Warszawa, 18.03.2025 (ISBnews) – Wawel odnotował 73,73 mln zł jednostkowego zysku netto w 2024 r. wobec 72,08 mln zł rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 77,61 mln zł wobec 77,54 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 105,73 mln zł wobec 106,04 mln zł rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży sięgnęły 689,28 mln zł wobec 663,44 mln zł rok wcześniej.
“Rynek słodyczy w raportowanym okresie nieznacznie spadł ilościowo, rosnąc jednocześnie wartościowo. Spadki dotyczyły w szczególności kategorii tabliczek czekoladowych i batonów. Nieznaczny wzrost zanotowały praliny oraz cukierki. Wszystkie kanały sprzedaży poza dyskontami i supermarketami miały ujemne ilościowe dynamiki sprzedaży, a hipermarkety i małe sklepy również wartościowe. Głównym czynnikiem mającym wpływ na taką sytuację rynkową były rosnące koszty produkcji, w szczególności surowców w tym przede wszystkim ziarna kakaowego. Nie był to jednak jedyny powód znaczącego wzrostu wydatków. Kolejną pozycją ze znaczną dynamiką wzrostu były koszty wynagrodzeń, które zostały podniesione na wyższe poziomy przez rosnącą płacę minimalną” – napisał prezes Dariusz Orłowski w liście do akcjonariuszy.
Konieczne i wdrażane w takim otoczeniu podwyżki cen wyrobów spółki hamowały ilościowy wzrost sprzedaży. Podjęty został szereg inicjatyw związanych ze zmianą struktury przychodów oraz wprowadzeniem nowych produktów w najbardziej zagrożonych kategoriach, podkreślił prezes.
“Efekty tych działań pozwoliły ostatecznie osiągnąć satysfakcjonujący wynik EBITDA przy nieznacznym wzroście sprzedaży wartościowej. Końcówka roku nie była jednak łaskawa dla producentów czekolady. Nastąpił kolejny, bardzo znaczący wzrost ceny kakao przy jednoczesnym wzroście mnożnika (ratio) przerobu ziarna. Rok 2024 rozpoczynaliśmy przy cenie około 3500 GBP/t, a kończyliśmy z ceną 9000 GBP/t. Obserwowany w ostatnich dniach spadek ceny tego surowca na giełdach budzi pewne nadzieje na obniżenie kosztów produkcji w przyszłości, ale raczej nie w bieżącym 2025 roku” – dodał.
Orłowski ocenił, że obecny rok będzie czasem największego wzrostu kosztów zakupu tego surowca w porównaniu do lat poprzednich, które charakteryzowały się pewnym udziałem zapasów w historycznie niższych cenach. Według niego, wydaje się, że dopiero 2026 rok przyniesie uspokojenie i stabilizację podaży ziarna kakaowego.
“Wzrosty cen naszych produktów i ich wpływ na rotację wymagał zwiększenia wydatków na reklamę. Także w bieżącym roku będziemy przeznaczać na marketing wyższe kwoty niż w ubiegłym. Wiązać się to będzie również z wprowadzaniem nowych marek i nowych kategorii produktów. Będziemy w dalszym ciągu prowadzić szereg działań związanych z automatyzacją produkcji” – zapowiedział prezes.
Poinformował też, że spólka jest w trakcie wdrożenia nowego systemu ERP, który również powinien się przyczynić do znaczącej poprawy efektywności działania organizacji.
“Zwiększeniu ulegną w bieżącym roku nakłady inwestycyjne. Rozpoczęte i realizowane plany inwestycyjne powinny w kolejnych latach istotnie przyczynić się do wzrostu skali działania naszej firmy” – podsumował Orłowski.
Wawel to producent czekolad, batonów, cukierków i bombonierek, notowany na warszawskiej giełdzie od 1998 r. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 689 mln zł w 2024 r.
(ISBnews)