Warszawa, 15.11.2024 (ISBnews) – PKP Intercity zleciło spółce PKP Intercity Remtrak ze swojej grupy kapitałowej modernizację kolejnych 150 wagonów za ok. 1,5 mld zł, podał przewoźnik. Po podpisaniu tej umowy wartość kontraktów PKP Intercity w polskim przemyśle wzrosła do blisko 16,5 mld zł.
“PKP Intercity i PKP Intercity Remtrak podpisały umowy na modernizację 150 wagonów. 133 z nich po modernizacji będzie wagonami bezprzedziałowymi pierwszej i drugiej klasy. Zostaną one wyposażone w nowe wnętrze i nowe fotele dla pasażerów. Optymalną temperaturę będzie zapewniał system klimatyzacji. W wagonach zostaną wymienione niemal ich wszystkie elementy: okna, wózki, zapewniające wygodną jazdę z prędkością 160 km/h, urządzenia elektryczne. Drzwi wejściowe zostaną wymienione na automatyczne. Będą też nowe toalety. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek do ładowania laptopów i telefonów. Skorzystają także z bezprzewodowego internetu. We wnętrzu pojazdów zostanie zainstalowany system informujący o kolejnych stacjach. Bezpieczeństwo zapewni system przeciwpożarowy i monitoring. W ramach zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzania przeglądów i napraw rewizyjnych aż do kolejnej modernizacji. Dzięki podpisanym umowom zakłady Remtrak zajmą się też modernizacją kolejnych 17 wielofunkcyjnych wagonów Combo” – czytamy w komunikacie.
Dotychczas PKP Intercity podpisało umowy z Remtrakiem na kwotę prawie 1,5 mld zł. Dzięki nowym umowom wartość kontraktów wzrośnie do 3 mld zł. W ramach nowych kontraktów blisko 1,1 mld zł będzie wydatkowanych w ramach inwestycji, a 400 mln zł przeznaczonych jest na utrzymanie pojazdów. Liczba wagonów do remontu i modernizacji zakontraktowana w ramach umów między PKP Intercity a zakładami w Opocznie to 2 517, podano także.
“Zawarty dziś kontrakt to kolejne, warte blisko 1,5 mld zł zamówienie w polskim przemyśle, które pozwoli zapewnić 150 zmodernizowanych wagonów. Posłużą one dalszej rozbudowie oferty przewozowej PKP Intercity. Ten kontrakt to nie tylko modernizacja. To przede wszystkim pierwsza taka umowa w historii spółki, która dla wagonów zapewnia utrzymanie na poziomie P3 i P4 przez następne 23 lata. To nowa filozofia i kierunek kontraktowania utrzymania wagonów, która zapewni stabilizację dostępności taboru do realizacji rozkładu jazdy po stronie przewoźnika oraz stabilizację planowania procesów produkcyjnych i łańcuchów dostaw po stronie wykonawcy tj. Remtrak. Taka umowa w długim horyzoncie to obustronna korzyść. Dotychczas takie kontrakty dotyczyły wyłącznie nowych zespołów trakcyjnych” – powiedział członek zarządu PKP IC Adam Wawrzyniak, cytowany w materiale.
“Podpisanie dzisiejszych kontraktów to dla PKP Intercity Remtrak bardzo ważny moment dla rozwoju i funkcjonowania spółki. Dajemy naszym inżynierom bardzo duże wyzwanie, aby opracować najlepszy możliwy produkt, który będzie jeździł po Polsce oraz dyrektorom produkcji, którzy będą fizycznie razem z naszymi pracownikami wykonywać te naprawy i modernizacje. Ten kontrakt to zaangażowanie także naszych planistów, działu kontraktacji czy serwisu. Tak duży kontrakt na modernizację 150 wagonów wraz z utrzymaniem będziemy realizować przez wiele lat w naszych Zakładach Produkcyjnych: tutaj w Libiszowie koło Opoczna, w Opolu oraz w Warszawie, gdzie będziemy bazować głównie na polskich komponentach” – dodał prezes PKP Intercity Remtrak Tomasz Zelwowiec.
Obecnie PKP Intercity realizuje umowy taborowe o wartości 16,5 mld zł zakontraktowane w polskim przemyśle. Zamówienia te są realizowane przez podmioty takie, jak poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Obejmują one budowę nowoczesnych lokomotyw, wagonów i pociągów hybrydowych. Niedawno przewoźnik zyskał ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony. Kontrakty objęte wsparciem są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru, zakończono w informacji.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.
(ISBnews)