Warszawa, 22.04.2025 (ISBnews) – Grupa Kęty przyjęła “Strategię rozwoju Grupy Kapitałowej Grupa Kęty SA na lata 2025-2029”, która zakłada m.in. wypracowanie 782 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej, 1 345 mln zł zysku EBITDA oraz 7 754 przychodów ze sprzedaży w 2029 r., podała spółka. Planowane skumulowane wydatki inwestycyjne w okresie trwania Strategii wyniosą 1 688 mln zł.
“Celem strategicznym jest stworzenie międzynarodowo działającej Grupy Kapitałowej, jednej z wiodących firm w Europie w obszarze przetwórstwa aluminium oraz szeroko rozumianego sektora budowlanego w oparciu o Segmenty Systemów Architektonicznych oraz Osłon Przeciwsłonecznych z bazą produkcyjną w zakresie wyciskania profili aluminiowych w Segmencie Wyrobów Wyciskanych. Zakładamy dynamiczny rozwój organiczny powyższych segmentów, w tym na bazie nowych mocy produkcyjnych uruchomionych w ramach strategii Grupy do roku 2025. Ambicja zbudowania jednej z wiodących firm w Europie oznacza bardziej dynamiczny wzrost zagraniczny – zarówno organicznie – poprzez intensyfikację dotychczasowych działań w formie nowej struktury INTERNATIONAL, jak i poprzez projekty strategiczne na wybranych rynkach, w tym z naciskiem na akwizycje (dystrybucja, rynek, marka – w ramach rozwoju grupy aluminiowej na bazie SSA i SOP). Akwizycji chcemy poszukiwać także w Polsce (wydłużanie łańcucha wartości dla SWW – budownictwo, synergie z SSA i SOP)” – czytamy w strategii.
W Segmencie Opakowań Giętkich, planowana jest inwestycja w perspektywiczny obszar działalności tego Segmentu – III linię do produkcji folii BOPP. Projekt wpisuje się w trend zastępowania skomplikowanych wielomateriałowych laminatów, prostymi jednorodnymi produktami łatwymi do recyklingu. Projekt przewiduje rozpoczęcie produkcji w 2028 roku i dojście do pełnych mocy (ok. 50 tys. ton/rok) w roku 2029. Ze względu na fakt, iż Segment działa poza podstawowym obszarem działalności opisanym w niniejszej Strategii, to pomimo tego, że zarząd Grupy postrzega Segment jako strategicznie atrakcyjny, nie wyklucza dezinwestycji Segmentu, jeśli zidentyfikowana zostanie możliwość wygenerowania dodatkowej wartości dla akcjonariuszy. W każdym ze scenariuszy realizowana inwestycja zwiększy wartość Segmentu, podano także.
Aby działania Grupy uczynić jeszcze bardziej efektywnymi i lepiej wykorzystywać kompetencję oraz siłę Grupy tak w Polsce, jak również za granicą, konieczne jest dopasowanie modelu działania, struktury organizacyjnej oraz oparcie się na wiodącej, wspólnej marce dla ogółu działań w obszarze przetwórstwa aluminium – ALUPROF, podkreślono.
“Planowane skumulowane wydatki inwestycyjne w okresie trwania Strategii wyniosą 1 688 mln zł, z czego ok. 700 mln zł stanowić będą inwestycje rozwojowe służące systematycznemu usprawnieniu procesów oraz rozwojowi nowych technologii i produktów zgodnie z zadaniami operacyjnymi opracowanymi przez Segmenty Grupy Kapitałowej. Plan inwestycyjny sfinansowany zostanie z własnych przepływów z działalności operacyjnej oraz z kredytów bankowych, przy zachowaniu bezpiecznego poziomu wskaźników finansowych w okresie Strategii. Planowany poziom zadłużenia netto na koniec 2029 r. oszacowany został na 1 614 mld zł (wskaźnik dług netto do EBITDA oszacowano na 1,2)” – czytamy dalej.
Zaprezentowane powyżej plany finansowe zakładają rozwój organiczny grupy kapitałowej w tempie przewyższającym tempo rozwoju rynków. Przy przewidywanym poziomie wydatków inwestycyjnych i wypłat dywidend Grupa wzmocni swoją siłę finansową – obniży wskaźnik dług netto do EBITDA, tworząc tym samym możliwości finansowania dodatkowych projektów, w tym akwizycji. Na bazie opracowanych prognoz oszacowano i przedstawiono wariantowo przykładowe scenariusze możliwych do pozyskania środków finansowych na tego typu działania dla wybranych poziomów wskaźnika dług netto/EBITDA w wysokości 2,0 i 2,5 w ostatnim roku prognozy. Oszacowane w ten sposób kwoty (odpowiednio 1 mld zł i 1,7 mld zł) mogą posłużyć do realizacji dodatkowych, nie przewidzianych w Strategii 2025 – 2029 projektów, w tym akwizycji, których efekty powinny dodatkowo pozytywnie wpłynąć na wartość grupy kapitałowej, podano również.
“Potencjalne obszary tego typu inwestycji to: budowanie w kraju dodatkowych możliwości w zakresie wykorzystania profili aluminiowych ze szczególnym uwzględnieniem sektora budownictwa oraz w przypadku rynków zagranicznych (Europa Zachodnia i opcjonalnie USA) celem może być zdobycie sieci sprzedaży/marki/klientów/produktów wzmacniających pozycję Grupy Kapitałowej na danym rynku” – wymieniono.
Grupa Kęty jest spółką dominującą dla grupy kapitałowej, prowadzącej działalność w ramach trzech segmentów operacyjnych: Segment Wyrobów Wyciskanych (SWW) Segment Systemów Aluminiowych (SSA) oraz Segment Opakowań Giętkich (SOG). Spółka jest notowana na GPW od 1996 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jej skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 5,14 mld zł w 2024 r.
(ISBnews)