UCE Research: 11,2% Polaków zamierza wziąć pożyczkę na organizację świąt

SEG 2025

Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) – W celu zorganizowania Wigilii i świąt, 11,2% Polaków zamierza w tym roku wziąć pożyczkę gotówkową lub kredyt w banku, parabanku bądź u znajomych lub rodziny, wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista,

“W mojej ocenie, nieco ponad 11% to nie jest duży wynik. Jest mniejszy niż w minionych latach, biorąc pod uwagę różne badania rynkowe. Jeszcze dwa czy trzy lata temu badania pokazywały, że nawet ponad 20% społeczeństwa zapożyczało się, żeby zorganizować Wigilię i święta. Jednak sytuacja się sukcesywnie odwraca. Polacy odchodzą od starej maksymy ‘zastaw się, a postaw się’. Nie chcą się niepotrzebnie zadłużać. I według mnie, to jest bardzo dobry trend” – skomentował współautor badania “Świąteczne zadłużenie Polaków” z Grupy Offerista, Robert Biegaj cytowany w komunikacie.

“Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że w tym roku na świętach banki i parabanki znowu niezbyt wiele zarobią, bo Polacy stali się ostrożniejsi w zaciąganiu pożyczek lub kredytów. I w pierwszej kolejności zapewne udadzą się po nie do rodziny lub przyjaciół […]. Dopiero potem mogą skierować się do parabanków, gdzie można najszybciej załatwić formalności – często bez większej weryfikacji zarobków i dokumentów” – dodał Biegaj.

Biorąc pod uwagę wiek respondentów, o zaciągnięciu pożyczki mówią przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat (wśród nich – 15,3%), a także 18-24 lat (15%). Najczęściej w ww. sposób zamierzają postępować Polacy z woj. śląskiego (15,1%), warmińsko-mazurskiego (14,3%), także łódzkiego (13,4%). 

Z badania również wynika, że pożyczki na święta wezmą przede wszystkim osoby zarabiające ponad 9 000 zł (wśród nich – 17,7%), 7 000-8 999 zł (16,1%), a także poniżej 1000 zł (15,8%), podano także.

Raport pt. “Świąteczne zadłużenie Polaków. Grudzień 2024” powstał na bazie specjalnie wykonanego sondażu opinii publicznej. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 05-06.12.2024 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Grupę Offerista na próbie 1019 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.

(ISBnews)