EFL: 64% firm handlowych spodziewa się utrzymania inwestycji, 4% ich wzrostu w IV kw.

Warszawa, 19.11.2024 (ISBnews) – Prawie 2/3 firm z branży handlowej (64%) nie spodziewa się zmian w wysokości swoich nakładów inwestycyjnych w IV kw. br., 4% planuje wzrost (w III kw. odsetek ten wynosił 5%), a spadek przewiduje 14%, wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

Subindeks Barometru EFL dla handlu na ostatni kwartał tego roku wyniósł 49 pkt, tj. o 1,3 pkt więcej niż kwartał wcześniej. Jest to najwyższy wynik tego sektora od roku (w IV kwartale 2023 – 49,7 pkt.), jednak wśród firm handlowych więcej jest pesymistów niż osób optymistycznie patrzących w przyszłość. 11% liczy na większe przychody w IV kwartale, podczas gdy 16% prognozuje ich spadek. O większych inwestycjach myśli 4% respondentów, a 14% spodziewa się ich spadku, podano.

“Sprzedaż detaliczna, jak wynika z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu tego roku spadła o 3% w ujęciu rocznym i o 5,7% w ujęciu miesięcznym. Tak słabych danych nie spodziewał się prawie nikt i obecnie wszyscy zastanawiamy się, czy te wyniki były jednorazowym zjawiskiem, czy początkiem dłuższego negatywnego trendu. Patrząc na ostatni tegoroczny odczyt Barometru, można spodziewać się, że końcówka roku będzie lepsza, ale to nie jest takie pewne. Pomimo zbliżającego się najgorętszego sezonu w roku, kiedy w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia wydatki konsumpcyjne są ponadprzeciętne, tylko 11% przedsiębiorców spodziewa się większych obrotów w porównaniu do poprzedniego kwartału. Grupa obawiających się mniejszej liczby zamówień niestety jest liczniejsza. Jednak jedna jaskółka wiosny nie czyni, więc i tym razem z wyrokowaniem poczekałbym do kolejnego pomiaru, już w nowym roku, powie nam więcej o kondycji handlu w Polsce” – powiedział prezes EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.

Na wciąż niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały trzy z czterech badanych obszarów. W przypadku inwestycji 64% firm nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów, a 4% wskazuje na większe plany inwestycyjne pod koniec roku. 14% prognozuje zmniejszenie inwestycji, a 18% nie ma zdania na ten temat, wskazano w materiale.

Źle wyglądają prognozy dotyczące sprzedaży. 11% firm liczy na większe obroty, ale 16% obawia się ich spadku. Porównując te wyniki do III kwartału – 8% liczyło na wzrost, a 20% na spadek sprzedaży – można mieć wrażenie, że jest lepiej. Jednak biorąc pod uwagę, że ostatnie trzy miesiące to najgorętszy okres dla handlu, kiedy Polacy zostawiają w sklepach najwięcej pieniędzy, to tak niewielki wzrost w ujęciu kwartalnym nie napawa optymizmem, podkreślono. 

Za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych. 10% firm obawia się lepszej kondycji finansowej, a 14% obawia się jej pogorszenia.

“Ponownie jak kwartał wcześniej, tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 15% i 5%). Jednak, tak jak w czasach prosperity i ‘normalności’ zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary” – czytamy dalej.

Dwa razy mniej firm niż w III kwartale br. obecnie obawia się inflacji i jej negatywnego wpływu na kondycję ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy (16% w IV kwartale br. vs. 32% w III kwartale br.). Jest to najniższy wynik od 2 lat. 63% firm handlowych uważa, że inflacja będzie neutralna dla ich biznesu, a 18% nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy, zakończono.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na IV kw. 2024 roku wyniosła 50,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,6 pkt niższy niż w III kw. 2024 r.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego. Jego uczestnicy to mikro-, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 23 września 2024 r.

(ISBnews)