VanityStyle/ Keralla Research: Ponad 90% firm z sektora MŚP oferuje pracownikom benefity

Warszawa, 02.01.2025 (ISBnews) – Ponad 90% firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) deklaruje, że oferuje pracownikom benefity – przynajmniej jeden benefit oferuje 92% MŚP, w tym 94% średnich i 97% małych podmiotów oraz 85% mikroprzedsiębiorstw, wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie VanityStyle. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie, które zapewnia 35% badanych pracodawców, w tym co drugi zatrudniający od 50 do 249 pracowników.

Na drugim miejscu listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29% przedsiębiorców z sektora MŚP. Z kolei prywatną opiekę medyczną oferuje co czwarty pracodawca, w tym 30% małych i średnich firm oraz 15% mikroprzedsiębiorstw, podano.

“Ubezpieczenia na życie stają się strategicznym narzędziem w sektorze MŚP, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji o pracowników. To stosunkowo niedrogi benefit, który buduje lojalność zespołu, ale również wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnego i troskliwego pracodawcy. W wielu przypadkach polisy grupowe są elastyczne, co umożliwia ich dopasowanie do specyfiki branży, np. ochrony przed ryzykami związanymi z pracą fizyczną czy mobilnością. Popularnym rozwiązaniem są tzw. ‘kafelki’, umożliwiające indywidualny dobór zakresu ochrony do potrzeb pracowników” – powiedział prezes firmy ProPlus specjalizującej się w ubezpieczeniach grupowych Grzegorz Gasiecki, cytowany w komunikacie.

Jak wynika z badania, 24% firm z sektora MŚP oferuje szkolenia oraz dofinansowanie do posiłków. Taki sam odsetek proponuje pracownikom dostęp do kart sportowych. To benefit szczególnie popularny w średnich przedsiębiorstwach zatrudniających od 50 do 249 osób (29% wskazań).

Na kolejnych miejscach listy najpopularniejszych benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP znalazły się bony i karty przedpłacone (21% wskazań) oraz skrócone godziny pracy w piątki (20%). Pracodawcy z sektora MŚP coraz chętniej inwestują też w zapewnienie pracownikom kulturalnej rozrywki po pracy. Bilety oraz vouchery do kin i teatrów oferuje co piąty z nich, w tym 26% średnich podmiotów, 20% małych firm oraz 14% mikroprzedsiębiorstw. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje pracownikom kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe, podano także.

W badaniu zaznaczono, że choć oferta benefitów w sektorze MŚP z roku na rok jest coraz obszerniejsza i bardziej urozmaicona, to wciąż – zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstwach – widać istotne różnice w podejściu do motywacji pozapłacowej w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami.

“Przede wszystkim chodzi o ilość świadczeń przypadających na jednego pracownika. Podczas gdy w mniejszych firmach pracownik może liczyć przeważnie na jeden lub dwa benefity, w dużych przedsiębiorstwach standardem są całe pakiety, często dostosowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionego” – skomentowała prezes VanityStyle Joanna Skoczeń.

Dodała, że inna jest też skala oferowania benefitów w sektorze MŚP i dużych przedsiębiorstwach. Jak wynika z cytowanego w materiale badania ICAN Institute zrealizowanego w 2023 roku, dostęp do prywatnej opieki medycznej proponuje 97% dużych przedsiębiorstw, czyli niemal cztery razy więcej niż w sektorze MŚP. Ponadto 92% firm zatrudniających powyżej 250 pracowników zapewnia im dofinansowanie do wypoczynku, 87% dostęp do kart sportowych, 79% elastyczny czas pracy i samochód służbowy, 68% wyjścia i wyjazdy integracyjne, 62% organizację imprez okolicznościowych, a 55% ubezpieczenie lub programy emerytalne.

(ISBnews)