Miraculum chce odbudowywać eksport, obniżyć zapasy i wyzerować przeterminowane długi w br.

SEG 2025

Warszawa, 18.02.2025 (ISBnews) – Miraculum chce odbudować eksport do poziomu ok. 25% przychodów w ciągu do 2 lat, obniżyć poziom zapasów do 13 mln zł w ciągu tego roku, a na koniec I kw. br. uporać się w całości z przeterminowanymi zobowiązaniami, obniżając je do ok. zera, poinformował członek zarządu i główny akcjonariusz Marek Kamola. Zasygnalizował, że jednym ze scenariuszy na przyszłość – po odbudowie wyników – może być pozyskanie inwestora finansowego. 

“Opracowaliśmy plan naprawczy dla spółki, który zakłada uporządkowanie kwestii zapasów i mamy nadzieję, że ten proces zakończy się na koniec I kw. br., gdy skala przeterminowanych zobowiązań będzie bliska zeru, spółka odzyska płynność i nie powinno być już przeterminowanych faktur. Zakładamy też odbudowę sprzedaży eksportowej, co wymaga wielu kwartałów pracy, a ponadto będziemy odbudowywać sprzedaż naszych marek i pracujemy nad nowościami” – powiedział Kamola na spotkaniu z dziennikarzami.

“Jeśli chodzi o eksport, to chcielibyśmy jak najszybciej powrócić do tego poziomu 25% i żeby to było krócej niż w 2 lata. Co do zapasów, to chcemy zejść w ciągu roku do poziomu 13 mln zł z 15,26 mln zł na koniec III kw. 2024 r., a w perspektywie 2 lat zacząć myśleć co dalej i tu nie możemy nie zauważyć tego, co się dzieje na rynku, czyli konsolidacji” – dodał.

Kamola nie wykluczył, że jednym ze scenariuszy na przyszłość jest pozyskanie inwestora np. finansowego. 

“Na rynku kosmetycznym jest tendencja do konsolidacji i to jest coś, o czym też myślimy. Uważam, że branża jest postrzegana przez inwestorów finansowych jako pozytywna, ale trzeba mieć dobre wyniki. W tym procesie upatrujemy szansy, ale to jest jeden ze scenariuszy na przyszłość, po tym jak nam się uda poprawić wyniki […] Podkreślam jednak, że inwestor to jest jeden ze scenariuszy i nie zapadły jeszcze żadne decyzje” – powiedział.

Wcześniej spółka informowała, że w III kw. 2024 roku Miraculum konsekwentnie rozwijało ofertę produktową we wszystkich swoich markach, realizując strategię wzmacniania pozycji rynkowej i dostosowywania się do zmiennych trendów konsumenckich. Kluczowym celem było budowanie rozpoznawalności produktów, szczególnie poprzez inwestycje w nowe linie oraz dedykowane kampanie marketingowe.

“Dzięki podjętym w październiku ub.r. działaniom teraz mogę powiedzieć, że jestem pozytywnie zaskoczony wynikami za IV kw., a kluczem jest ten rok” – dodał i zapowiedział, że spółka opublikuje wyniki za IV kw. ub.r. 25 kwietnia. 

Kamola, który ma obecnie 41,95% udziałów w Miraculum zapowiedział też, że nie planuje zmniejszania zaangażowania w spółkę, a “jeśli będzie jakiś ruch, to w drugą stronę”. Dodał, że w tym roku nie jest planowana żadna emisja akcji. 

Plan naprawczy zakłada też zwiększenie efektywności operacyjnej dzięki wprowadzeniu nowych procesów zarządczych i bardziej efektywnej organizacji pracy w kluczowych działach spółki m.in. redukcja zatrudnienia, wypowiedzenie umów współpracy itp. 

Kamola wyjaśnił też, że zmiany w zarządzie, jakie zostały dokonane we wrześniu ub.r., gdy rada nadzorcza odwołała z dniem 24 września Sławomira Ziemskiego z funkcji prezesa zarządu oraz Jarosława Zygmunta z funkcji członka zarządu, były spowodowane pogarszającymi się sytuacją i wynikami spółki. RN powołała też wtedy Radosława Celińskiego na stanowisko członka zarządu oraz delegowała Marka Kamolę do pełnienia funkcji członka zarządu na okres 3 miesięcy.

W I-III kw. 2024 r. spółka miała 2,12 mln zł jednostkowej straty netto wobec 0,29 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 35,95 mln zł w porównaniu z 35,21 mln zł rok wcześniej. EBITDA na koniec III kw. ub.r. wyniosła 184 tys. zł wobec 1,52 mln zł rok wcześniej i wobec 1,54 mln zł w całym 2023 roku. Przeterminowane zobowiązania wynosiły na koniec III kw. ub.r. 3,05 mln zł, zaś poziom eksportu oscylował wokół 14%.

Działalność Miraculum koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży preparatów do pielęgnacji skóry, depilacji, a także wyrobów perfumeryjnych i kosmetyków do makijażu. Firma istnieje na rynku od 1924 roku. W 2007 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Miała 47,1 mln zł przychodów w 2023 r.

(ISBnews)