Warszawa, 19.11.2024 (ISBnews) – Od lipca do września br. użytkownicy BLIK-a zrealizowali 625,5 mln transakcji o wartości 89,4 mld zł, podał Polski Standard Płatności, operator systemu.
“W III kwartale 2024 r., obejmującym dwa wakacyjne miesiące, użytkownicy BLIK-a zrealizowali 625,5 mln transakcji. To o 38% więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość tych transakcji sięgnęła 89,4 mld zł, zwiększając się o 42% względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Między lipcem a wrześniem br. Polacy korzystali z BLIK średnio 7 mln razy dziennie. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 9,8 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń BLIK-iem wyniosła 151 zł” – czytamy w komunikacie
“Od początku tego roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali ponad 1,7 mld transakcji, co niemal dorównuje wynikowi uzyskanemu w całym ubiegłym roku. Te liczby dobrze ilustrują skalę, jaką osiągnął nasz system i jak rośnie zaufanie do oferowanych przez nas usług. W nadchodzących kwartałach chcemy wdrażać nowe funkcje, które przyniosą użytkownikom jeszcze więcej korzyści. Intensyfikujemy również współpracę z partnerami, aby maksymalnie wykorzystać potencjał polskiego rynku. Przyjęta przez nas strategia na kolejne trzy lata zakłada podwojenie naszego biznesu, nie tylko pod względem liczby transakcji. Chcemy nadal przyspieszać i dostarczać użytkownikom wartość na każdym etapie procesu zakupowego” – powiedziała wiceprezeska PSP Monika Król, cytowana w materiale.
W omawianym kwartale najwięcej transakcji BLIK realizowanych było w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 46,2% wszystkich operacji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy BLIK-a zapłacili online ponad 289 mln razy – to o 27% więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji w tym kanale osiągnęła 42,9 mld zł wobec 31,2 mld zł rok wcześniej. Z kolei średnia kwota pojedynczego zakupu online wyniosła 148 zł.
“BLIK stał się naturalnym, wręcz oczekiwanym elementem polskiego e-commerce, dlatego z dużym zaangażowaniem rozwijamy ten segment. W pierwszej połowie roku wprowadziliśmy usługę BLIK Płacę Później w dwóch bankach, dostarczając użytkownikom wygodną i elastyczną formę rozliczeń. Widzimy, że wraz z kolejnymi miesiącami zyskuje ona na popularności, a średnia kwota transakcji, sięgająca w III kwartale br. 366 zł, znacząco przewyższa średnią rynkową. Wkrótce planujemy kolejne wdrożenia i kontynuujemy współpracę z agentami rozliczeniowymi, by rozszerzyć dostępność tej usługi i wzmocnić pozycję BLIK-a w e-commerce” – dodała.
Między lipcem a wrześniem br. już co czwarta operacja BLIK realizowana była na terminalu płatniczym. W analizowanym okresie użytkownicy wykonali 164,1 mln transakcji, czyli o 61% więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 66% do 8,8 mld zł.
“Na uzyskany wynik znacząco wpłynęło rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK, które w III kwartale br. stanowiły już 48% wszystkich transakcji realizowanych w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. Polacy zapłacili zbliżeniowo 79,3 mln razy. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją 3,5 mln użytkowników i zapłacono za jej pomocą w 157 krajach na 6 kontynentach. Średnia kwota płatności zbliżeniowej to 44 zł” – czytamy także.
Równie popularne wśród użytkowników BLIK-a pozostają przelewy na numer telefonu. W III kwartale br. stanowiły one blisko 25% wszystkich transakcji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy zrealizowali aż 154 mln takich przelewów, czyli o 41% więcej niż rok wcześniej. Wartość wszystkich płatności P2P wyniosła 24,6 mld zł, a średnia kwota to 164 zł.
W III kwartale br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 2,9%. wszystkich transakcji BLIK. Między lipcem a wrześniem br. Polacy skorzystali z tej funkcji 18,3 mln razy (wzrost o 12% r/r) – z czego 16,1 mln stanowiły wypłaty, a 2,2 mln wpłaty. Średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła w tym okresie 714 zł.
Na koniec września br. w systemie zarejestrowanych było już 31,1 mln aplikacji mobilnych, a około 17,4 mln użytkowników BLIK-a aktywnie z niego korzystało. To wzrost odpowiednio o 12 i 17% w stosunku do wyniku uzyskanego rok wcześniej.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
(ISBnews)