Agencja Uzbrojenia podpisała z firmą Celtech umowę na dostawę dla wojska 320 cystern dystrybutorów paliwowych. Całkowita wartość umowy to 1,05 mld zł.
Umowa dotyczy dostawy 320 dystrybutorów paliwowych CD-10 na podwoziu ciężarówki Scania P460 B6x6HZ, które mają być przeznaczone dla Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych oraz Wojsk Rakietowych i Artylerii. 105 dystrybutorów w tym zamówieniu stanowi opcję za 350 mln zł, zaś gwarantowane zamówienie dotyczy 215 cystern na kwotę 700 mln zł. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2026-2028.
Cysterny zostaną skierowane do tych jednostek Wojsk Lądowych, które użytkują czołgi K2, armatohaubice K9 oraz wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HOMAR-K. Część z nich znajdzie się na stanie Marynarki Wojennej, Inspektoratu Wsparcia SZ i Wojsk Specjalnych. Zbiornik cysterny mieści 10 m sześć. kerozyny, oleju napędowego bądź benzyny. Są one zgodne zarówno z wojskową, jak i cywilną infrastrukturą paliwową.
Zamówienie oznacza pewną zmianę, bowiem dotąd Celtech zabudowywał cysterny na podwoziu Jelczy P662D.34 i takie było też ostatnie zamówienie z grudnia 2022 roku dotyczące co prawda 199 pojazdów, ale z tego 150 opcyjnych. Wyceniono je na 548,8 mld zł, przy czym dostawy miały być zrealizowane w latach 2023-2026. Cysterny te były tańsze – jednostkowa cena wynosiła 2,76 mln zł za sztukę, podczas kiedy cysterny z nowego zamówienia do 3,28 mln zł za sztukę, jednak trzeba uwzględnić inflację. Brak pojazdów wsparcia jest jednym z głównych problemów Sił Zbrojnych – brakuje platform, ciężarówek specjalistycznych, pojazdów inżynieryjnych i polowych warsztatów napraw sprzętu.