MKIŚ: Rada UE i PE mają wstępne porozumienie ws. walki z zanieczyszczeniem mikroplastikiem

Warszawa, 09.04.2025 (ISBnews) – Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie unijnych przepisów mających na celu ograniczenie przedostawania się granulek tworzyw sztucznych (granulatu) do środowiska, podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ).

Nowe prawo ma na celu lepszą ochronę środowiska, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości mniejszych firm i dostosowaniu do nich uproszczonych przepisów. Wstępne porozumienie będzie teraz musiało zostać formalnie zatwierdzone przez Radę i Parlament Europejski, podkreślono.

“Mikroplastik, w tym granulat, jest dziś obecny niemal wszędzie – w oceanach, morzach, a nawet w żywności, którą spożywamy. Co roku do środowiska przedostaje się ilość odpowiadająca nawet 7300 ciężarówkom plastikowych granulek. Dziś Unia Europejska zrobiła ważny krok naprzód, aby przeciwdziałać stratom granulatu i zapewniając jego właściwe zarządzanie, także w transporcie morskim” – powiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z nowymi zasadami, zapobieganie stratom granulatu tworzyw sztucznych będzie obowiązkiem firm oraz przewoźników unijnych jak i spoza UE. Każda instalacja obsługująca granulat będzie musiała przygotować plan zarządzania ryzykiem, który obejmie m.in. bezpieczne pakowanie, procedury załadunku i rozładunku, szkolenia pracowników i dostępność sprzętu do usuwania wycieków, podał resort.

“Firmy przetwarzające ponad 1 500 ton granulatu rocznie, będą musiały uzyskać certyfikat wydany przez niezależną jednostkę. Mniejsze firmy, również przetwarzające ponad 1 500 ton rocznie, będą mogły skorzystać z uproszczonej procedury – jednorazowej certyfikacji przeprowadzonej w ciągu 5 lat od wejścia w życie rozporządzenia. Najmniejsze firmy, obsługujące mniej niż 1 500 ton rocznie, oraz mikroprzedsiębiorstwa będą zobowiązane jedynie do wydania własnej deklaracji zgodności” – czytamy w komunikacie.

Transport morski odpowiadał za około 38% przewozu granulatu w UE w 2022 r. Nowe przepisy obejmą także przewoźników morskich, nakładając obowiązki w zakresie jakości opakowań oraz przekazywania informacji o transporcie, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej, wskazano też w informacji.

(ISBnews)