SCB: 45% Polaków wybiera sklepy stacjonarne zamiast internetowych w obawie o swoje dane

SEG 2025

Warszawa, 17.03.2025 (ISBnews) – Sklepy stacjonarne zamiast internetowych – w obawie o bezpieczeństwo swoich danych – wybiera 45% badanych, a w tej grupie 23% zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach fizycznych, a 22% raczej wybiera tę opcję, wynika z raportu Santander Consumer Banku.

Według raportu “Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, ochrona prywatności podczas zakupów jest ważna dla wszystkich grup wiekowych, choć seniorzy wykazują w tym względzie nieco większą ostrożność – 26% zdecydowanie wybiera usługi stacjonarne właśnie z tego powodu. Wraz z wiekiem odsetek ten maleje, a wśród najmłodszych konsumentów (18-29 lat) wynosi 20%. Ostrożność częściej deklarują także osoby o niższych dochodach – wśród zarabiających do 2999 zł to 27%, dla których ryzyko utraty środków może być bardziej dotkliwe.

“Jak wynika z naszego badania, 16% konsumentów decyduje się na e-commerce mimo obaw o bezpieczeństwo danych, a 7% bez wahania korzysta z tej formy zakupów. Z kolei 29% respondentów wskazuje, że prywatność nie ma wpływu na ich wybory zakupowe. Może to wynikać z rosnącego przyzwyczajenia do transakcji online oraz większego zaufania do stosowanych zabezpieczeń. Wśród czynników wpływających na wybór zakupów w internecie istotną rolę odgrywają również kwestie finansowe, w tym atrakcyjne promocje i rabaty, które dla wielu osób są decydującym argumentem przy wyborze kanału zakupowego” – powiedział dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w komunikacie.

Jak wynika z raportu, 45% Polaków wskazuje, że atrakcyjne promocje skłaniają ich do wyboru zakupów online zamiast stacjonarnych. W tej grupie 15% zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na korzystne oferty, a 30% raczej skłania się ku tej opcji. Znaczenie ofert promocyjnych jest szczególnie widoczne wśród najmłodszych konsumentów. W grupie 18-29 lat 27% badanych wskazuje rabaty jako kluczowy czynnik przy wyborze zakupów online. Wśród seniorów (60+) odsetek ten wynosi 7%. Z kolei 12% badanych przyznaje, że rabaty mają dla nich raczej niewielkie znaczenie, a 7% nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Autorzy raportu podkreślili, że nowe technologie wpływają na zakupy online i kształtują sposób interakcji konsumentów z produktami – coraz większą rolę odgrywają technologie immersyjne, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), które sprawiają, że zakupy w sieci stają się bardziej intuicyjne i angażujące. Ponad 40% badanych uważa, że te technologie pozytywnie wpływają na ich doświadczenia zakupowe – w tym 14% wskazuje, że ich wpływ jest znaczący, a 27% ocenia go raczej pozytywnie. Jednak 8% badanych twierdzi, że VR i AR pogarszają komfort zakupów, a 32% nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują osoby w wieku 18-29 lat (65%).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.

(ISBnews)