Warszawa, 09.12.2024 (ISBnews) – Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym dotyczący testowania pojazdów zautomatyzowanych w warunkach drogowych oraz stopniowej automatyzacji transportu drogowego w Polsce, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
“Mając na uwadze efekty projektu ‘Polska droga do automatyzacji transportu drogowego’ oraz w wyniku badań Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, działającego w ramach struktury Instytutu Transportu Samochodowego, został opracowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, umożliwiający testowanie pojazdów oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części na drogach publicznych” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
“Przyspieszenie ewolucji zmierzającej do autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz umożliwienia bezpiecznego wdrożenia do ruchu drogowego coraz powszechniej dostępnych na rynku innowacji, bez pogorszenia warunków bezpieczeństwa” – wskazano także.
Celem projektowanej regulacji jest wdrożenie przepisów regulujących prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi w warunkach drogowych oraz stworzenie podstawy prawnej do stopniowego – jak podano – wprowadzania zmian umożliwiających automatyzację transportu drogowego w Polsce, zgodnie z postępem technologicznym.
Do najważniejszych proponowanych zmian należą:
– zmiana definicji pojazdu autonomicznego w celu umożliwienia prowadzenia testów niezależnie od stopnia automatyzacji pojazdu;
– wprowadzenie obowiązku poprzedzania testów na drogach publicznych testami w ruchu poza drogami publicznymi;
– uzależnienie wydania zezwolenia na prowadzenie testów m.in. od zaświadczenia potwierdzającego przeprowadzenie testów na torze testowym;
– uzależnienie wydania zezwolenia na prowadzenie testów m.in. od posiadania obowiązkowego ubezpieczania odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu prowadzącego testy produktów, podzespołów lub części na drodze publicznej za szkody powstałe w związku ze zdarzeniami podczas przeprowadzanych testów;
– doprecyzowanie obowiązków organizatora prac testowych i nałożenie na niego odpowiedzialności administracyjnej w zależności do popełnionego czynu niedozwolonego podczas udziału w testach;
– wprowadzenie katalogu danych wymaganych do udzielenia zezwolenia oraz doprecyzowanie katalogu przesłanek odmowy udzielenia oraz cofnięcia lub zawieszenia zezwolenia na prowadzenie testów;
– ograniczenie wymogu posiadania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów przez podmiot prowadzący testy na rzecz wymogu złożenia odpowiednich oświadczeń wynikających z przepisów o profesjonalnej rejestracji pojazdów, tj. umożliwienie prowadzenia testów w oparciu o pojazdy wcześniej zarejestrowane;
– zastąpienie obowiązku konsultacji z mieszkańcami gminy terminu i trasy prowadzonych testów obowiązkiem podania do publicznej wiadomości informacji wydanych zezwoleniach i okresach prowadzonych prac testowych.
Testy pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych i ich części w ruchu drogowym nie wymagają nakładów z budżetu, są bowiem finansowane przez podmioty zainteresowane, podano także.
(ISBnews)