Rainbow Tours – 93,2 mln USD (366,3 mln zł) oraz z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Łączna wartość podpisanych umów to ok. 2,2 mld zł, przypomniano także.
“Rynek turystyczny w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym, ale głównie dzięki fali wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80. oraz relatywnie bardzo dobrym stanem zamożności klasy średniej. Jesteśmy liderem na rynku polskim, ale także silnym graczem na rynkach zagranicznych, co roku obserwujemy coraz większy popyt ze strony klientów Europy Zachodniej, poprawia się także struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a ceny pobytów niższe. Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym oraz umocnieniu naszej pozycji na rynku jesteśmy pożądanym klientem dla firm leasingowych, ułatwiło to zwiększenie w minionym roku floty aż o pięć samolotów. Wyśmienicie radzi sobie nasza spółka w Szwajcarii – Chair Airlines, która znalazła niszę w segmencie podróży turystycznych i obsługuje najpopularniejsze trasy na szwajcarskim rynku, notując, podobnie jak cała Grupa Enter Air, rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku. Początek obecnego roku również pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku” – podsumował członek zarządu Grzegorz Polaniecki, cytowany w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2024 r. wyniósł 51,74 mln zł wobec 46,25 mln zł zysku rok wcześniej.
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Jest notowany na GPW od 2015 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.
(ISBnews)