Oferta konsorcjum PORR za 1,76 mld zł netto wybrana w przetargu na tunel KDP w Łodzi

Warszawa, 11.04.2025 (ISBnews) – Oferta konsorcjum PORR, warta 1 761 mln zł netto, została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) na drążenie tunelu dla kolei dużych prędkości (KDP) w Łodzi. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku, podało CPK.

Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego “Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.

“Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory ‘Retkinia’ do komory ‘Fabryczna’ wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny (70% kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30%)” – czytamy w komunikacie.

Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane ruszą w tym roku, podano także.

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu “średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK w Łodzi jest elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T, przypomniało CPK.

Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok.14 metrów i ok.4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi -pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych. 

“Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców. Zlecone przez nas dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków na trasie przebiegu tunelu pokazują, że podchodzimy do realizacji tego wymagającego projektu w sposób odpowiedzialny i z zachowaniem najwyższych standardów realizacyjnych” – powiedział prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w materiale.

Wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. W ramach przygotowań do realizacji budowy tunelu i zapewniania bezpieczeństwa podczas jego drążenia, spółka CPK wyłoniła w innym przetargu firmę Albraco, która zrealizuje około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie przebiegu tunelu. Przygotowana zostanie m.in. kompletna dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości i przeprowadzone postępowanie diagnostyczne obejmujące sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Ekspertyzy będą zawierały również zalecenia oraz koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków.  

Łódzkie inwestycje CPK należą do najbardziej zaawansowanych wśród projektów kolejowych spółki. Zgodnie z harmonogramem przebiega proces wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a wykonawca – firma Keller Polska – przystąpił już do odtwarzania wnętrza budynku. W maju mają zakończyć się roboty prowadzone przez Budimex przy budowie komory startowej Retkinia, natomiast w tym miesiącu rozpoczęła się realizacja komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM, którą podzielono na dwa etapy, zakończono w informacji.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, której celem jest stworzenie systemu transportowego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

(ISBnews)