Personnel Service: Odsetek firm planujących automatyzację spadł do 51% w br. z 55% w 2024

Warszawa, 08.04.2025 (ISBnews) – Wdrażanie automatyzacji w tym roku planuje 51% przedsiębiorstw wobec 55% takich deklaracji składanych w ub. r,. wynika z badania Personnel Service. 30% firm inwestuje w sztuczną inteligencję, a 29% w automatyzację procesów. 

“Z najnowszych danych ‘Barometru Polskiego Rynku Pracy’ Personnel Service wynika, że 51% przedsiębiorstw deklaruje gotowość do wdrożenia automatyzacji. W zeszłym roku było to 55%. To nieco mniej, ale rozwiązania są bardzo konkretne. 30% firm wdraża lub planuje wykorzystanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, takich jak analiza danych, chatboty czy systemy predykcyjne. Niemal tyle samo (29%) stawia na automatyzację, m.in. w obszarze fakturowania, zarządzania obiegiem dokumentów czy RPA” – czytamy w komunikacie.

Robotyzację, w tym zastosowanie robotów przemysłowych i cobotów planuje 18% przedsiębiorstw, podano także.

“Jednocześnie co trzecia firma (33%) nie przewiduje implementacji żadnej z tych technologii. Niezdecydowanych pozostaje 11% badanych, co sugeruje, że transformacja cyfrowa wciąż jest dla części firm obszarem wymagającym głębszej analizy i wypracowania optymalnych rozwiązań” – podkreślono.

Ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, wskazał, że “nasze badanie pokazuje, że część przedsiębiorców wstrzymuje się z wdrożeniami z powodu wysokich kosztów lub braku specjalistów. To ryzykowne opóźnienie, ponieważ gospodarka nie zwalnia tempa, a konkurencja korzysta z narzędzi AI czy RPA”.

Dodał, że “kluczowe jest teraz budowanie mostów między biznesem a edukacją, aby przygotować kadry na nadchodzące zmiany”.

Badanie wykazało, że skłonność do inwestowania pracowników we własne kompetencje utrzymuje się na wysokim poziomie, ale odsetek spadł o 10 pkt proc. r/r do 45% w br. 26% zatrudnionych nie zamierza podnosić kwalifikacji, a 29% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów w tym zakresie.

“Kiedy szczegółowo spojrzymy na powody zdobywania nowej wiedzy, to dla ponad połowy (56%) pracowników jest to chęć zwiększania swojej atrakcyjności na rynku pracy, a dla 48% chęć podniesienia własnej efektywności. Dla 44% główną motywacją jest chęć rozwoju w obecnej pracy oraz awans, a dla 40% ważne jest bycie na bieżąco z nowymi technologiami i trendami. Mniej istotne są takie powody jak chęć przebranżowienia oraz obawa o stabilność zatrudnienia” – podsumowano.

Badanie pracowników i pracodawców w Polsce przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w styczniu br.

Pracownicy: Selekcja z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej dla osób w wieku od 18. lat wzwyż. Kwoty łączne dla płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania. Próba właściwa do analiz według kryteriów selekcyjnych wynosiła N=1100 – osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą. Badanie realizowane w dniach 20-27 stycznia 2025 roku. Pracodawcy: Próba wynosząca N=329 firm (ok. 100 firm małych zatrudniających do 10 pracowników, ok. 100 firm średnich zatrudniających10-49 pracowników oraz ok. 100 firm dużych zatrudniających 50-249 pracowników). Badanie realizowane w dniach 20-28 stycznia 2025 r.

(ISBnews)