Warszawa, 18.11.2024 (ISBnews) – Dzięki strategicznemu położeniu i szybko rozwijającej się infrastrukturze Polska staje się centrum logistycznym i produkcyjnym dla rynków Europy Zachodniej i Skandynawii, przyciągając inwestorów i globalne korporacje, które dywersyfikują ryzyko i przenoszą działalność z Azji do Europy, wynika z raportu Savills.
“Polska, położona między rozwiniętymi rynkami Europy Zachodniej a wschodzącymi gospodarkami Europy Wschodniej, jest kluczowym graczem w sektorach produkcji i logistyki. Infrastruktura kraju uległa znacznej poprawie dzięki znacznym funduszom rozwojowym UE, co czyni go wydajnym węzłem dla transportu drogowego do Niemiec. Przyjazny dla biznesu klimat Polski i atrakcyjne zachęty polityczne sprawiają, że jest to idealne miejsce dla międzynarodowych korporacji, które chcą przenieść swoje operacje za granicę” – czytamy w raporcie “Polska Express: All aboard the Polish Logistics freight train”.
W ciągu ostatniej dekady dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w Polsce wzrósł o 31,2%, napędzając wzrost konsumpcji prywatnej. Handel elektroniczny czeka znaczna ekspansja, ze wskaźnikiem penetracji handlu detalicznego online na poziomie 8,7% i prognozą na poziomie 23%. Strategiczna lokalizacja Polski i sprzyjające czynniki sprawiają, że jest to atrakcyjne miejsce dla firm dążących do skrócenia łańcuchów dostaw w UE, wymieniono w materiale.
“Strategicznie położona na skrzyżowaniu uprzemysłowionych gospodarek Europy Zachodniej i wschodzących rynków Europy Wschodniej, Polska jest kluczowym ośrodkiem dla rozwijających się sektorów produkcyjnych i logistycznych na kontynencie. Od czasu przystąpienia do UE Polska doświadczyła gwałtownego wzrostu gospodarczego, szczycąc się najwyższą średnią stopą wzrostu wśród krajów OECD w latach 1990-2019. Pomimo krótkiego spadku w 2020 r., realny wzrost PKB w Polsce odbił się, przewyższając swoich zachodnioeuropejskich odpowiedników” – czytamy dalej.
Ponadto członkostwo w UE zapewniło Polsce znaczne fundusze rozwojowe od 2007 roku. Jako największy odbiorca unijnych dotacji na spójność i rozwój regionalny, Polsce przyznano około 153 mld euro w latach 2007-2019, z dodatkowymi ponad 76 mld euro przeznaczonymi na lata 2021-2027. Ten napływ kapitału odegrał kluczową rolę w napędzaniu postępu gospodarczego Polski poprzez znaczące ulepszenia infrastrukturalne. W szczególności polska sieć drogowa odnotowała znaczny rozwój, a na jej dalszy rozwój przeznaczono kolejne 67 mld euro. Dzięki temu transport drogowy do Niemiec stał się niezwykle wydajny, a średni czas tranzytu wynosi trzy dni, wskazano dalej w raporcie.
“Polska, z uwagi na strategiczną lokalizację i nowoczesną infrastrukturę drogową, jest tzw. ‘center of gravity’, czyli optymalnym punktem dla obiektu logistycznego do obsługi zarówno Europy Zachodniej, Środkowo-Wschodniej, jak i Skandynawii oraz krajów Bałtyckich” – powiedziała dyrektor, szefowa Industrial Services Hub w Savills Katarzyna Pyś-Fabiańczyk, cytowana w komunikacie poświęconym raportowi.
Savills zwraca też uwagę, że Polska stała się atrakcyjną alternatywą dla firm z Europy Zachodniej dzięki konkurencyjnym kosztom pracy, wynoszącym średnio 14,5 euro za godzinę, tj. o 54% poniżej średniej unijnej. W ostatnich trzech latach Polska zanotowała średni napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI) wynoszący 3,8% PKB przy średniej europejskiej wynoszącej 0,2%. Inwestycje te są skoncentrowane głównie w sektorze produkcyjnym, odpowiadającym za 33,1% całkowitych nakładów.
(ISBnews)